علی لاریجانی :

اوضاع آنگونه که رسایی می گوید اسفناک نیست

۱۳۹۴/۱۰/۲۱ - ۱۲:۳۱:۴۲
کد خبر: ۳۵۹۸۲۳
اوضاع آنگونه که رسایی می گوید اسفناک نیست
لاریجانی گفت: نمی‌توان اگر تخلفی صورت گرفت، اجرای کل برجام را متوقف کرد زیرا در خود برجام، ساز و کارهایی برای این موضوع تعریف شده است و اوضاع آن طور که شما میگویید اسفناک نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حمید رسایی پیش از پایان نشست علنی امروز پارلمان در تذکری با استناد به ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: آیا مجلس دستور کار مهمتر از اجرایی کردن فرمان‌ها و احکام حکومتی رهبری دارد؟ آیا مجلس وظیفه‌ای درباره نظارت بر مصوبات خود دارد؟

وی در ادامه با قرائت بند 2 نامه مقام معظم رهبری افزود: ایشان در این نامه می‌فرمایند در سراسر دوره 8 ساله وضع هر گونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای از جمله بهانه‌های تکراری خودساخته، تروریسم و حقوق‌بشر توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکره نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه مجلس اقدامات لازم را انجام دهد.

رسایی همچنین با اشاره به بند 3 مصوبه مجلس تصریح کرد: بر اساس این بند دولت موظف است هر گونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متناسب در جهت احقاق حقوق انجام شود، همکاری داوطلبانه متوقف شود، توسعه سریع برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ساماندهی شود.

وی خطاب به علی لاریجان رئیس مجلس یادآور شد: آقای ظریف، آیت‌الله آملی‌لاریجانی، آقای ولایتی، آقای شمخانی و همچنین حضرتعالی گفتید تحریم‌هایی که بعد از امضای برجام علیه ملت ایران اعمال شده، نقض برجام است؛ اکنون 11 تحریم دیگر در دستور کار است و منتظر هستند اراک بتون‌ریزی شود تا سایر تحریم‌ها را اعمال کنند.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: حال که همه شما عضو کمیته نظارت بر حُسن اجرای برجام هستید و به صراحت گفته‌اید که برجام نقض شده است و مقام معظم رهبری نیز در بند 2 نامه خود فرمودند که هر گونه تحریم جدید نقض برجام است، پس چرا بیش از این بخواهیم معطل کنیم و شاهد اقدامات روزبه‌روز علیه ایران باشیم؟

وی خاطرنشان کرد: سانتریفیوژها را جمع‌آوری کردند و از وزارت خارجه پیام تبریک فرستادند؛ حال اگر اراک پر شود، دیگر کاری نمی‌توان کرد، به نظر می‌رسد باید برای هفته آینده از طرف وزارت امور خارجه گزارشی به مجلس ارائه شود.

در ادامه این جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر رسایی با بیان اینکه وضعیت آنگونه که شما می‌گویید، اسفناک نیست، توضیح داد: درست است که آنها تخلف کرده‌اند، اما پیگیری‌ها صورت گرفته تا این تخلفات رفع شود، کنگره آمریکا در وضع تحریم‌های جدید علیه ایران بعد از برجام تخلف کرده است ولی پیگیری شده که تخلفشان را رفع کنند، آمریکایی‌ها نامه‌ای نوشته‌اند که این تخلف را به نحوی رفع خواهند کرد و بدون شک اگر این تخلفات حل نشود، مقابله با آن صورت می‌گیرد و برای این موضوع نیز فکر شده است.

وی افزود: نمی‌توان اگر تخلفی صورت گرفت، اجرای کل برجام را متوقف کرد، چرا که در خود برجام، ساز و کارهایی برای این موضوع تعریف شده است، بدون شک هر کاری رفتار متناسب با خود را می‌طلبد، چرا که هیچکس نمی‌خواهد منافع ملی به خطر بیفتند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به رسایی گفت: یکی از دوستان شما گفته بود در نوشته مقام معظم رهبری آمده است مواد غنی‌شده را به صورت چندباره بفرستیم و به جای آن مواد اورانیوم طبیعی بگیریم و این اقدامی که اکنون صورت گرفته خلاف مصوبه است، زمانی که به صورت یکجا این مواد طبیعی را وارد کشور کردیم، در سطحی بالاتر از آنچه که فکر می‌کردیم صورت گرفت، گر چه این مخالف نص است، ولی بالاتر از آن انجام شد، ما به خاطر رفع نگرانی‌مان می‌خواستیم به صورت چندباره کار انتقال اورانیوم انجام شود.

وی ادامه داد: اما حالا که یکجا صورت گرفت، همه مواد اورانیومی که مورد نیاز بود، وارد کشور شد، سپس مواد غنی‌شده را ارسال کردیم، بنابراین بالاترین از آن نوشته انجام شد که این مخالف نص بودن نیست.

رئیس مجلس در پایان گفت: من در مورد روادید اعلام کردم که تخلفی صورت گرفته و مطابق روح قانون برجام نیست و این تذکر از این جهت درست است، لیکن حل آن به گونه‌ای نیست که کل برجام متوقف شود و باید راهی که اصلاح این امر را به دنبال دارد، پیگیری شود تا منافع کشور حفظ شود. اگر نتیجه نداد اقدامی مقابل با آن صورت گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز