رییس جمهوری در نشست خبری:

سال ۵۷ در چنین روزی تحمیل از سر مردم برداشته شد و امروز تحریم/ عربستان به مسیر اشتباه خود ادامه ندهد/ جهان به این نتیجه رسید که تحریم راه درستی نیست

۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۱۶:۲۸:۳۵
کد خبر: ۳۶۲۳۳۰
سال ۵۷ در چنین روزی تحمیل از سر مردم برداشته شد و امروز تحریم/ عربستان به مسیر اشتباه خود ادامه ندهد/ جهان به این نتیجه رسید که تحریم راه درستی نیست
روحانی گفت: روز 26 دی ماه، همان روزی که در سال 57 تحمیل از سر مردم برداشته شد حاکم تحمیلی از این کشور زدوده شد و در همان روز تحریم برداشته شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا, حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در این نشست خبری که به طور زنده از شبکه‌های خبری داخلی و بین‌المللی اعم از شبکه های اول سیما، خبر، العالم و پرس تی وی و رادیو سراسری ایران پخش شد، با بیان اینکه امروز روز تاریخی و استثنائی در تاریخ سیاسی و اقتصادی ملت ایران است، گفت: بعد از دوازده سال ایستادگی،  فداکاری و تلاش بی وقفه دانشمندان و شهدای هسته ای، دیپلمات ها، سیاستمداران، حقوقدانان و مسئولان سیاسی کشور،  امروز  به نقطه عطفی رسیده ایم که نه تنها برنامه هسته ای دستمایه ای برای تحریم  و فشار از سوی بدخواهان نیست بلکه فصل تازه ای از توسعه روابط علمی، فناوری، تجاری و اقتصادی نیز آغاز شده است.

دکتر روحانی افزود: از امروز تجار و کارآفرینان ما می توانند از مسیر قانونی و معمول نقل و انتقالات بانکی و فعالیت های تجاری و صادراتی خود را با تسهیلات بیشتر آغار کنند و بانک های کشور از بانک های جهانی خدمات لازم پولی و بانکی را اخذ کرده و به مردم ارائه خواهندداد.

رییس‌ جمهوری  با بیان اینکه با اجرای برجام محدودیت صادرات نفت از کشور برداشته می شود و هر میزان که در برنامه کشور باشد در چارچوب مصالح ملی، نفت و دیگر فراورده های نفتی صادر خواهد شد، تصریح کرد: از امروز خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکت هایی است که می خواهند خدمات لازم به مردم ارائه دهند که به واسطه آن ایمنی هوایی برای مردم عزیز ایران بیشتر خواهد شد.

دکتر روحانی ادامه داد: از امروز پول هایی که متعلق به بانک های کشور بود و بواسطه تحریم در خارج مسدود شده بود در اختیار ملت قرار می گیرد.

رییس‌ جمهوری اجرای برجام را روز پیروزی ملت ایران در زمینه سیاسی برشمرد و اظهار داشت: ملت ایران ثابت کرد که  ایده تعامل سازنده ایده ای درست است و ما می توانیم به نفع ملت و نه به ضرر دیگران با دنیا تعامل کنیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: با اجرای برجام روشن شد کشور ما دارای قدرت بزرگ سیاسی و دیپلماسی است در حالی که بسیاری در داخل، منطقه و جهان باور نداشته اند که سیاستمداران و دیپلمات های ما بتوانند با قوی ترین دیپلمات های جهان پای میز مذاکره نشسته و از حقوق ملت دفاع کنند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه از امروز روشن شد سیاست برد-برد صحیح است و می توان با دنیا مذاکره کردو به توافقی رسید که به نفع ملت ها منطقه و جهان باشد، گفت: این موفقیت ثمره ایستادگی، مقاومت، انسجام ، وحدت و پیوند قوا و حمایت همه ارکان کشور است و اگر وحدت ملی نبود و مردم در برابر فشار نابحق دیگران عقب نشینی کرده بودند،  امروز شیرینی این پیروزی بزرگ را نمی چشیدند.

دکتر روحانی با بیان اینکه "اگر هدایت ها و حمایت های مقام معظم رهبری و چارچوب هایی که ایشان تعیین کردند و تذکرات و حمایت هایی که از مذاکره و مذاکره کنندگان داشتند نبود امروز در این نقطه موفقیت قرار نداشتیم"، افزود: اگر علم، فناوری و هنر دیپلماسی نبود موفق نمی شدیم. ما بهترین و سرآمدترین دیپلمات های خود را به عرصه مذاکرات فرستادیم و دیدیم آنها موفقیت را برای مردم ما در مقاطع مختلف به ارمغان آوردند. در روز 26 دی ماه که مصادف است با سالروز برداشته شدن سایه حاکم تحمیلی از سر ملت ، تحریم ها نیز از سر این ملت برداشته شد.

رییس جمهور با بیان این که امروز در فضایی هستیم که می توانیم با دنیا به نفع منافع ملی خود تعامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشیم، افزود: در همین مدت کوتاه از اجرای برجام، هزاران ال سی در بانکهای مختلف دنیا باز شده است و می توانیم از آنها استفاده کنیم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه به قدرت ملی و موفقیت ملت ایران باور داریم، خاطرنشان کرد: امروز ملت ما در سایه ایستادگی و مجاهدت خود دستاوردهای بزرگی را بدست آورده و آنها را لمس می کند.

رییس جمهوری با بیان این که امروز فصل جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران با منطقه و جهان آغاز شده است ، گفت: ما در شرایطی هستیم که بخاطر رکود و مشکلات اقتصادی سالهای گذشته نیاز به سرمایه ای داریم تا بتوانیم رشد اقتصادی را به حد مطلوب خود در کشور رسانده و در مسیر آن حرکت کنیم و در این راستا نیازمند فناوری های پیشرفته و صادرات غیرنفتی هستیم و باید فضاهای جدید را به عنوان کشورهای هدف برای صادرات بدست آوریم که در این راه برجام موانع را برداشته اما نیاز به تلاش کوشش و فعالیت در زمینه تولید و حرکت برای رشد و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان عزیز داریم.

دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد: تا در مسیر پیشرفت و توسعه کشور قدم به قدم حرکت کرده و آثار آن روز به روز در زندگی سیاسی و اجتماعی مردم قابل لمس باشد.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "سرمایه‌گذاری های لازم برای بازسازی زیربنایی کشور چگونه تضمین خواهد شد و اینکه رویکردتان از این پس در برابر تندروهای آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه چگونه خواهد بود؟"، اظهارداشت: در مسیر تامین نیازهایمان به سرمایه و تکنولوژی، شرایط کشور برای استقبال از کارآفرینان آماده است. برای رشد اقتصادی نیازمند فعال شدن بخش خصوصی و مشارکت آن در سرمایه گذاری هستیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: این دولت نیست که فقط سرمایه خارجی را جذب می‌کند بخش خصوصی هم می‌تواند سرمایه خارجی را جذب کند. این دولت از ابتدا پای بخش خصوصی رقابتی و غیر رانتی، فرش قرمز پهن کرده و امروز هم این فرش قرمز را می گستراند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید فعال شود و کشورمان جاذبه‌های لازم را برای جذب سرمایه خارجی دارد،گفت: اول اینکه اقتصاد ما دارای ثبات است و در 2.5 سالی که از عمر دولت گذشته این ثبات و آرامش کاملا قابل مشاهده است. دولت ثابت کرده که به وعده‌های اقتصادی که داده، عمل خواهد کرد. 

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: کاهش تورم مستمر را به مردم قول دادیم و شاهد هستید که حتی در سالی که از لحاظ اقتصادی سال سختی برای ما بود و هست، پارسال 3 درصد رشد اقتصادی داشتیم و امسال هم رشد اقتصادی خواهیم داشت و سال آینده حداقل 5 درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت. بنابراین مسیر اقتصاد کشور یک مسیر توأم با حرکت منظم و حساب‌شده و با آرامش است. از نیرو و سرمایه انسانی لایق و تحصیل‌کرده برخوردار هستیم و در کنار آن دارای انرژی، ثبات و امنیت می باشیم و کشورمان در بسیاری از زمینه‌ها بکر و آماده سرمایه‌گذاری است.

رییس جمهوری گفت: اینکه 150 شرکت خارجی از 50 کشور طی ماه‌های گذشته به ایران سفر کردند و مذاکرات متعددی در زمینه‌های مختلف انجام دادند، نشانه آن است که سرمایه خارجی قابل جذب است اما اینکه چه مقدار سرمایه جذب می‌کنیم وابسته به امور مختلف است. دولت، بخش خصوصی و بخش سیاسی همه باید دست به دست هم دهیم تا این جاذبه‌ها را برای جذب سرمایه بیشتر کنیم و این به نفع کشور، اشتغال جوانان و رشد اقتصادی کشور خواهد بود.

رییس جمهوری در پاسخ به بخش دوم این سوال با بیان اینکه در اجرای برجام ،احتمالا با مشکلاتی مواجه باشیم و لذا باید به فکر آن باشیم و مراقبت و رصد کنیم ، اظهار داشت: در آمریکا هر گروهی بعداً دولت را در اختیار داشته باشند، تعهدی که امروز دولت آن در برجام به ما داده، تعهد دولت آمریکاست و این تعهدات استمرار پیدا می‌کند و فرقی نمی‌کند هر دولتی بیاید به این چارچوب متعهد است. قطنامه 2231 برای همین است.

دکتر روحانی تصریح کرد: درست است که صهیونیست‌ها و تندروهای داخل آمریکا علیه این حرکت، تلاش می‌کنند اما همه ما بدانیم دنیا به این نتیجه رسیده که راه تحریم، راه صحیحی نیست و راه باخت- باخت است که به ضرر همه است.امروز همه فهمیده اند که ایران و ملت ایران قابل اعتماد است و مسیر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش منحرف نشده است و بنابراین اعتمادی که امروز دنیا به ما و این ملت دارد به مراتب از اعتماد در سال‌های گذشته بیشتر است و این بدان دلیل است که چهره واقعی ملت ما در این سال‌ها روز به روز برای جهانیان آشکار تر شده است. 

رییس جمهوری در پاسخ به سوال المیادین درباره اینکه چگونه می‌توان از شرایط جدید برای حل بحران‌ های منطقه بخصوص با کشوری مانند عربستان استفاده شود، گفت: برجام می‌تواند به عنوان یک مدل برای حل و فصل مسایل منطقه‌ای هم مورد استفاده قرار بگیرد. برجام به این معناست که دو طرفی که اختلافی با یکدیگر دارند می‌توانند این اختلاف را از طریق منطق به حل و فصل و به مرحله اعتمادسازی برسانند. 

دکتر روحانی با بیان اینکه منطقه ما با مشکلات فراوانی مواجه است و برخی از کشورهای منطقه با معضل تروریسم مواجه هستند و اختلافاتی بین کشورها وجود دارد، اظهار داشت: باید این اختلافات در منطقه برداشته و رفع شود. معتقدیم با اجرای برجام شرایط برای روابط با کشورهای منطقه ،هم روابط سیاسی و هم روابط اقتصادی بهتر از گذشته خواهد بود و در سایه این روابط می‌توانیم مسایلی را که در منطقه داریم ،حل و فصل کنیم. 

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم با همه کشورهای همسایه روابط صمیمانه‌ای داشته باشیم و مشکل عربستان از خود آنها نشأت گرفته است، گفت: رفتار و عکس‌العمل عربستان در مسأله منا در چارچوب‌های مسایل اخلاقی و حتی عرف دیپلماسی نمی‌گنجید. عربستان از ملت‌هایی که مردمانشان در منا کشته شدند، عذرخواهی نکرد و رفتاری که با مردم منطقه دارد، رفتار خوبی نیست. ماه‌هاست که مردم یمن را تحت بمباران‌های شدید قرار داده است و این عمل از دیدگاه هر منصفی محکوم است.

رییس جمهوری اضافه کرد : آیا معنا و مفهوم کشتار مردم مسلمان در یک کشور همسایه و فقیر جز ویرانی، بی‌خانمانی و نابود کردن یک کشور است، عربستان چه هدفی و به چه دلیل آنرادنبال می‌کند؟

رییس جمهوری همچنین با اشاره به اعدام شیخ نمر خاطرنشان کرد: اگر کسی در داخل عربستان بر مبنای افکار خودش و برای عدالت اجتماعی سخنی گفته و نقدی از دولت عربستان کرده است، پاسخ انتقاد، حتی انتقاد ، اعدام نیست. کشتن یک عالم و مبلغ دینی و مورد احترام بخش قابل توجهی از جامعه عربستان چیزی نیست که قابل قبول باشد، بنابراین عربستان خود مسیر اشتباهی را آغاز کرده است و امیدواریم این مسیر اشتباه را ادامه ندهد و به مسیری برگردد که به نفع جامعه باشد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز که روز اجرای برجام بود یکی از مقامات عربستانی از اینکه مشکلات اقتصادی ایران حل و فصل شده است، اظهار تاسف و پشیمانی کرد در حالی که یک همسایه و مسلمان هیچ وقت این کار را نمی‌کند. یک مسلمان از راحتی مسلمان دیگر ناراحت نمی شود مسلمانان همه با هم برادرند آن هم یک کشور اسلامی که خود را حرم‌دار حرم امن الهی می‌خواند. 

رییس جمهوری تصریح کرد: آنچه می‌خواهیم حل و فصل مسایل منطقه از طریق منطق است اما در عین حال مردم و دولت ما رفتار غیردیپلماتیک و ناصحیح را نخواهد پذیرفت و اگر لازم باشد جواب قاطعی به برخی از برخوردها خواهد داد اما امیدواریم تاکنون درس لازم را حکام جدید عربستان گرفته باشند و مسیر و راهی را برگزینند که به نفع مردم منطقه و مردم خودشان باشد.

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در ابتدای دوره ریاست جمهوری یک اقدام شایسته برای ارایه گزارش صد روزه انجام شد، آیا در پسابرجام هم همین اقدام تکرار خواهد شد، گفت: در ایام انتخابات به مردم قول داده بودم که بعد از 100 روز از اقدامات انجام شده به مردم گزارش خواهم داد. همانجا هم گفته بودم که سالانه هم از فعالیت دولت گزارش خواهم داد.

دکتر روحانی افزود: اصل اینکه گزارش دهی به مردم سریع‌تر و در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر باشد، کاملاً درست است؛ این هم به نفع مردم و هم دولت است، دولت باید هم موفقیت‌هایش را و هم مشکلاتش را با مردم در میان بگذارد. امیدوارم با فاصله کوتاه‌تر بتوانیم نشست خبری و گفتگو با مردم داشته باشیم.

رییس جمهوری به سوال بعدی درباره اینکه دولت در قبال عهدشکنی احتمالی ایالات متحده چه واکنشی نشان خواهد داد و اگر قرار باشد تحریم‌های احتمالی جدید در موضوعاتی مثل نقض حقوق بشر و تروریسم باشد، دولت چه واکنشی نشان می‌دهد، اظهارداشت: این احتمالات وجود دارد. مردم ایران در طول زمان از دولت ایالات متحده آمریکا بدعهدی‌ها و ظلم‌های فراوانی دیده‌اند لذا بنا نیست ما بخاطر برجام به کشوری مثل آمریکا اعتماد کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در برابر هر کنشی، واکنشی وجود خواهد داشت، ادامه داد: اگر آنها در اجرای برجام نقض عهد کنند، ساز و کاری در خود برجام پیش‌بینی شده که طبق آن مساله را دنبال می‌کنیم و اگر در زمینه‌های دیگر آمریکایی‌ها اقدامی را انجام دهند باز هم پاسخ متقابل را دریافت خواهند کرد.

رییس جمهوری خاطرنشان ساخت: به نظر من شرایط آینده شرایطی نیست که آمریکایی‌ها بخواهند تحریم‌های گذشته را برگردانند. تحریم‌های نفتی و بانکی برمبنای قطعنامه‌های شورای امنیت بود که آن قطعنامه‌ها زمینه را برای آن ترک‌تازی‌ها برای افراطیون آمریکا آماده کرده بود. امروز اما دیگر این زمینه وجود ندارد و افکار عمومی جهان هم خریدار آنها نیست.

دکتر روحانی اضافه کرد: در زمینه تحریم‌های مربوط به آمریکا آنچه مهم بود تحریم‌های ثانویه آنها بود و الا ما که روابط اقتصادی آنچنانی با آمریکایی‌ها نداشتیم و الان هم به آن صورت نخواهیم داشت. گر چه در برخی زمینه‌ها مثل خرید هواپیما، صادرات برخی از کالاهای ایرانی مثل فرش و پسته، از امروز شرایط جدیدی بوجود خواهد آمد.

رییس جمهوری تصریح کرد: البته اگر قرار شد از آمریکا سرمایه و تکنولوژی وارد کشور شود آمادگی استقبال و پذیرش آن را داریم. ممکن است آنها موانعی داشته باشند؛ البته برای آن دسته از شرکت‌هایی که در خارج از آمریکا هستند و بخشی از سهام آنها برای آمریکایی‌هاست در برجام تسهیلاتی پیش‌بینی شده است، اما همانطوری که اشاره کردید ممکن است با مشکلاتی هم مواجه شویم.

دکتر روحانی یکی از وظایف هیأت نظارت بر اجرای برجام را رصد دائمی این مسأله عنوان کرد و گفت: اگر مشکلی پیش بیاید ما هم پاسخ لازم را در برابر آن خواهیم داشت.

رییس شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که با توجه به صرف 2.5 سال زمان برای تحقق یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی شما و حل پرونده هسته‌ای، آیا در زمان باقی‌مانده از دولت دیگر وعده‌های شما عملی خواهد شد؟ ، اظهار داشت: یکی از وعده‌هایم تعامل سازنده با دنیا و حل و فصل مسایل هسته‌ای بود؛ همان جمله معروف که سانتریفیوژها باید بچرخد و چرخ زندگی مردم و اقتصاد هم در حرکت باشد.

دکتر روحانی ادامه داد: امروز در واقع یکی از وعده‌های مهمی که این دولت داده بود، محقق شد. البته در سایه تلاش همه؛ تنها دولت نبود. رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش همه مردم، وزارت خارجه، دکتر ظریف و همه همکارانشان کار بسیار بزرگ و پرزحمتی را بر دوش داشتند.

رییس جمهوری با بیان اینکه توضیح سختی‌ها و مشکلات مذاکرات را به فرصتی دیگر موکول می‌کند، اظهار داشت: حل و فصل یک اختلاف با یک دوست نیز کار بسیار سختی است حال این سختی کار را با مذاکره برای حل اختلاف با 6 کشوری که خودشان هم هیچ‌وقت با هم هماهنگ نبودند مقایسه کنید. همان تاخیری که دیروز اتفاق افتاد بخاطر ناهماهنگی بین خودشان بود. یکی از کارهایی که باید انجام می‌دادیم ایجاد هماهنگی بین 1+5 است.

دکتر روحانی با تشکر از زحمات دکتر صالحی و همکارانشان و همچنین کسانی که برای ایجاد و حفظ آرامش اقتصادی در کشور تلاش می‌کردند، خاطرنشان ساخت: اگر زحمات این بزرگواران نبود در مذاکرات موفق نبودیم. طرف‌های ما در مذاکرات دیدند که در حین تحریم ما هم تورم را پایین آوردیم و هم رشد اقتصادی داشتیم و در بازار آرامش ایجاد شد.

رییس جمهوری تصریح کرد: اگر کاری که نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی انجام دادند، نبود، اگر وزارت اطلاعات، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی این کشور را امن و باثبات نگه نمی‌داشتند و اگر حمایت مجلس، مراجع، بزرگان، فرهیختگان و دانشگاه‌ها نبود ، مگر می‌شد از گردنه‌های سخت عبور کرد. همه دست به دست هم دادند تا این کار شدنی شد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه همه دست به دست دادند تا این کار بزرگ به عنوان بزرگترین قولی که به مردم داده بودیم، محقق شد، گفت: برخی دیگر از وعده‌هایی که در انتخابات به مردم داده بودم هم تحقق پیدا کرده است. در زمینه اقتصادی، مسایل سیاسی، فرهنگی و فناوری، ولی همچنان در برخی از زمینه‌ها باید سرعت کارمان را اضافه کنیم.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد که بعد از مساله هسته‌ای و در پسا تحریم و پسابرجام دولت بتواند فرصت بیشتری برای تحقق سایر وعده‌هایش اختصاص دهد. خبرنگاران هم باید تحقق این وعده‌ها را دنبال کنند. کار رسانه‌ها این است که دولت‌ها را وادار کنند تا در مسیر تحقق وعده‌هایی که به مردم دادند از همه توانشان با همه قدرت‌ استفاده کنند.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تاثیرگذاری و نقش بخش خصوصی کشور در اقتصاد در دوره پساتحریم ، گفت: دولت یازدهم درصدد است تا بخش خصوصی در اقتصاد کشور نقش بیشتری داشته باشد و همچنین حمایت‌های بیشتری در زمینه قوانین و مقررات از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری انجام دهد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در بودجه سال 1395، تکمیل بخش هایی از طرح های عمرانی کشور به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: همچنین به سرمایه‌گذاران خارجی تاکید شده است که با بخش خصوصی داخلی ایران برای سرمایه‌گذاری مشارکت کنند.

رییس جمهوری تاکید کرد: دولت تدبیر و امید به خوبی می داند که برای رشد اقتصادی، راهی جز فعال‌تر شدن بخش غیردولتی و بویژه بخش خصوصی وجود ندارد و باید مشکلات و موانع پیش رو در این زمینه حل و فصل شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه در حال حاضر بهبود محیط کسب و کار نشانگر فراهم شدن شرایط لازم برای بخش خصوصی است، اظهارداشت: امیدواریم در دوران پسابرجام زمینه برای تحرک بخش خصوصی بیشتر شود.

رییس جمهوری همچنین درباره روابط مستقیم تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا تصریح کرد: در حال حاضر مانعی بر سر راه سرمایه گذاری آمریکایی ها در ایران و ورود فناوری وجود ندارد اما اگر مقررات و قوانین داخلی آمریکا مانعی برای این روابط تجاری است، باید این موانع توسط خودشان برداشته شود.

دکتر روحانی با اشاره به برخی روابط تجاری بین دو کشور در زمینه فراهم نمودن تسهیلات از سوی آمریکا در بخش فروش هواپیماهای مسافربری و همچنین صادرات برخی کالاهای ایرانی به آمریکا تاکید کرد: معتقدیم این روابط تجاری به نفع مردم ایران و آمریکا خواهد بود.

خبرنگاری پرسید: رییس‌ جمهوری چین قرار است چند روز آینده به ایران سفر کند. چه انتظاراتی از این سفر دارید؟ روابط ایران و چین در دوران پسا تحریم چگونه خواهد بود؟

رییس جمهوری پاسخ داد: دوستان دوران سختی و تحریم را فراموش نمی‌کنیم. کشورهایی که در سال‌های گذشته باوجود موانع و مشکلات تلاش کردند روابط گسترده‌ای از لحاظ اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند، در شرایط امروز باید زمینه برای توسعه بیشتر روابط با آنها فراهم شود.

دکتر روحانی با اشاره به ملاقات های متعدد دو جانبه با رییس جمهوری چین در 2.5 سال گذشته ادامه داد: در سفر رییس جمهوری چین به ایران در همه زمینه‌ها اسنادی به امضاء‌ خواهد رسید و این سفر منجر به توسعه بیشتر روابط تهران-پکن خواهد شد. 

رییس جمهوری ادامه داد: روابط جمهوری اسلامی ایران و چین به سمت روابط استراتژیک و راهبردی در حرکت است و چین به عنوان اولین شریک تجاری در پسابرجام، نقش بیشتری در سرمایه‌گذاری، فناوری و تجارت با ایران خواهد داشت.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در چه مرحله‌ای است و از چه زمانی شاهد آغاز روند اجرای این سیاست‌ها خواهیم بود، اظهارداشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حال اجرا است اما درحد انتظار نبوده و باید زمینه اجرای این سیاست ها را بیشتر فراهم نماییم.

رییس جمهوری افزایش صادرات غیر نفتی، فعالیت بیش از پیش شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین کاهش اتکای بودجه به نفت خام را از نمونه های اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طی دو سال گذشته عنوان کرد.

دکتر روحانی ادامه داد: برجام و برداشتن موانع و تحریم به معنای حل همه مسایل نیست و آثار رفع تحریم ها بالافاصله نخواهد بود اما در برخی از موارد بلافاصله آثار تحریم مشاهده خواهد شد. برای مثال از امروز فروش نفت افزایش پیدا کرده است و همچنین در فعالیت‌های بانکی نیز کشور تاکنون هزینه هایی به ناروا متحمل می‌شد اما از امروز از طریق بانک‌ها هزار ال‌سی باز شده است. 

رییس جمهوری با اشاره به اینکه برداشتن تحریم شرط لازم برای توسعه اقتصادی یک کشور است اما شرط کافی نیست، ادامه داد: موانع برداشته شده است و امروز نوبت جوان‌ها، کارآفرینان و همه آحاد جامعه است تا با استفاده از فضای بوجود آمده کنونی بتوانیم به دو هدف مهم رشد اقتصادی و اشتغال برسیم و با افزایش صادرات غیرنفتی، فضای تقاضا را گسترش دهیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: ان شاء الله در دوران پسابرجام و پساتحریم شرایط برای تحرک خوب اقتصادی فراهم شود و همه از این شرایط استفاده کنند. 

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تلاش های رژیم صهیونیستی برای شکست مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی گفت: اگر می شنیدیم که رژیم صهیونیستی از برداشته شدن تحریم خوشحال است که خیلی تعجب می‌کردیم. طبیعی است که امروز دشمنان ثبات منطقه و دشمنان ایران بسیار ناراحت باشند، امروز روز خوشحالی برای دوستان ایران و نه برای فتنه‌افکنان در منطقه و دشمنان ثبات منطقه است.

دکتر روحانی ادامه داد: توقع ما این نیست که کشوری اسلامی از برداشته شدن تحریم از ایران اظهار تاسف و ناراحتی بکند.

خبرنگاری پرسید: موضع دولت یازدهم درخصوص مشکلات و مسایل کنونی منطقه از جمله سوریه، عراق و یمن چگونه است؟

رییس جمهوری پاسخ داد: البته مشکلات منطقه بسیار زیاد است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به دنبال این بود که مشکلات را حل و از دولت عراق و سوریه در برابر تروریست‌ها حمایت کند. هر کشور و ملتی که بخواهد با تروریست‌ها مبارزه کند و بجنگد و از ما در این مسیر کمک بخواهد،کمک خواهیم کرد.

دکتر روحانی تاکید کرد: مطمئن هستم که در نهایت ملت عراق پیروز خواهند بود آنها که در فکر نابودی یمن هستند ناموفق خواهند بود و شرایط سوریه هم در ماه‌های آینده بهتر خواهد شد.

رییس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار ایتالیایی مبنی بر اینکه با توجه به فضای جدید ایجاد شده و رفع تحریم‌ها چه توقعی از سفر به ایتالیا دارید، اظهارداشت: اصولا روابط ما با اروپا توسعه پیدا خواهد کرد همانطور که با سایر کشورهای دوستمان در منطقه نیز این چنین خواهد بود. سابقه روابط اقتصادی ما با ایتالیا یک سابقه بسیار خوب و دیرینه است و هیچ‌وقت مانعی برای توسعه روابط ایران و ایتالیا نبوده و امروز در پساتحریم، این شرایط کاملاً آماده تر شده است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: هفته آینده یک سفر دو روزه‌ای به ایتالیا خواهم داشت و در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه صنایع، زیرساخت و انرژی مذاکره خواهیم داشت و اسنادی در زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه به امضاء خواهد رسید، البته سفری هم به واتیکان خواهم داشت. 

رییس جمهوری در پاسخ به اینکه برجام در بازارهای مالی و بورس چه اثراتی خواهد داشت، گفت: دولت در بورس نقش چندانی ندارد و بورس در اختیار شرکت‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی کشور است. بورس یک گوش شنوایی دارد که بر مبنای آن حرکت می‌کند و با توجه به شرایط اقتصادی منطقه و کشور، تصمیم ‌می‌گیرد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه وضعیت و شرایط بورس بهتر شده و بهتر خواهد شد، اظهار داشت: در زمینه صادرات غیرنفتی و سرمایه‌گذاری در ایران قطعاً شرایط خوبی خواهیم داشت و نیز به دلیل مسایل بانکی و اعتباری که حل و فصل خواهد شد، شاهد تحرکات خوبی خواهیم بود.

رییس جمهوری تصریح کرد: رفع موانع اقتصادی آغازی برای قدم‌گذاشتن در مسیر رشد و توسعه کشور است که شاهد آن خواهیم بود. 

دکتر روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دلایل سفر آقای آمانو به ایران، گفت: با آقای آمانو از این به بعد کار داریم از قبل هم کار داشتیم. ما عضو ان‌پی‌تی هستیم و در چارچوب پادمان با آژانس همکاری می‌کردیم، مدتی پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کرده بودیم و از امروز به بعد هم پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می‌کنیم. 

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه شرایط هسته‌ای ما کاملاً با قبل متفاوت شده است، تصریح کرد: قبلاً شرایط هسته‌ای ما به گونه‌ای بود که سازمان‌های بین‌المللی مثل شورای امنیت می‌گفت که فعالیت هسته‌ای ما غیرقانونی است و امروز همه می‌گویند این کار قانونی و درست است و در واقع امروز دنیا فعالیت‌ هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته است. 

دکتر روحانی اضافه کرد: در زمینه فناوری هسته ای‌کاملاً به خودمان متکی بودیم و نمی‌گذاشتند با دنیا در تماس و ارتباط باشیم اما از این پس در زمینه‌ فناوری هسته‌ایی، ورود فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف در کشور آغاز خواهد شد و فردو به یک مرکز تحقیق و توسعه تبدیل می‌شود. ما در زمینه هسته‌ای وارد بخش تجاری شده‌ایم و برای اولین بار، مواد هسته‌ای را صادر و وارد کردیم. بنابراین وارد شرایط نویی شده ایم.

دکتر روحانی همچنین با گرامیداشت یاد و نام شهیدان گفت: در بهار آزادی جای شهدا و بویژه شهیدان هسته‌ای خالی است. 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در روزهایی که شرایط برای حرکت بهتر در زمینه هسته‌ای فراهم شده است ، روابط ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی هم مهم ‌خواهد بود. ضمن اینکه امید ما این است که خیلی زودتر از 8 سال بتوانیم با آژانس به یک توافقی برسیم که در ایران همه فعالیت‌های هسته‌ای در مسیر صلح‌آمیز است. در برخی از زمینه‌ها هم رآکتور اراک، مدرن‌سازی می‌شود و بنابراین در زمینه هسته‌ای ،تحرکات فناورانه و تجاری بیشتری نسبت به گذشته خواهیم داشت و روابط ما با آژانس، ان شاء‌الله بهتر خواهد شد. 

خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید"هم‌زمان با تحقق وعده شما درباره حل پرونده هسته‌ای خبرهای خوبی در عرصه انتخابات به گوش نرسید و چهره‌های باسابقه‌ای رد صلاحیت شدند، با توجه به اینکه یکی از وعده‌های انتخاباتی شما برگزاری یک انتخابات پرشور بود به عنوان رییس‌ جمهور ایران برای احقاق حقوق چهره‌های باسابقه سیاسی چگونه عمل خواهید کرد؟ " 

رییس جمهوری گفت: اطلاعات اولیه‌ای که به من دادند خیلی خوشحال‌کننده نبود. در دو مرحله اول انتخابات وضعیت خوب و امیدوار کننده‌ای داشتیم؛ استقبال گسترده از ثبت‌نام و بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی، اما در مرحله نظارت برخی از افراد حالا به تعبیر خودشان احراز صلاحیت نشدند. ما بسیار امیدوار هستیم که شورای محترم نگهبان به این مسأله رسیدگی کند و اگر موردی، صلاحیتی تأیید نشده که قابل تأیید است که به نظر من این موارد فراوان است، شورای محترم نگهبان دخالت کند.

مقام عالی اجرایی کشور با تاکید بر اینکه من به عنوان رییس‌ جمهور از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده خواهم کرد، اظهار داشت: امیدوارم شورای نگهبان که یک نهاد بسیار مهمی در کشور ما است و پاسدار قانون اساسی است و ما یک جا با شورای نگهبان وظایف مشترکی داریم که به یک معنا یعنی هم رییس‌ جمهور پاسدار قانون اساسی و مسئول اجرای قانون اساسی است و هم شورای نگهبان به یک معنا شورای نگهبان قانون اساسی است و دقت می‌کند بر اینکه قانون اساسی در روند قوانین موضوعه کشور نقض نشود و در انتخابات هم نظارت می‌کند که قانون اجرا شود.

رییس جمهوری افزود: امیدوارم شورای نگهبان با توجه به رسالت سنگینی که بر عهده دارد بتواند این موضوع را به گونه‌ای حل و فصل کند که آنچه مقام معظم رهبری تأکید کردند بر اینکه یک انتخابات بسیار پرشوری داشته باشیم و حتی ایشان فرمودند آنهایی که با نظام هم میانه خوبی ندارند پای صندوق انتخابات بیایند برای اینکه این صندوق انتخابات برای کشورشان است، امیدوارم ان شاءالله شورای نگهبان این دغدغه خاطر را حل کند و نگذارد دلواپسی به وجود بیاید.

دکتر روحانی در پایان بار دیگر به ملت بزرگ ایران تبریک گفت و تصریح کرد: این روزها روزهای پیروزی تدبیر بود و این پیروزی می‌تواند فضای امیدبخش بهتری را برای ملت ما فراهم بکند

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز