سعودی ها حقوق انسانی را اعدام کردند

خفقان آزادی به سبک عربستان

۱۳۹۴/۱۰/۱۲ - ۱۰:۲۰:۵۳
کد خبر: ۳۵۶۱۳۳
خفقان آزادی به سبک عربستان
پس از ماهها کشمکش و درگیری بر سر اعدام شیخ برجسته شیعه، وزارت کشور عربستان طی بیانیه ای اعدام این شخصیت سیاسی- مذهبی را رسما اعلام کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، شیخ نمر همیشه نماد آزادی خواهی و خواهان ایجاد اصلاحات در عربستان بوده اما این کشور از وی بیشتر به عنوان اهرم فشاری بر شیعیان استفاده کرده است.

از انتشار اولین خبر دستگیری این روحانی شیعه 9سال می گذرد. شیخ نمر باقر النمر یک مجتهد شیعه و روحانی تاثیرگذار در عربستان است که در سال 1347 شمسی در شهر العوامیه در شرق عربستان چشم به جهان گشود.

وی پس از اتمام تحصیلات خود در سوریه و ایران نزد استادانی چون سید محمد تقی و سید عباس مدرسی به کشورش بازگشت. پس از بازگشت مرکز مذهبی الامام القائم را در شهر عوامیه تاسیس کرد که سنگ بنای مرکز اسلامی در سال 2011 بود.

نخستین بار این روحانی شیعه به جرم درخواست رسیدگی به وضعیت قبرستان بقیع و به رسمیت شناختن مذهب تشیع توسط حکومت عربستان در سال 2006 بازداشت شد.

بازداشت دوم وی هم در 23 آگوست 2008 رخ داد. دو سال پیش هم وی با حمله مسلحانه نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.

در نهایت در نوامبر 2014 حکم اعدام این روحانی از جانب دادگاه ویژه عربستان صادر شد ولی توسط عبدالله ابن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان به تعویق افتاد.

 در روزهای اخیر هم طبق اخبار منتشر شده حکم اعدام شیخ نمر با امضا محمد بن نایف ولیعهد این کشور تایید شد.

این روحانی را می توان یکی از مدافعان حقوق شهروندی در عربستان دانست. وی همواره در سخنرانی هایش از مقامات سعودی درخواست داشت که کرامت شهروندان شیعه را بدون توجه به مذهب آن ها و به صورت مساوی با دیگر ادیان  حفظ کنند.

این اقدامات باعث می شود عربستان به جای حل مساله در این کشور صورت مساله را پاک کند و این شیخ تاثیرگذار را به اعدام محکوم کند.

اما اگر کمی به زمان دستگیری ها و یا حکم اعدام شیخ نمر توجه کنیم متوجه می شویم حکومت عربستان از این فرد به عنوان اهرم فشاری برای ساکت کردن شیعیان شرق این کشور و یا کشورهایی چون ایران استفاده می کند. باید توجه داشته باشیم که این روحانی در عربستان نماد آزادی خواهی است. وی همواره خواهان اجرای اصلاحات در نظام حکومتی این کشور بوده و اعدام وی در حقیقت اعدام حقوق انسانی در عربستان است.

بالاخره پس از ماه ها در بند بودن این رهبر تاثیر گذار امروز خبر اعدام وی در رسانه ها منتشر شد.وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرد، رسما به اعدام روحانی برجسته شیعی عربستانی اشاره کرد.بیانیه وزارت کشور عربستان برای توجیه جنایت جدید آل سعود و اعدام روحانی مظلوم شیعی، شیخ نمر النمر، آیاتی از قرآن کریم را مستمسک قرار داده است.

این بیانیه شیخ نمر النمر را مبلغ فتنه و تفرقه خوانده است و این روحانی برجسته را که تنها برای احقاق حقوق مشروع شیعیان و رفع تبیعض و بی‌عدالتی در عربستان مبارزه می‌کرد، به تلاش برای برهم زدن امنیت و فتنه افکنی متهم کرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز