عضو هیئت مدیره انجمن های فرآورده های گوشتی ایران :

رفع تحریمها قیمت ها را متعادل خواهد کرد

۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۰۹:۰۲:۱۶
کد خبر: ۳۶۰۲۸۸
رفع تحریمها قیمت ها را متعادل خواهد کرد
علیرضا قدرتی: رفع تحریم ها باعث تسهیل گردش مالی در حوزه های بین المللی و همچنین بالارفتن قدرت خرید مردم در داخل کشور خواهد شد که این امر موجب رونق بازار فرآورده های گوشتی خواهد بود.

 دکتر علیرضا قدرتی عضو هیئت مدیره انجمن های فرآورده های گوشتی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا درباره وضعیت صنایع فرآورده های گوشتی کشور در دوره قبل و بعد از برجام گفت: در حقیقت وضعیت پروتئین کشور به گونه ای است که نمی تواند تمام نیازهای خودش را برآورده کند. کارخانه های تولید فرآورده های گوشتی به خاطر رکورد و تورم در بازار با 30 درصد ظرفیت خود کار می کنند. اگر این رکورد و تورم و تحریم ها برداشته شود و چرخ صنعت به گردش بیفتد کارخانه های ما هم با تمام ظرفیت خود به فعالیت می پردازند و قطعا در زمینه صادرات و تامین نیاز داخلی کشور بسیار موفق تر عمل خواهند کرد. در این صورت ما نیاز به واردات گوشت خواهیم داشت که با برداشته شدن تحریم ها این واردات بسیار آسان تر و با قیمت پایین تر به دست تولید کننده خواهد رسید. و از طرف دیگر رفع تحریم ها باعث تسهیل گردش مالی در حوزه های بین المللی و همچنین بالارفتن قدرت خرید مردم در داخل کشور خواهد شد که این امر موجب رونق بازار فرآورده های گوشتی خواهد بود.

وی ادامه داد: هم اکنون به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم برخی واحدهای تولیدی فرآورده های گوشتی مجبور به تولید ارزان این محصولات از طریق برخی راهکارها مانند پایین آوردن کیفیت می شود و خیلی از محصولات بازار ممکن است با کیفیت پایین عرضه شود.

مدیرعامل فرآورده های گوشتی سفیر در باره مشکلات تولید کننده گان فرآورده های گوشتی به خصوص نرخ بالای سود بانکی گفت: اگر محصول نهایی با قیمت تمام شده مناسبی برای تولید کننده تمام شود قطعاً هم باعث اشتغال زایی بالاتر و همچنین باعث بالاتر رفتن سطح کیفی کالا خواهد شد. اما متاسفانه قیمت تمام شده کالا برای تولید کنندگان داخلی به خاطر برخی دلایل از جمله بالا بودن نرخ سود بانکی حاشیه سود بسیار کمتری دارد و به همین دلیل در کوتاه مدت باعث تعطیلی برخی کارخانه های کوچک و در بلند مدت باعث تعطیلی کارخانه های قوی تر و توانمندتر خواهد شد.

علی رضا قدرتی همچنین با اشاره به وعده های دولتهای گذشته در باره کمک های دولتی در بخش حامل های انرژی گفت: در دولت های نهم و دهم که یارانه ها به مردم پرداخت شد و قیمت حامل های انرژی افزایش چشمگیری داشت قرار بر این بود که 30درصد درآمد آزادسازی حامل های انرژی به تولید کنندگان داخلی به صورت یارانه پرداخت شود. اما این اتفاق نیفتاد. دولت با این که قیمت حامل های انرژی را بالا برد اما تخفیفی به تولید کنندگان داخلی در این زمینه نداد. فرآورده های گوشتی جز تولیداتی است که مصرف حامل های انرژی در آن بسیار بالا بوده و از ابتدای تولید تا انتهای عرضه کالا وابسته به قیمت این حامل ها می باشد. مالیات بر ارزش افزوده هم که باید از مصرف کننده نهایی که همان فروشندگان عمده در بازار هستند اخذ شود اکنون از تولید کننده دریافت می شود که خود موجب بالا رفتن قیمت تمام شده کالاهاست.

وی همچنین درباره بازار صادرات این محصولات و نقشی که در صادرات غیر نفتی کشور ایفا می کنند گفت : ما در همسایگی مان کشورهایی مثل عراق و افغانستان را داریم که بخصوص کشور عراق با توجه به این که اکثر زیرساختهای صنعتی خود را در این چند ساله از دست داده است و همچنین درآمد بسیار بالایی که از فروش نفت عاید این کشور می شود می تواند بازار بسیار خوبی برای محصولات فرآورده های گوشتی ایران باشد. البته کشورهای دیگری از جمله کشورهای اتحاد سابق شوروی و همچنین برخی کشورهای اروپایی هم قطعاً بازار خوبی برای محصولات ما هستند.

این عضو هیئت مدیره انجمن های فرآورده های گوشتی ایران در رابطه با برخی اخبار در باره محصولات غیرمجاز و فاقد استاندارد در صنعت سوسیس و کالباس گفت: ما در تولید فرآورده های گوشتی محصول غیرمجاز و غیر استاندارد نداریم. چون پروسه تولیدی این محصولات بسیار  صنعتی و وابسته به تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته است امکان وجود کارگاه های غیرمجاز و خارج از نظارت استاندارد نزدیک به صفر است. شاید برخی کالاها از کیفیت مناسبی برخوردار باشند اما تمام آن ها دارای شناسنامه تولید و استاندارد هستند. با توجه به این که هر کیلوگرم گوشت برای تولید کننده نزدیک به 20هزار تومان تمام می شود پس عرضه محصولی با قیمت هر کیلوگرم 4 تا 5 هزار تومان بسیار غیرمنطقی است.

علیرضا قدرتی در پایان با اشاره به اینکه رعایت استانداردها و توجه به سلامت جامعه رسالت اصلی صنعت فرآورده های گوشتی ایران است گفت :یکی از نکات دیگر که باید به آن اشاره کرد برخی شایعات و هجمه هایی است که به صنعت فرآورده های گوشتی ایران وارد می شود شایعاتی که برخی افراد بدون تاخیر درباره آن به نشر آن پرداخته و به این نکته توجه نمی کنند که این شایعات که اکثرا دروغ هستند می توانند باعث افت فروش و تولید یک مجموعه باسابقه و قدیمی شده و در این صورت پیامدهایی از قبیل بیکاری کارگران آن واحد را در پی دارد. ما با نشر این اکاذیب و شایعات در حقیقت خودمان به صنعت کشورمان لطمه های جبران ناپذیری می زنیم و اطلاع نداریم که امکان دارد این کار باعث بیکاری برادر یا خواهر ما در گوشه ای از این صنعت شود. امیدوارم متولیان امر فضای مجازی با رسد دقیق این شایعات این افراد را شناسایی و به صورت قاطع با آنها برخورد کنند تا دیگر شاهد بروز این اتفاقات نباشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز