در نشست فوق العاده وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی عنوان شد؛

اظهارات بی ادبانه و فرافکنانه وزیر خارجه جوان و عصبانی عربستان درباره ایران

۱۳۹۴/۱۱/۰۱ - ۱۹:۰۳:۰۶
کد خبر: ۳۶۳۸۷۹
اظهارات بی ادبانه و فرافکنانه وزیر خارجه جوان و عصبانی عربستان درباره ایران
جبیر در نشست اضطراری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی حمله به سفرت عربستان را کاری حیوانی خواند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، عادل جبیر، وزیر خارجه رژیم سعودی در شرایطی که میزبان عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه کشورمان است، ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای دیگر کرد و گفت: ایرانی ها افتخار می کنند که به پایتخت های چهار کشور عربی سلطه دارند و بیش از 200 هزار نیروی رزمی در برخی از کشورهای منطقه تربیت کرده اند.

وزیر امور خارجه رژیم سعودی که خواستار برپایی نشست فوق العاده کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی برای رسیدگی به حادثه سفارت عربستان در تهران شده، در سخنرانی آغازین خود در این نشست گفت: حمله به ساختمان های سفارت عربستان در ایران، ناشی از سیاست های خصمانه و مداخله جویانه این کشور در قبال کشورهای منطقه است.

جبیر با این ادعا که ایران عامل اصلی درگیری های فرقه ای و بی ثباتی در منطقه است، اظهار داشت: این اقدامات هم برخلاف مقررات بین المللی است و هم اینکه با اصول دین اسلام مغایر است.

این وزیر سعودی با اشاره به نشست فوق العاده اعضای سازمان همکاری های اسلامی که امروز در مقر فائو در جده آغاز شده، تصریح کرد: آنچه که اهمیت این جلسه را مضاعف می کند این واقعیت است که حمله به سفارت عربستان تنها یک نمونه از سلسله حملات علیه سفارتخانه های کشورهای اسلامی و سایر کشورها در ایران است که از 35 سال قبل آغاز شده و هیچ تلاشی از سوی دولت ایران برای جلوگیری از این اقدامات صورت نگرفته است.

به گزارش برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عادل جبیر در تلاش برای همپایه دانستن سنگ پرانی به سفارت عربستان با تسخیر لانه جاسوسی امریکا، اضافه کرد:  نقض مصونیت دیپلماتیک نمایندگان کشورهای دیگر، تنها محکومیت شفاهی برخی از مقامات ایرانی را در پی داشته و هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از آن صورت نگرفته است.

وزیر سعودی در ادامه با تشکر از وزرا و نمایندگان کشورهایی که با برپایی این نشست فوق العاده و اضطراری موافقت کردند و در آن حضور یافتند، گفت: مهمانان عزیز و عالیجنابان، از اینکه در این جلسه شرکت کردید تا در برابر اینگونه حملات "الغاشمه" [حیوانی، دد منشانه] علیه سفارت خانه و کنسولگری عربستان بایستید از همه شما تشکر می کنم.

جبیر ادامه داد: البته اقدام ایران با محکومیت های گسترده ای در سراسر جهان مواجه شد و سازمان های بین المللی جهانی و منطقه ای، شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان همکاری کشورهای خلیج فارس و سایر نهادها و اتحادیه های عربی مواضع قاطعانه ای در این خصوص اتخاذ کرده اند.

وزیر امورخارجه رژیم سعودی در پایان سخنرانی اش گفت: عربستان همواره خواهان ایجاد روابط بهتر و دوستانه با ایران بر اساس اصل همجواری و احترام متقابل و مداخله نکردن در امور کشورها بوده اما هرگز پاسخ مناسبی به جز اظهاراتی که با رفتارهای عملی متناقض است، از ایران دریافت نکرده است.

گفتنی است نشست اضطراری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی امروز به درخواست عربستان در جده تشکیل شد و سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران نیز با پذیرش خواسته عربستان، صبح امروز راهی جده شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز