زنگنه در جمع خبرنگاران:

بنزین چند نرخی نمی‌شود

۱۳۹۴/۱۰/۱۳ - ۱۹:۰۷:۲۴
کد خبر: ۳۵۶۸۳۵
وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره نحوه بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت با افزایش تولید 500 هزار بشکه ای و میزان اثرپذیری بازار این اقدام، تاکید کرد: ما به دنبال خراب کردن بازار نیستیم، اما سهم خود را نیز پس می گیریم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، بیژن زنگنه صبح امروز (یکشنبه، 13 دی ماه) در حاشیه امضای موافقتنامه های پژوهشی میان سه شرکت تابعه اصلی وزارت نفت و دانشگاهها و مراکز پژوهشی منتخب در کشور، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره نحوه چند نرخی شدن بنزین گفت: این که گفته شده است بنزین چندنرخی یا آزاد می شود، صحت ندارد بلکه به واسطه ایده مطرح شده و در صورت عملیاتی شدن آن، جایگاه هایی که خدمات بیشتری ارائه کنند، می توانند رقم کمی که سرانجام چند 10 تومان است، به ازای این خدمات دریافت کنند.

وی یادآور شد: ضمن این که این طرح به صورتی اجرا خواهد شد که مشتری حق انتخاب داشته باشد.

زنگنه با بیان این که این طرح هم اکنون، در حد ایده است و اجرایی شدن آن نیز در صورتی که دولت تایید کند و مباحث و فرآیندهای کاری آن انجام شود زمانبر خواهد بود، تصریح کرد: این طرح بدون شک تا پایان نیمه نخست سال 95 اجرایی نخواهد شد.

به دنبال خراب کردن بازار نیستیم اما سهم خود را پس می گیریم

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره نحوه بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت با افزایش تولید 500 هزار بشکه ای و میزان اثرپذیری بازار این اقدام، تاکید کرد: ما به دنبال خراب کردن بازار نیستیم، اما سهم خود را نیز پس می گیریم.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد راه اندازی کمپین 18 درجه با هدف مصرف بهینه گاز در کشور، گفت: در این زمینه طی بخشنامه ای، شرکت ملی گاز را مکلف کردم دمای داخل ادارات دولتی و دستگاههای عمومی را بررسی کند و هر کدام از ساختمانها که عملکردی خارج از ضابطه دارد، به آن اخطار داده شود و در صورت موثر نبودن اخطار نیز، گاز آن ساختمان قطع خواهد شد.

زنگنه با بیان این که دستور داده ام این بررسی از ساختمانهای وزارت نفت آغاز شود، ادامه داد: دمای 18 تا 21 درجه، دمایی است که می توان به خوبی در فضاهای بسته از آن استفاده کرد.

وزیر نفت با بیان این که مصرف بهینه گاز تنها به توجه مردم نیاز دارد، افزود: با کمی فرهنگ سازی می توان توجه مردم را نسبت به ضرورت مصرف بهینه گاز جلب کرد تا هم امکان استفاده از گاز برای همه هموطنان ما در فصل سرما میسر باشد و هم این که میزان آلایندگیها کاهش یابد.

زنگنه در واکنش به خبرهایی مبنی بر ربط دادن آلودگی هوا به کیفیت بنزین گفت: سه عنصر بنزن، آروماتیک و گوگرد که از طریق سوخت وارد هوا می شود، همه در حد استاندارد است؛ اما ذرات معلق یا CO2 که در هوا پخش می شود و ربطی هم به وزارت نفت ندارد، آلایندگی ایجاد می کند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگری در مورد میدان آزادگان شمالی و احتمال ادامه حضور شرکت چینی در فاز دوم توسعه این میدان، اظهار کرد: امکان واگذاری فاز دوم به چینیها بر اساس قرارداد وجود دارد اما هنوز قطعی نشده است.

ظرفیتهای دانشگاهی در پایین دست صنعت نفت قابل توجه است

وزیر نفت که در حاشیه مراسم امضای موافقتنامه های پژوهشی میان سه شرکت تابعه اصلی وزارت نفت و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی منتخب در کشور در جمع خبرنگاران سخن می گفت، درباره این موافقتنامه ها گفت: گام نخست در ایجاد روابط پایدار صنعت و دانشگاه، قراردادهای مطالعات فناورانه ای بود که پارسال با هدف افزایش ضریب بازیافت میان شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی امضا شد و امیدوارم امضای موافقتنامه های بخش پایین دستی نیز به عنوان گام دوم، موفق باشد.

وی با بیان این که امروز، روز خجسته ای برای صنعت نفت است تا گام مهم دیگری در مسیر توسعه فناوری با اتکا به دانشگاهها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی بردارد، ادامه داد: در موافقتنامه های امضا شده در بخش پایین دست، به دنبال کسب دانش فنی برای 11 فرایند حوزه پایین دست هستیم.

زنگنه به تفاوتهای ظرفیتهای دانشگاهی برای همکاری در بخشهای بالادست و پایین دست اشاره کرد و گفت: دانشگاههای طرف قرارداد در بخش بالادست، غالبا جوان هستند؛ اما ظرفیتهای دانشگاهی ما در بخش پایین دست بیشتر است و دانشگاههای ما در این بخش، تجارب و قابلیتهای بیشتری دارند.

وی با تاکید بر این که بر اساس این قراردادها و موافقتنامه ها، دانشگاههای طرف وزارت نفت با دیگر دانشگاههای داخلی و همچنین مراکز علمی معتبر و درجه یک دنیا همکاری می کنند، اظهار کرد: امیدواریم با اجرایی شدن این موافقتنامه ها، به دانش فنی فرایندهای مدنظر دست یابیم.

باید واحدهای تحقیقاتی جدیدی در دانشگاهها شکل گیرد

وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که این موافقتنامه ها، بنیان خوبی برای توسعه فناوری در کشور باشد تا مطابق آنچه در اقتصاد مقاومتی مبنی بر توجه به اقتصاد دانش بنیان مورد تاکید قرار گرفته است، مسیر حرکت اقتصاد دانش بنیان را هموار کند و در ادامه با برقرار ی پیوند با شرکتهای دانش بنیان، امکان تجاری سازی و کاربردی شدن محصولات و فرایندها نیز فراهم شود.

زنگنه امضای این توافقنامه ها را رخداد مبارکی برای صنعت نفت و همچنین دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور توصیف کرد و افزود: البته لازم است واحدهای تحقیقاتی و ساختارهای جدیدی در دانشگاهها شکل گیرد چراکه با ساختارهای فعلی نمی توان به همه اهداف مدنظر توافقنامه ها دست یافت.

وی پیش بینی کرد: در قالب توافقنامه های امضا شده، بحث مربوط به کاتالیستها زودتر از دیگر فرایندها منجر به نتیجه شود.

وزیر نفت با بیان این که موارد دیگری نیز برای همکاری مشترک با دانشگاه ها در حوزه پایین دست صنعت نفت وجود دارد که از جمله آن همکاری در بخشهای نرم افزاری است، گفت: توافقنامه هایی که امروز به امضا رسید، دربرگیرنده طرحهای اولویت دار صنعت نفت در بخش پایین دست است.

پیشرفت مطلوب فرایند انجام کار در قراردادهای مطالعات فناورانه بالادستی

زنگنه همچنین با اشاره به امکان بهره مندی از ظرفیتهای علمی در مباحث مربوط به تکنولوژیهای ساخت تجهیزات صنعت نفت، یادآور شد: در این زمینه وزارت نفت می تواند سازندگان داخلی را به سمت همکاری با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی هدایت کند.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره روند پیشرفت کار قراردادهای شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه ها در حوزه بالادست عنوان کرد: با وجود دشواریهای زیاد در این مسیر، خوشبختانه فرایند کار از پیشرفت خوبی برخوردار است و همکاران متولی در وزارت نفت روسای دانشگاههای طرف قرارداد این فرایند را مثبت و اثربخش ارزیابی می کنند.

زنگنه با بیان این که این قراردادها می تواند گردش مالی خوبی برای دانشگاهها به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: از آنجا که برای اجرایی شدن موضوع قرارداد در قالب پایلوت، نیاز به ساخت واحدهایی اقتصادی است، هر کدام از قراردادها می تواند صدها میلیارد تومان گردش مالی به همراه داشته باشد.

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
0
0
امروز 20 لیتر بنزین داخل باک خودرویم ریختم امپر بنزین به اندازه 10 لیتر بالا آمد دلیلش را نمیدانم . اگر کسی میداند ارشاد نماید
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز