سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

عربستان با فرافکنی می‌خواهد مشکلات داخلی خود را خارج از کشور حل کند/ عربستان به دلیل حمایت از تروریست‌ها منزوی شده است

۱۳۹۴/۱۰/۱۴ - ۱۰:۱۷:۳۴
کد خبر: ۳۵۶۹۸۷
عربستان با  فرافکنی می‌خواهد مشکلات داخلی خود را خارج از کشور حل کند/ عربستان به دلیل حمایت از تروریست‌ها منزوی شده است
جابری انصاری گفت: عربستان منافع خود را در افزایش تنش منطقه ای می داند و می خواهد از طریق فرافکنی مشکلات داخلی خود را خارج از محیط عربستان حل کند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی برنا، درباره اظهارات اظهارات عادل الجبیر مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با ایران در خروج اعضای سفارت ایران از خاک این کشور گفت: دولت عربستان حیات و منافع خود را در ایجاد درگیری و افزایش تنش در منطقه می داند و در سالیان اخیر مستمراً اقداماتی را انجام داده که تمامی این سیاست ها به افزایش درگیری در منطقه منجر شده است.

جابری انصاری در ادامه با اشاه به حمایت های عربستان از گروه های تروریستی گت: عربستان همواره از موج تروریست تکفیری حمایت کرده و همچنین در تلاش بسیاری برای درگیری در منطقه و تحمیل جنگ خونین در یمن را در دستور کار خود قرار داده است به نظر می رسد عربستان سعودی با ایجاد مشکلات سعی می کند تا از طریق فرافکنی مشکلات داخلی خود را خارج از محیط عربستان حل کند. برخورد تند با خواسته های اصلاحی در عربستان سخن گفتن یعنی زبان اعدام و گردن زدن مخالفین. همه این اقدامات حاکی است که عربستان در حالی که خود را در بحران داخلی و خارجی قرار داده است سیاست تنش را هم دنبال می کند.

وی ادامه داد: اتفاقی که در سفارت عربستان اتفاق افتاد اولین اتفاقی نیست که در فرآیند دیپلماتیک رخ می دهد دولت ایران تمامی تلاش خود را براساس کنوانسیون انجام داده و متعهد به حفظ اماکن دیپلماتیک است اما عربستان سعودی به دلیل این که حیات خود را در بحران آفرینی می بیند از این موضوع برای تنش استفاده کرد. من فکر می کنم کشورهای منطقه و جهان اجازه به عربستان نمی دهند تا به افزایش تنش در منطقه دامن بزند.

انصاری اضافه کرد: دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران همچنان در عربستان هستند اما از فرصت 48 ساعته تنها زمان کوتاهی گذشته است و تدابیر اجرایی لازم از سوی سر کنسولی ایران در حال اتخاذ است تا ترتیبات انتقال محترمانه دیپلمات ها فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در این باره که آیا حمایت از گروه های مخالف در کشورهای دیگر نقض حقوق بین الملل محسوب می شود یا خیر گفت:  اگر گروه های قانونی وجود داشته باشند در روابط سیاسی و دیپلماتی ارتباط با این گروه ها قانونی و مسالمت آمیز است اما اگر گروه های تروریستی و غیرقانونی در کشورهای دیگر باشد همکاری با آنان مشمول قوانین بین المللی خواهد شد.

انصاری درباره تشکیل شورای راهبردی میان عربستان و ترکیه برای پایان دادن به تنش در منطقه گفت: به اعتقاد ما مسایل مختلف و روابط منطقه ای را نباید با یکدیگر مخلوط کرد. آخرین مواضعی که ما از رییس جمهور ترکیه شنیدیم به صراحت بر ضرورت حفظ رابطه همسایگی  تاکید داشتند. آن چه برای ایران اهمیت دارد این است که دولت های اسلامی با اتخاذ سیاست ها و تدابیر درست تلاش کنند مانع از گسترش تروریست تکفیری با پشتوانه برخی دولت ها که سیاست های جاهلانه دارند، شود. اما رابطه ایران با کشورترکیه  و سایر کشورهای منطقه دشوار خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی اخبار مبنی بر به شهادت رسیدن شهید زکزاکی گفت: به نظر می رسد اتفاقی که در نیجریه افتاد در امتداد سیاست تنش زدایی امیدواریم که با هوشیاری دولت نیجیریه و منطقه و جهان و با اتخاذ تدابیر هوشیارانه مانع از گسترش تنش در نیجریه شود و موضوع آقای زکزاکی از طریق مجامع دیپلماتیک در حال پیگیری ست.

وی در پاسخ به سوالی درباره جلوگیری از تکرار وقایع نظیر حمله به سفارت خانه ها و اقدامات لازم وزارت امور خارجه در این راستا بیان کرد دولت ایران متعهد به تعهدات بین المللی است برخورد قانونی با متخلفان حمله به سفارت عربستان اتخاذ شد و با صراحت اعلام می کنم ایران نسبت به حفظ حرمت و مراعات قوانین بین المللی و حفاظت از کلیه اماکن دیپلماتیک تلاش خواهد کرد و اقدام دولت عربستان زمانی بود که همه امور تحت کنترل دولت بود و هیچگونه تهدیدی علیه دیپلمات های عربستان نبود و آن ها بیشتر به دنبال بهانه جویی هستند. ایران ضمن اتخاذ تدابیر لازم برای رایزنی های دیپلماتی با جهان همواره تاکید داشته و این اقدام را ادامه خواهد داد تا سیاست عربستان امکان موفقیت بیشتر پیدا نکند.

جابری انصاری با اشاره به اجلاس نیویورک و تهیه لیست گروه های تروریستی اظهار داشت: براساس تصمیمی که اتخاذ شده ایران در زمینه تهیه لیست گروه های تروریستی و رایزنی با دیگر اعضای این گروه را در دستور کار قرار داده و پیگیر اقدامات آن است امیدواریم این کمیته به وظایف خود به درستی عمل کند و به نتیجه رسیدن کار این گروه به سمت پایان دادن به بحران ها سوق داده شود.

وی درباره اعلام برخی رسانه ها مبنی بر قطع رابطه کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران گفت: دولت عربستان به دلیل این که احساس می کند در فضای منطقه ای به عنوان اولین کشور در حمایت از تروریست است، به همین دلیل خود را در انزوا قرار داده و در همین چهارچوب فشارهایی به برخی دولت ها وارد می کند تا تنها نماند زیرا کشور عربستان از سطح روابط خوبی با برخی کشورهای منطقه برخوردار است. ایران نیز در همین راستا در حال رایزنی با سایر کشورهاست آقای دکتر ظریف نیز روز گذشته در این خصوص با  دبیر کل سازمان ملل متحد و خانم موگرینی انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اعلام شکایت عربستان از ایران به شورای امنیت ملی گفت: ایران به وظایف قانونی خود برای حفظ اماکن دیپلماتیک عمل کرده و خواهد کرد و عربستان با موج آفرینی قادر نخواهد بود سیاست غیرمنطقی خود را به سایر کشورها تحمیل کند.

جابری انصاری درباره آخرین وضعیت فاجعه منا بیان کرد: رسیدگی به پرونده فاجعه منا همچنان مفتوح خواهد بود و نقل و انتقال تعدادی از قربانیان این فاجعه در حال انجام است. در صورتی که سیاست های کشور عربستان به درستی در این پرونده اجرایی نشود ایران مجددا ورود کرده و به صورت قانونی پیگیری خواهد کرد.

وی درباره این مساله که چرا ایران پس از فاجعه منا برای قطع رابطه با کشور عربستان پیش دستی نکرد، گفت: ایران خود را در شرایط خطر احساس نمی کند زیرا سیاست کشور ما مبتنی بر آرای مردم، قانونمند و دیپلماتیک است. در سیاست تنش آفرینی خط قرمز ایران است. عربستان در یک دهه اخیر با کشور عراق دچار تنش بود اما شاهد بودیم که سفارت خود را باز کرد و به شکست خود پی برد. تمامی رفتارهای دولت جمهوری اسلامی ایران براساس منطق، عقلانیت است.

جابری انصاری در پاسخ به سوالی در این خصوص که آیا کشوری نقش میانجی میان ایران و ریاض را داشته یا خیر گفت: اگر سیاست کشور عربستان مبتنی بر منطق بود هیچ نیازی به هیچ میانجیگیری نبود. آنچه مهم است در پیگیری های دیپلماتیک مدیریت امور باید به نحوی باشد که سیاست های مبتنی بر تنش آفرینی عربستان موفقیت آمیز نباشد و ما از همه ظرفیت های خود برای جلوگیری از ادامه رفتارهای نادرست دولت عربستان استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این که ایران و عربستان نقش مهمی در حل و فصل بحران سوریه داشته اند در ادامه در خصوص این که چه اتفاقی برای کشور یمن خواهد افتاد گفت: آن چه که مسلم است بحران سوریه به  دلیل برخی اقدامات داخلی نیز بوده اما به طور عمدی عربستان نقش زیادی در تنش در سوریه داشته است.  در نشست وین یک و دو و همچنین وین سه در نیویورک تصمیماتی اتخاذ شده است امیدواریم با همکاری کشورهای منطقه امکان خروج هرچه سریع تر بحران در سوریه فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان درباره این که آیا زمان اجرایی شدن برجام پایان دیماه خواهد بود و یا این که ممکن است به دلیل روابط ایران و عربستان به تاخیر بیفتد گفت: بدون تردید روابط ایران با دنیا وجود دارد و تنها دو بازیگر منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی ادامه حیات خود را در درگیر بودن با ایران دنبال می کند تا توافق برجام حاصل نشود. و تلاش می کنند تا مسیر خود را برای تخریب بیشتر در ارتباط با ایران ادامه دهند. و از دلارهای گسترده نفتی برای تخریب استفاده می کنند امیدواریم با تدابیر صحیح شرکای توافق برجام زمینه پیشرفت سریع تر فراهم شود و ایران با حسن نیست اقدامات خود را انجام می دهد و آخرین اقدام منوط به طرف مقابل است.

اجازه بدهید ما در تاریخ متوقف نشویم اگر طرفین به تعهدات خود به درستی عمل کنند موعد و زمان شروع برجام خواهیم رسید و هرگونه اقدام در این مسیر براساس تصمیمات کمیسیون نظارت بر برجام است.

 

نظر شما