به منظور گسترش روابط دوجانبه،

امضای اسناد رسمی بین ایران و یونان صورت گرفت

۱۳۹۴/۱۱/۱۹ - ۱۵:۲۳:۵۸
کد خبر: ۳۷۱۲۲۰
امضای اسناد رسمی بین ایران و یونان صورت گرفت
مراسم امضای اسناد رسمی میان ایران و یونان در حضور نخست وزیر یونان و معاون اول رئیس جمهور کشورمان برگزار شد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛این اسناد شامل یادداشت تفاهم یاداشت سیاسی کاری بین وزارت خارجه ایران و یونان ؛ یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری یونان برای لغو روادید و دارندگان گذرنامه های سیاسی و نقشه راه توسعه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری یونان است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به گفتگوهای مفید و سازنده میان هیات های عالی رتبه ی ایرانی و یونان گفت: سفر نخست وزیر یونان به ایران می تواند نقطه ی عطفی در توسعه ی روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان تهران و آتن باشد.
دکتر اسحاق جهانگیری ظهر امروز (دوشنبه) پس از پایان مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ی ایران و یونان، در مصاحبه ی مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر یونان اظهار داشت: ایران و یونان با سابقه ی تاریخی و تمدن غنی که در شرق و غرب جهان دارند قادر هستند نقش سازنده ای در جلوگیری از خشونت و ایجاد صلح پایدار در دنیا ایفا کنند.
وی با اشاره به زمینه های گفتگو و مذاکرات انجام شده میان دو هیات خاطرنشان کرد: در این مذاکرات در خصوص روابط دو جانبه گفتگوهای سازنده ای انجام شد و زمینه های همکاری میان دو کشور در بخش های انرژی، حمل و نقل، کشتیرانی، گردشگری، حل مسائل بانکی و همکاری های علمی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.
معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه حجم مبادلات اقتصادی و تجاری میان دو کشور می تواند در مدت زمانی کوتاه افزایش پیدا کند تصریح کرد: دو کشور می توانند در زمینه ی مبارزه با مسائل منطقه ای و تهدید هایی که از جانب گروه های تروریستی و افراطی امنیت جهانی را به مخاطره انداخته اند، نقش مهمی ایفا کنند.
دکتر جهانگیری اظهار امیدواری کرد اسناد و یادداشت تفاهم همکاری که امروز میان دو کشور به امضا رسید بتواند تحولی جدی در ابعاد مختلف در روابط دو کشور ایجاد کند.
نخست وزیر یونان نیز در این مصاحبه ی مطبوعاتی مشترک، گفتگوهای انجام شده میان دو هیات را سازنده و مفید ارزیابی کرد و گفت: این گفتگوها می تواند زمینه ی جدیدی در توسعه ی روابط میان دو دولت و دو ملت با تاریخ و تمدن کهن ایجاد کند.
الکسیس سیپراس با اشاره به مشترکات فراوان میان ملت های دو کشور افزود: ایران و یونان از سابقه ی تاریخی هزاران ساله برخوردار هستند والبته همواره با مشکلات و چالش های مختلف نیز روبرو بوده اند.
وی افزود: ملت های ایران و یونان آموخته اند که باید برای استقلال و عزت خود مبارزه کنند و مردم دو کشور در این مسیر طولانی همواره ارتباطی سازنده با یکدیگر داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: امروز پس از اتمام رکودی که در روابط دو کشور برقرار شده بود، فرصتی فراهم شده است که بتوانیم به سوی آینده گام برداریم و بر مبنای تاریخ غنی دو کشور روابط فی مابین را در تمامی حوزه ها تقویت کنیم.
نخست وزیر یونان با اشاره به امضای سند نقشه ی راه توسعه ی همکاری میان دو کشور افزود: براساس این نقشه ی راه می توانیم همکاری های تهران و آتن را در حوزه های مختلف از جمله در زمینه ی بانکی، انرژی، گردشگری، حمل و نقل، فرهنگ، کشاورزی و ساخت و ساز افزایش دهیم.
وی با اشاره به همراهی تعداد زیادی از تجار یونان در این سفر خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی یونان هم اکنون در حال رایزنی با شرکت های ایرانی هستند و راهکارهای استفاده از ظرفیت های دو کشور را مورد بررسی قرار می دهند.
وی با تاکید براینکه همکاری با جمهوری اسلامی ایران از ویژگی راهبردی برخوردار است گفت: به نظر می رسد ایران نیز با این نظر موافقت داشته باشد چرا که یونان می تواند دروازه ی ورود و پلی میان ایران و اروپا باشد.
نخست وزیر یونان همچنین با بیان اینکه در مذاکرات صورت گرفته در خصوص عوامل بی ثبات کننده ی منطقه و مسئله ی سوریه و عراق نیز گفتگو شد خاطرنشان کرد: یونان کشوری است که از تحولات این منطقه تأثیر می پذیرد چرا که هزاران پناهجوی سوری به سمت یونان حرکت کرده اند که بتوانند از این طریق وارد اروپا شوند.
وی با تاکید براینکه باید برای حل و فصل سیاسی مسائل منطقه و مبارزه با گروه تروریستی داعش نقش آفرینی کنیم گفت: در این راستا نقش ایران بسیار حائز اهمیت است و ایران می تواند به حل و فصل این مسائل  ثبات بخشی در منطقه کمک کند. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز