ظریف در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشکده مطالعات جهان:

ایران هراسی فروریخته است/ با مقاومت، تعامل، مبارزه و مذاکره توانستیم عزت و سربلندی برای مردم به ارمغان بیاوریم

۱۳۹۴/۱۱/۱۸ - ۱۰:۲۶:۳۷
کد خبر: ۳۷۰۵۳۶
ایران هراسی فروریخته است/ با مقاومت، تعامل، مبارزه و مذاکره توانستیم عزت و سربلندی برای مردم به ارمغان بیاوریم
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما با مقاومت، تعامل، مبارزه و مذاکره به برکت انقلاب اسلامی توانستیم عزت و سربلندی را برای مردم ایران به ارمغان بیاوریم.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمد جواد ظریف صبح امروز یکشنبه در دانشگاه مطالعات جهان و در مراسم بزرگداشت دکتر محمد مرندی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، ضمن تبریک فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اگر نگاه کرده باشید ما در همه ادوار مذاکره موفق نبودیم اما در دور آخر در حوزه رسانه ای  موفق بودیم و یکی از دلایل آن موفقیت شخص آقای مرندی و دوستانی بودند که با ایشان در وین حضور داشتند و از این بابت از دکتر مرندی و دانشجویان ایشان سپاسگذاری می کنم.

ظریف ضمن تاکید بر لزوم ارتباط تنگاتنگ بین وزارت امور خارجه و دانشکده مطالعات جهان و سایر دانشگاه ها اظهار داشت: باید ارتباط تنگاتنگ علمی، کاربردی و اجرایی میان دانشگاهها ایجاد کنیم تا رفت و آمد علمی بتواند باعث تقویت بنیه کاربردی کشور شود.

وزیر امور خارجه ایران گفت: هر فرد با مغز متفکر می تواند در مسیر عقلانی به سمت منافع ملی حرکت کند و امیدواریم که دانشکده مطالعات جهان و دانشگاه تهران با دیدگاه جدی این حرکت را ادامه دهد. البته خوشبختانه دانشکده مطالعات جهان و دانشگاه تهران فرصت استفاده از مغز متفکر در کشور را فراهم کرده اند که این کار استثنایی است.

وی گفت: همه چیز در عالم سیاست بر تصور استوار است و تصور است که سیاست را شکل می دهد و ما در دانشکده مطالعات جهان در بعد تصور خوب کار می کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: احساس می کنم دانشکده مطالعات جهان یک ویژگی دارد که در محیط آکادمیک کمتر دیده شده است و آن این است که در اصلاح تصور طرف مقابل فعال است یعنی فقط در صحنه ادراک نبوده بلکه در صحنه اصلاح ادراک نیز فعال است.

ظریف با بیان اینکه دانشکده مطالعات جهان  به فهم و درک تحولات بین المللی کمک می کند،  گفت: وجود چنین مرکزی باعث می شود تصورات ما از عالم خارج با واقعیات نزدیک تر باشد، براین مبنا می توانیم سیاست هایی را طراحی و دنبال کنیم .

وی ایراد فهمی و ادراکی را از مشکلات پیش روی حوزه سیاسی تعریف کرد و اظهارداشت: ما در فهم خارج و هم در فهم خارج از کشورمان باید فعال باشیم و فقط در یک سو فعالیت نکینم، بلکه در این راستا در منعکس کردن واقعیات و تخریب بنای ایران هراسی که سال ها و دهه ها بر روی آن سرمایه گذاری شده فعالیت کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: برای این که بتوانیم از شخصیت علمی خود استفاده کنیم و برای این که تصور را به واقعیات نزدیک کنیم رسالت اول ما این است که در تحلیل مقلد نباشیم و تحلیلمان را با تمام صداقت و شجاعت و به فرموده مقام معظم رهبری براساس کرسی آزاداندیشی بیان کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به لطف خدا بنای ایران هراسی به نظر من فرو ریخته و یا لااقل شکاف عمیقی برداشته است، اما کسانی که این بنا را ایجاد کرده اند به شدت فعالیت می کنند.

 وی با بیان اینکه امروز عزت، سربلندی و قدرت ملی ما ناشی ازتفکر و فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی و یادگار امام راحل است، گفت: همین تفکر فرهنگ استقلال و خود باوری است، ما همه باید باور کنیم بعنوان یک قدرت و با فرهنگ، سابقه و تاریخ می توانیم در صحنه بین المللی حضور پیدا کنیم.

ظریف با بیان اینکه امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند گفت: مبنای حرف امام (ره) که فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند این است که بفهمیم که آمریکا قدرقدرت نیست و توهم نداشته باشیم که اگر آمریکا چیزی پذیرفت، حتما به ضرر ما است که پذیرفته است، چنین تصوری معطوف به این است که آمریکا ابر قدرت است و ما باید آن را بپذیریم.

وی خاطر نشان کرد: بپذیریم و باور کنیم که ما توان و توان مقاومت ، توان تعامل، توان مبارزه و توان مذاکره را داریم و این توان به برکت انقلاب اسلامی و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی به دست آمده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز