اطاعت:

فرایند توسعه تنها با استفاده بهینه از منابع محیط‌زیست تداوم می‌یابد

۱۳۹۴/۱۰/۱۰ - ۱۳:۱۲:۵۰
کد خبر: ۳۵۵۵۶۷
فرایند توسعه تنها با استفاده بهینه از منابع محیط‌زیست تداوم می‌یابد
اطاعت گفت: اگر اراده رهبران یک کشور و ملت بر توسعه و پیشرفت استوار باشد حتما خروج از توسعه نیافتگی امکان تحقق دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دکتر اطاعت با تعریف توسعه در دنیای کنونی و اشاره به تعریف توسعه از منظر کمسیون براتلند، عنوان داشت: فرایند توسعه تنها با استفاده بهینه از منابع محیط زیست و توجه به عدالت بین نسلی تداوم می یابد.

وی که در جلسه اختتامیه این اجلاس سخن می گفت با تشریح دلایل توسعه نیافتگی کشورهای اسلامی علیرغم پتانسیل های سرزمینی این کشورها با اشاره به نظریات مکتب نوسازی، مکتب وابستگی و نظام جهانی برای تبیین توسعه نیافتگی این کشورها به عوامل داخلی این کشورها اشاره کرد و بیان داشت: علل داخلی علت موجده توسعه نیافتگی و مناسبات ناعادلانه حاکم بر نظام جهانی علل مبقیه توسعه نیافتگی است.

موضوع دیگری که وی بدان پرداخت این بود که آیا در نظام ناعادلانه کنونی حاکم بین کشورهای مرکز و پیرامون آیا امکان خروج از توسعه نیافتگی وجود دارد؟ به عبارتی آیا می توانیم از امتناع توسعه در دنیای کنونی سخن به میان آوریم؟

اطاعت با اشاره به نمونه امریکا و پرتغال عنوان کرد: اگر اراده رهبران یک کشور و ملت بر توسعه و پیشرفت استوار باشد حتما خروج از توسعه نیافتگی امکان تحقق دارد.

وی ادامه داد: ایالات متحده امریکا مستعمره انگلستان بود؛ اما با مبارزات استقلال طلبانه و پیروزی در جنگ های استقلال و بنیانگذاری ایالات متحده امریکا این کشور توانست نه تنها امکان توسعه را محقق کند که امروزه بزرگترین اقتصاد جهانی را از نظر تولید ناخالص داخلی را داراست.برعکس کشوری مثل پرتغال که روزی از کشورهای استعماری جهان بود، امروز از نظر اقتصادی کشور حائز اهمیتی به حساب نمی آید.

وی با تاکید بر نقش رهبران و نخبگان کشور در یک فرایند مقایسه ای تطبیقی بین عراق و مالزی افزود: کشور عراق با دارا بودن پتانسیل های سرزمینی بسیار خوب از جمله نفت و منابع آبی و خاک حاصلخیز به دلیل داشتن حاکم نابخرد و ماجراجویی چون صدام حسین این کشور نه تنها مورد تجاوز امریکا و هم پیمانان غربی قرار گرفت که امروزه کشورو ملت عراق درآتش جنگ فرقه ای، ترور، ناامنی و فقر گرفتار آمده است و برعکس رهبری داهیانه مهاتیر محمد قوم مالایا را تبدیل به ملتی توسعه یافته و کشور مالزی را به منظقه ای امن برای رشد، رونق و رفاه اقتصادی بدل ساخته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت نقش آموزش و تکنولوژی در جوامع امروز ادامه داد: از دیگر دلایل توسعه نیافتگی کشورهای اسلامی، کم توجهی به امر تحقیق، آموزش و پژوهش است. یکی از عناصر پایه ای رشد و توسعه را باید در پژوهش های علمی جستجو کرد. این عامل مهم است که کشور ژاپن را به جایی رسانده است که امروزه این کشور به جای تولید و فروش کالا مبادرت به تولید دانش و صدور اطلاعات به دنیا کرده است. همین عامل باعث شده این کشور چندسالی است که مصرف رشد مصرف نفت خود را صفر کرده است. به عبارتی سطع توسعه کشوری مثل ژاپن به گونه ای است که به جز موارد محدودی و یا در تولید کالاهای های تک دیگر از کالاهای معمولی تولید ژاپن در بازارهای جهانی خبر و اثری نیست.

در بخش پایانی وی با اشاره به توانمندی های سرزمینی و منابع فسیلی و عدم استفاده بهینه از این منابع و خام فروشی آنها با توصیه به کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه در کشورهای توسعه یافته انجام پروژه های تحقیقاتی در یک فرایند کار جمعی و با همکاری دانشگاههای مختلف انجام می شود به گونه ای که دیگر مخترع و مبتکر فردی در دنیا نداریم؛ اما متاسفانه کشورهای اسلامی به جای تاکید بر مشترکات و همکاری جمعی تفرقه و تشتت و منازعه جای همکاری را گرفته است. در پایان وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری ایران بویژه بخش خصوصی، کشورهای اسلامی بتوانند با همکاری با یکدیگر فرایند رشد و توسعه را با سرعت بیشتری سپری نمایند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز