سفر اروپایی روحانی؛ یک تیر و چند نشان

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۱۱:۰۷:۳۶
کد خبر: ۳۶۷۲۸۰
سفر اروپایی روحانی؛ یک تیر و چند نشان
روحانی در سفر چندروزه به ایتالیا و فرانسه، همزمان چند هدف را نشانه گرفته است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، بدون شک سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان حسن روحانی به اروپا، مهمترین اتفاق حوزه سیاست خارجی و اقتصاد در دوره پسابرجام و پس از لغو تحریم‌هاست که البته در کنار سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به ایران، در کارنامه دیپلماسی دولت یازدهم ماندگار خواهد شد؛ ضمن اینکه این سفر قطعا از جنبه تاریخی و نیز از چند جهت اهمیت فراوانی دارد؛ یکی اینکه این نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اروپا پس از لغو تحریم‌های ایران است. دوم اینکه ایتالیا و فرانسه به عنوان دو مقصد مهم این سفر، از شرکای مهم تجاری ایران محسوب می‌شوند. سوم اینکه سال‌ها بود که رئیس‌جمهور ایران به طور رسمی به اروپا سفر نکرده بود و سفر اخیر به دعوت رسمی مقامات عالیرتبه آن کشورها انجام شد. بعلاوه، قراردادهای ایران با ایتالیا و فرانسه در حوزه نفت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همچنین، ایران قرار است بیش از 114 فروند هواپیمای مسافربری ایرباس فرانسه را به ناوگان حمل و نقل هوایی خود بیفزاید. حضور پررنگ نمایندگان بخش خصوصی ایران در این سفر به همراه رئیس‌جمهور نیز از جمله نکات برجسته محسوب می‌شود. در کنار همه اینها، حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در اروپا بلافاصله پس از اعلام لغو تحریم‌ها و بازتاب گسترده رسانه‌ای آن در جهان، در راستای بهبود چهره ایران در نظام بین‌الملل بسیار مهم ارزیابی می‌شود. به همه این دستاوردها و دلایل، می‌توان دیدار کم‌سابقه رئیس جمهوری اسلامی ایران با پاپ در واتیکان را نیز بسیار مهم قلمداد کرد. بدین ترتیب می‌توان گفت که روحانی در این سفر چندروزه، همزمان چند هدف را نشانه گرفته است.

این سفر بسیار مثبت و موثر است

حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس، این سفر را در مجموع سفر خوب و مثبتی می‌دانیم و در این برهه از زمان می‌تواند گامی مثبت در راستای بهبود روابط ما با دنیا باشد. در واقع ما باید بررسی کنیم و ببینیم در تعامل با کدام کشورهای اروپایی می توانیم روابط اقتصادی و دیپلماتیک سازنده داشته باشیم که این روابط نیز تضمین‌کننده باشد. این سفر در راستای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ما بسیار موثر خواهد بود.

روابط دیپلماتیک خوبی را با دنیا آغاز کرده‌ایم

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده ادوار مجلس، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی، این سفر شاهد خوبی برای شکست تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است؛ زیرا بخشی از تحریم‌ها تحریم روابط دیپملماتیک با ایران بود؛ گرچه در هیچ قطعنامه‌ای به آن اشاره نشده بود اما این بخشی از تحریم‌های غرب علیه ما بود که در حال حاضر و با سفر رییس‌جمهور، این محدودیت برداشته شد و خوشبختانه ما روابط دیپلماتیک خوبی را با دنیا آغاز کرده‌ایم که با توجه به اینکه اروپا  متحدان سنتی خود همانند دولت‌های مرتجع منطقه یعنی عربستان را از دست داده است، این سفر می‌تواند ‌‌آغازگر روابط جدیدی نیز برای اروپا با یکی از کشورهای قدرتمند منطقه باشد.

این سفر نقطه عطفی در خردورزی ایران است

مهدی مطهرنیا کارشناس سیاست خارجی، سفر روحانی از نظر جغرافیای زمانی، بعد از تحریم‌هاست و می‌تواند در پساتحریم یک نقطه عطفی در خردورزی سیاسی و ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. این سفر از نظر جغرافیای مکانی نیز با توجه به اینکه اولین سفر روحانی بعد از اجرای برجام است می‌تواند با دکترین سازنده در پساتحریم صورت گیرد. فضای این مسافرت در دورانی حاصل می‌شود که جهان به این باور رسیده که باید پرونده جمهوری اسلامی ایران را بازخوانی کند. البته در سطح روابط خرد نیز این سفر می‌تواند افزایش سطح روابط اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی را رقم بزند و ایران در آینده نیازمند «انجام» یعنی اجرای نظام جامع اقدام مشترک است.

بهبود روابط با اروپا موفقیت‌های بزرگی برای ما به دنبال دارد

سیدباقر حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سفر روحانی در این مرحله زمانی از جهات مختلف دارای اهمیت استراتژیک وژئوپولوتیک است. این سفر می‌تواند نقش سازنده‌ای را در بهبود روابط  ایران نه تنها با اروپا بلکه با دنیا ایفا کند. بهبود روابط اقتصادی و تجاری ما با اروپا قطعا می‌تواند موفقیت‌های بزرگی را برای ما به همراه داشته باشد؛ گرچه خود اروپا نیز به ایران با توجه اینکه یکی از قدرتمندرترین کشورهای منطقه خاورمیانه است نیاز دارد و این نیاز نه تنها از منظر اقتصادی بلکه از منظر سیاسی نیز قابل بررسی است.

ایتالیا یکی از دروازه‌های ورود به اروپاست

محمد طاهری معاون اداره دوم غرب اروپا وزارت امور خارجه، این سفر علاوه بر دیدارهای رئیس جمهوری کشورمان و هیأت همراه با مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی ایتالیا، به عنوان گامی بلند در تقویت روابط تاریخی دو کشور در شرایط نوین دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید بتوان آغاز سفر اروپایی رئیس دولت تدبیر و امید به ایتالیا را در پرتو روابط تاریخی فعال و پویا و نقاط اشتراک فرهنگی دو کشور و نقش پیشتاز این کشور در بین کشورهای اتحادیه اروپایی در زمینه توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران تفسیر کرد. ایران و ایتالیا به عنوان دو کشور محوری در دو منطقه استراتژیک خاورمیانه و اروپا با برخورداری از پیشینه فرهنگی و تاریخی مشترک، روابط طولانی و نیازها و دغدغه‌های مشترک، اکنون گام در مسیر توسعه مناسبات خود گذارده‌اند. روابط و پیوندهای نزدیک ایران و ایتالیا عامل نزدیکی دو کشور در برهه‌های مختلف بوده است. آنچه اهمیت ایتالیا را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دوچندان می‌سازد موقعیت راهبردی این کشور به عنوان یکی از دروازه‌های ورود به اروپاست. تجربه دیرین روابط با ایتالیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی حکایت از پذیرش عمومی همکاری با ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی دارد که البته این احساس به طور متقابل نزد مردم ایتالیا نیز وجود دارد.

سفر روحانی گام نخست آغاز همکاری بین ایران و غرب است

سیدجلال ساداتیان تحلیلگر امور بین‌الملل، بدر سفری که آقای روحانی به دو کشور ایتالیا و فرانسه انجام داده است، تفاهمات دوجانبه‌ای انجام خواهد شد. ایتالیا طرح‌های مربوط به پارس جنوبی که قبلا در آن مشارکت داشت را دوباره از سر خواهد گرفت تا شرکت‌های بزرگ نفتی آنها بتوانند هم در انتقال تکنولوژی وهم در سرمایه‌گذاری در بخش نفتی ایران مشارکت داشته باشند. درگذشته توافقات بر این اساس بود که به شکل برداشت از محصول بتوانند سهم خود را به دست آورند. درباره فرانسه نیز اخیرا صحبت‌هایی مبنی بر خرید 114 فروند هواپیمای ایرباس از این کشور مطرح شده است؛ چرا که ایالات متحده هم که در ایرباس شراکت تجاری دارد، دیگر محدودیتی در این زمینه برای ایران ایجاد نخواهد کرد. در زمینه ریلی نیز گمان می‌رود توافقی بین دو کشور حاصل شود. همچنین درباره صنعت اتومبیل‌سازی هم آلمان و فرانسه-که سال‌هاست از طریق کمپانی پژو با ایران همکاری می‌کند- اعلام آمادگی کرده‌اند و فرانسه احتمالا همکاری‌های خود را در این زمینه ارتقا خواهد بخشید. در نتیجه زمینه‌های بسیار زیادی برای همکاری‌های فنی و اقتصادی بین ایران و فرانسه و ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی وجود دارد و همین سبب به وجود آمدن رقابت بین این کشورها بر سر همکاری با ایران خواهد شد. حضور رئیس‌جمهور گام اولیه ‌برای آغاز همکاری‌ها بین ایران و غرب است.

نظر شما