احمد خاتمی:

فصل انتخابات، فصل اختلافات نباشد

۱۳۹۴/۱۱/۱۴ - ۱۴:۵۴:۳۲
کد خبر: ۳۶۹۲۰۸
فصل انتخابات، فصل اختلافات نباشد
سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران گفت: نباید فصل انتخابات، فصل التهابات، شایعات دروغ و فصل اختلافات باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛آیت‌الله سید احمد خاتمی در مراسم بزرگداشت دهه فجر که در بقعه امامزادگان یاسر و ناصر(ع) در شهرستان طرقبه و شاندیز برگزار شد، اظهار کرد: نامزدهای انتخاباتی و هواداران آن‌ها مراقب باشند که با صحبت‌های خود بذر تفرقه و دعوا در جامعه نپاشند. نامزدهای انتخاباتی نباید زودتر از موعد، تبلیغات خود را شروع کنند و در تبلیغات خود به تخریب رقیبان خود بپردازند، بلکه باید در هنگام تبلیغات ظرفیت‌های خود را بازگو کنند.

وی با بیان این‌که «انتخاب اصلح یعنی شورای نگهبان کف صلاحیت‌ها را تعیین کند و مردم سقف صلاحیت‌ها را انتخاب کنند»، گفت: قرآن تقوا را یکی از ویژگی‌های افراد خبره می‌داند و از جلوه‌های تقوای سیاسی که باید در یک نامزد اصلح باشد همراهی با ولایت و ولایتمداری است و اگر کسانی که با ولایت زاویه دارند به مراکز تصمیم‌گیری راه یابند، به کشور ضربه می‌زنند.

وی با برشمردن برکات پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: دهه فجر دهه ذکر برکات انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف است و یکی از این برکات این است که انقلاب اسلامی قرآن را از انزوا درآورد؛ اگرچه به این مقدار قانع نیستیم.

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان، حفظ قرآن، تفسیر و تلاوت را مقدمه‌ای برای ورود قرآن به عرصه زندگی عنوان کرد و افزود: حاکمیت قرآن در کشور به برکت خون شهیدان شکل گرفت و امروز تنها کشوری که قانون اساسی آن قانون قرآن است و تنها کشوری که حاکمیت قرآن را در عرصه‌های مختلف دنبال می‌کند و در پی تحقق آن ارزش‌ها می‌باشد، جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان این‌که «امریکا آرزوی سلطه بر ایران را به گور خواهد برد»، گفت: سیاست خارجی کشور بر اساس این آیه شریفه که می‌فرماید خداوند راهی برای سلطه کافران بر مومنان قرار نداده سامان گرفته است و راز ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکا نیز عمل به این آیه است.

وی با اشاره به این‌که «آمریکا ملل را زیر سلطه می‌خواهد و ملت قرآنی ایران زیر بار سلطه نخواهد رفت»، ادامه داد: آمریکا در خواب و خیال 37 سال پیش است که ایران همانند یکی از ایالات‌های آمریکا بود و آمریکائیان همه کاره ایران بودند و ایران را غارت می‌کردند و هیچ پست نان و آب‌داری بدون رضایت و موافقت آن‌ها به کسی واگذار نمی‌شد.

خاتمی تصریح کرد: آمریکای سال 1394 همان آمریکای سال 1358 است که امام (ره) فرمود شیطان بزرگ است؛ چراکه در همان حالی که رییس‌جمهور امریکا برجام را امضا می‌کرد امریکاییان تحریم‌های جدید دیگری را علیه ایران وضع می‌کردند و این همان سیاستی است که مردم ایران آن را فراموش نکرده و نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که «سیاست دفاعی نظام جمهوری اسلامی ایران سیاست بازدارندگی است»، گفت: بر اساس تعالیم قرآنی نظام هرآن‌چه برای دفاع از خود در برابر دشمن لازم داشته باشد تدارک دیده است به استثنای بمب اتم که میانه‌ای با آن نداریم.

وی افزود: امروزه ایران موشک‌هایی با برد بالا دارد و در آینده هم آن‌چه برای دفاع از خود در برابر دیوانه‌ای مثل رژیم صهیونیستی لازم داشته باشد آماده می‌کند و اگر روزی این رژیم جلاد خواب و خیال مزاحمت برای ایران اسلامی دید، ایران اسلامی حیفا و تل آویو را با همین موشک ها با خاک یکسان خواهد کرد. امروزه بیگانگان در مورد موشک‌های بالستیک ایران صحبت می‌کنند در حالی که در مورد آن‌ها هیچ صحبتی در برجام نشده است و بعد از این موضوع حقوق بشر را مطرح خواهند کرد چون آن‌ها طبق آیه قرآنی بهانه‌جو هستند.

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان با بیان این‌که «امروز ولی فقیه رهبر قرآنی است»، گفت: رشد و پیشرفت کشور در سایه ولایت فقیه است و صلاح و خیر کشور در ولایت‌پذیری عملی است نه ولایت‌پذیری شعاری.

وی گفت: امروز کسی که ولایتمدار است شورای نگهبان را تخریب نمی‌کند. تخریب شورای نگهبان مخالفت با خط امام و رهبری است؛ چراکه هم امام خمینی(ره) و هم رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید حرمت همه نهادهای قانونی کشور از جمله نهاد ریاست جمهوری، نهاد مجلس شورای اسلامی، نهاد قوه قضائیه و نهاد شورای نگهبان حفظ شود.

وی گفت: شورای نگهبان در طی 37 سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است نگذاشته که نامحرمان به نهادهای تصمیم‌گذار کشور نفوذ کرده و به انقلاب اسلامی آسیب وارد کنند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که «انتخابات جشن سیاسی و وحدت ملت است»، ادامه داد: در عرصه اجتماعی خطی را که قرآن مطرح می‌کند خط وحدت است و وحدت محور می‌خواهد و محور وحدت جامعه رهبر معظم انقلاب است.

وی جهاد، ایثار و فداکاری را از دیگر ارزش‌های قرآنی دانست که باید در جامعه حاکم شود و افزود: باید به این نکته توجه کرد که کسانی سابقه افتخارآمیز دارند اما لاحقه افتخار‌آمیز ندارند، فرد اصلح کسی است که هم سابقه و هم لاحقه جهادی داشته باشد.

وی اظهار کرد: متاسفانه جای خالی سبک زندگی قرآنی در عرصه های خانوادگی، اداری، سیاسی و اقتصادی نقطه ضعف رویکرد قرآنی نظام است؛ اگرچه در ابعاد دیگر پیشرفت داشته‌ایم ولی در این ابعاد پیشرفت نکردیم و باید تلاش کنیم تا این نقطه ضعف برطرف شود.

نظر شما