ترکان در مجلس مطرح کرد:

ریل گذاری جدید برای سیاست های مناطق آزاد در پسا تحریم

۱۳۹۴/۱۱/۰۵ - ۱۰:۵۲:۳۳
کد خبر: ۳۶۵۳۰۵
ریل گذاری جدید برای سیاست های مناطق آزاد در پسا تحریم
ترکان در جلسه علنی امروز مجلس: به طور طبیعی امکان جذب سرمایه خارجی با وجود تحریم ها در جغرافیای ایران وجود داشته است اما مناطق آزاد نیز از این موضوع بی بهره نبودند به همین دلیل تصمیم گرفته شد که پس از دوران تحریم ریل گذاری جدیدی برای سیاست های این مناطق در نظر گرفته شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛اکبر ترکان در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس به عنوان نماینده دولت در موافقت با لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی جدید افزود: تمام مناطق پیشنهادشده جدید در این لایحه در مناطق مرزی واقع شده و نگاه دولت این است که این مناطق قطب تجاری با همسایگان باشد.

وی ادامه داد: صادراتی محصولاتی مانند پتروشیمی یا دیگر فرآورده های نفتی بازار جهانی دارد ولی مصنوعات دستی در بازار کشورهای همسایه به فروش می رسد.

دبیر شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با برشماری ویژگی های مناطق آزاد جدید پیشنهادشده در لایحه دولت به مجلس خاطرنشان کرد: مهران منطقه ای برای تجارت و تعامل با عراق مرکزی، مریوان جهت تجارت با اقلیم کردستان، ماکو برای ارتباط با ترکیه، اردبیل با آذربایجان، انزلی با حوزه خزر، اینچه برون با ترکمنستان و قزاقستان، چابهار با سواحل جنوبی، سیستان جهت تعامل با افغانستان، جاسک به عنوان پایانه دوم صادرات نفت خام و نقشی بسیار مهم در توسعه سواحل مکران و بوشهر به عنوان یکی از ظرفیت های بزرگ تجاری میان ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در نظر گرفته شده اند.

ترکان تصریح کرد: در آغاز کار دولت یازدهم دبیرخانه مناطق آزاد کارگروهی را تشکیل داد تا مشکلات این مناطق را آسیب شناسی کند و پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که باید سیاست و مسیری که برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است، اصلاح شود.

دبیر شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: در سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب بندی مربوط به مناطق آزاد وجود دارد که ایشان آن را مصوب کردند البته در دو سال اخیر این کار انجام شده و امیدواریم در آینده نیز ادامه داشته باشد.

ترکان با بیان این که از مناطق آزاد چهار نوع کالا وارد می شود، اظهار داشت: بزرگ ترین واردات کالا از مناطق آزاد مربوط به کالاهایی است که از سرزمین صادرکننده به مقصد سرزمین اصلی فرستاده می شود، یعنی مناطق آزاد تنها مسیر عبور این کالاها هستند که از نظر ما نوعی واردات به مناطق آزاد محسوب نمی شود.

وی تصریح کرد: نوع دیگری از واردات، کالاهای مواد اولیه برای صنایع مختلف و دسته سوم، صادرات مجددی است که از سرزمین مبدا به مقصد فرستاده شده است.

دبیر شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین گفت: در سال گذشته کالای همراه مسافر به عنوان چهارمین مسیر واردات کالا کمتر از 10 درصد کل واردات از مناطق آزاد به کشور بوده است.

وی خواهان رأی مثبت نمایندگان به این لایحه شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی جدید مخالفت کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز