جابری انصاری:

برای یک نفر از اتباع ایرانی در عربستان حکم حبس صادر شد/ ما از بهبود روابط با کانادا استقبال می‌کنیم

۱۳۹۴/۱۰/۲۱ - ۱۰:۲۷:۵۶
کد خبر: ۳۵۹۷۳۱
برای یک نفر از اتباع ایرانی در عربستان حکم حبس صادر شد/ ما از بهبود روابط با کانادا استقبال می‌کنیم
جابری انصاری گفت: ما قطع کننده رابطه با کانادا نبودیم و امیدواریم دولت کانادا زمینه بهبود روابط را فراهم کند ما نیز در این صورت از بهبود روابط استقبال خواهیم کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اشغال فلسطین گفت: یادی می کنیم از گذشت یک دهه محاصره غیر انسانی در نوار اشغالی غزه متاسفانه در برابر چشمان ما یک دهه کامل از تحمیل این محاصره غیر انسانی می گذرد و حدود 2 میلیون فلسطینی در متراکم ترین منطقه در سرزمین جهان زندگی می کنند و حتی امکان خروج مجروحانی که قربانی می شوند وجود ندارد و بسیاری هم به شهادت می رسند امیدواریم وجدان انسانی در همه دولت ها موجب توجه به این موضوع انسانی شود تا گوشه ای از مشکلات فلسطین حل شود.

وی درباره بیانیه ضد ایرانی در ریاض گفت: سیاست عربستان مبتنی بر تحمیل سیاست های یک جانبه گرایانه در دولت ها و ملت هاست و تلاش می کند این سیاست را در سطح اتحادیه عرب دنبال کند. البته هیچ دولتی به صورت قطعی از اقدامات عربستان دفاع نکرده و حتی رییس اتحادیه عرب هم صراحتاً نظر خود را مبنی بر قطع رابطه با ایران اعلام کرد.

وی ادامه داد: شهادت شیخ نمر برخلاف قوانین حقوق بشر بود و واکنش های منفی را در پی داشت. آن چه که مسلم است علیرغم داد و فریادهای عربستان زمینه های تحمیل یک جانبه گرایانه در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب تصویب نشده و فقط تعدادی شعار داده شده است.اما این مواضعی که در حد بیانیه اتخاذ شده، ما این بیانیه را قبول نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تغییر نامگذاری خیابان بوستان به شیخ نمر گفت: وزارت خارجه همچون اقشار دیگر ملت ایران با بزرگداشت شیخ مظلوم موافق است و از آن حمایت می کند آنچه در نامه مورد اشاره قرار گرفته در زمینه تغییر نام نشان می دهد که باید روال های معمول در نامگذاری ها و مشورت با وزارت خارجه و شورای امنیت صورت می گرفته که این موضوع مورد تاکید ما بوده و در نامه هم اشاره شده است.

وی درباره رونمایی از دو شهر موشکی در ایران و این که آیا این رونمایی ها باعث تحریک نمی شود گفت: ما به شکل کاملاً آشکار و همزمان با مذاکرات هسته ای صراحتاً گفتیم برنامه موشکی ایران جزیی از ملزومات سپاهی ایران است و ارتباطی با موضوع هسته ای ندارد و مسیر خود را جداگانه طی خواهد کرد. در همین چارچوب اقداماتی در قالب نیازهای دفاعی انجام شده است.

وی درباره به تاخیر افتادن زمان اجرای برجام گفت: این که اجرای برجام به تعویق افتاده خبری نادرست است ما تاریخی تعیین نکردیم که بخواهیم آن را به تاخیر بیندازیم. و اگر مجموعه توافقات در چارچوب جدول تعیین شده و تعهدات طرفین پیش برود می توانیم سریع تر به روز اجرای برجام برسیم. ما همچنین درباره مصوبات کنگره آمریکا نیز بارها به صراحتاً اعلام موضع کردیم اگر هرگونه مصوبه ای منطبق با اجرای برجام نباشد آمرکیا نقض کننده تعهدات بوده و ما واکنش نشان خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی برنا درباره درخواست های مکرر دولت کانادا برای بهبود روابط با ایران گفت: مواضعی که دولت کانادا پس از روی کار آمدن دولت جدید اتخاذ کرده با مواضع دولت قبل متفاوت است اما آن چه که مسلم است ما قطع کننده رابطه با کانادا نبودیم و امیدواریم دولت کانادا زمینه بهبود روابط را فراهم کند ما نیز در این صورت از بهبود روابط با کانادا استقبال خواهیم کرد.

جابری انصاری درباره دستگیری 4 نفر از اتباع ایرانی در کشور عربستان گفت: یک نفر از این 4 نفر برای آن حکم حبس صادر شده ، 3 نفر دیگر در حال تشکیل پرونده هستند اما ما از روش های دیپلماتیک برای اتباع ایرانی در عربستان استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: این که حکم کلی برای تمامی اعراب داده شود وجود ندارد زیرا تفاوت در گفته های مقامات عربی وجود دارد و این که گفته می شود ایران مواضع خود را تنها در چند کشور جستجو می کند صحیح نیست زیرا ما محدود به یک قسمت نیستیم و خواستار بهبود روابط با تمام جغرافیا هستیم.

وی درباره اظهارات اردوغان مبنی بر این که ایران باید روابط خود را با عربستان حفظ کند گفت: این ایران نیست که روابط خود را با عربستان قطع کرده است. البته برخی می گویند چرا ایران مواضع تندتری را در مقابل عربستان اتخاذ نکرده ما همواره گفتیم به دنبال قطع روابط و تنش نیستیم و اگر آقای اردوغان چنین حرفی زده اند متوجه عربستان است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره راستی آزمایی آژانس در راستای اجرای برجام گفت: گفت و گوهای کارشناسی در ژنو انجام شد و جزیی از گفت و گوها در مورد همین مساله بوده و آژانس براساس تعهدی که دارد باید راستی آزمایی کند ولی امیدواریم اجرای تعهدات آژانس در زمانی کوتاهتر و هر چه زودتر انجام شود.

وی درباره دیدار دی میستورا با وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: سفر ایشان از قبل پیش بینی شده بود و در قالب توافقات وین ماموریتی در زمینه هماهنگی لیست های تروریستی و پیگیری قطعنامه پایانی وین اقداماتی باید انجام دهند به همین منظور ایشان درخواستی برای سفرهای منطقه ای داشته اند و نگران بودن که ممکن است تحولات اخیر مانع اجرای این بیانیه شود. آقای دی میستورا باید فهرستی از گروه های تروریستی و معارضین تهیه کنند و در اختیار سازمان ملل قرار دهند و نظرات ایشان در خصوص این فهرست به نماینده سازمان ملل داده شد جمع بندی اجرا توسط اعضای این کمیته تعیین خواهد شد و همان مبنای عمل خواهد بود.

جابر ی انصاری درباره آخرین وضعیت سفارت ایران در صنعا گفت: تدابیر لازم برای رسیدگی به این اقدام از سوی ایران اتخاذ خواهد شد اما با اتفاقی که رخ داده در یک روز اطراف سفارت ایران هدف بمباران قرار گرفته و ترکش های متعددی به افراد حفاظت نمایندگی ما وارد شده، دو نفر مجروح شدند و وسایل نقلیه نمایندگی آسیب دیده، شیشه های ننمایندگی شکسته و آب موجود در سفارت مورد هدف قرار گرفته است. آن چه که مسلم است عربستان تاریخ طولانی در نقض اماکن دیپلماتیک ایران داشته البته این اقدام فقط متوجه اماکن دیپلماتیک ما نبوده است. همچنین سفارت ما در بیروت از سوی گروهک های تروریستی و عربستان مورد هدف قرار گرفته که امیدواریم عربستان به نقض قوانین خاتمه دهد.

وی درباره دعوت عادل الجبیر از ظریف برای شرکت در نشست همکاری های اسلامی گفت: همانطور که بارها اعلام کردیم عربستان در راستای تنش آفرینی در منطقه حرکت می کند و به دنبال همراهی سایر کشورها است و درخواست این نشست ها به دبیرخانه سازمان داده است البته 27 کشور از 51 کشور باید توافق کنند تا این اجلاس در عربستان برگزار شود اما باید بگویم که سیاست ما صندلی خالی در مجامع نیست.

وی با اشاره به نامه ظریف به همتایان خود در کشورهای جهان گفت: در این نامه نوع نگاه ایران نسبت به تحولات اخیر از آن چه ما از مواضع کشورها می بینیم نوعی شبه اجبار برای مبارزه با افراط گرایی است. اما در اقدام اخیر عربستان برای شهادت شیخ نمر تمام رسانه های جهان ابراز تاسف شدید خود را اعلام کردند که دقیقا در نقطه مغایر با تنش آفرینی عربستان است و اگر عربستان بخواهد به این سیاست خود ادامه دهد خود را مقابل مجموعه بین المللی خواهد دید.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آغاز شمارش معکوس برای اجرای برجام گفت: اعلام شمارش معکوس یعنی زمان نه چندان دور خواهد بود اما زمان دقیق اجرای برجام مشخص نیست چون تمامی کشورهای متعهد طبق جدول حرکت می کنند و هر گونه خدشه ای می تواند تاریخ را جابجا کند. امیدواریم زمان اجرای برجام طولانی نباشد.

وی درباره تحلیل وزارت امور خارجه در نقش آفرینی آمریکا در جبهه عربستان بیان کرد: مواضع آمریکا در خصوص اقدام عربستان به صراحت اعلام شده است. اما دولت های مختلف در جهان منافع خود را براساس واقعیت دنبال می کنند. ما باید سیاست هایی را در منطقه اتخاذ کنیم که اجازه سواستفاده قدرت های بیگانه در منطقه فراهم نشود و هر گونه سیاستی که توجه دولت ها و ملت ها را به مسیر انحراف سوق دهد متعهد کننده کشورهای منطقه نخواهد بود.

وی درباره واکنش ایران به دستور اوباما برای به تاخیر انداختن برخی تحریم ها مبنی بر این که نام کسانی که در زمینه موشکی در ایران فعالیت دارند به دست او نرسیده گفت: این سوال را باید از آمریکایی ها پرسید اما صحبت ها و جزییات رقابت های داخلی آمریکا ارتباطی به ما ندارد و نتیجه نهایی اگر بیان کننده انحراف در تعهدات آمریکا براساس برجام باشد با اقدام مناسب از سوی ایران پاسخ داده خواهد شد.

جابری انصاری درباره اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر این که برجام دلیلی بر ادامه تحریم ها نیست اظهار داشت: این خواسته ایران در برجام بود که مساله موشکی در برجام مطرح نشودو این خواسته مورد تایید قرار گرفت برنامه موشکی ایران جزیی از ملزومات دفاعی است و ایران این ملزومات خود را با دیگران مطرح نخواهد کرد. و موضوع موشکی ایران خارج از چارچوب توافقات برجام است و این که در راستای اجرای برجام پی در پی نظراتی بیان شود نتیجه ای را در پی خواهد داشت و آن این است که به زمان اجرا خدشه وارد خواهد شد. هرگونه اقدام تحریمی قدیم یا جدید صدمه ای به فعالیت های دفاعی ایران وارد نخواهد کرد و بر اساس نیاز به برنامه های خود ادامه خواهیم داد.

جابری انصاری در پایان درباره نامه مکتوب رییس جمهوری آمریکا درباره لغو تحریم ها و این که چرا این نامه در اختیار افکار عمومی قرار نمی گیرد، بیان کرد: تصمیم گیری توسط یک وزارت خانه اتخاذ نمی شود و مرجع رسمی شورای عالی امنیت ملی تحت نظارت مقام معظم رهبری است و آن چه توسط این مرجع اتخاذ شود وزارت امور خارجه مجری آن خواهد بود. و اگر سندی هم باشد قطعاً در کنار اسناد دیگر نگهداری می شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز