در دیدار رحیم پور و معاون وزارت امور خارجه ترکیه تاکید شد؛

دیدگاه مشترک ایران و ترکیه، برقرای صلح و ثبات در منطقه

۱۳۹۴/۱۱/۲۱ - ۱۹:۴۸:۱۱
کد خبر: ۳۷۲۰۸۲
دیدگاه مشترک ایران و ترکیه، برقرای صلح و ثبات در منطقه
ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و مشترک المنافع وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیداری صمیمانه با همتای ترک خود امیت یالچین، درمحل وزارت امور خارجه جمهوری ترکیه در آنکارا گفتگو کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در این ملاقات وجوه مختلف روابط و مهمترین موضوعات مورد علاقه دو کشور به ویژه  روند همکاری مشترک سیاسی ، اقتصادی ، تجاری، امنیتی ، کنسولی و فرهنگی در سال ١٣٩٤ مرور گردید .

طرفین در این گفتگوها موضوع نقشه راه روابط و برنامه همکاری های سیاسی آقتصادی و فرهنگی دو کشور در سال 1395 را نیز مورد تبادل نظر قرار دادند  .

امیت یالچین معاون وزارت امور خارجه ترکیه در این دیدار اظهار داشت:  روابط دو کشور همواره از کانال های معتبر ، رسمی و فعال برخوردار بوده و علی رغم وجود تفاوت  دیدگاه در خصوص پاره ای از مسائل منطقه ای، مناسبات دو جانبه ، روابط استوار و پیوند های سیاسی فرهنگی و اقتصادی دو کشور در سالهای اخیر در کلیه سطوح ارتقاء و گسترش یافته است

وی افزود : امیدواریم در فضای پسا تحریم نیز شاهد توسعه هرچه بیشتر این مناسبات و همکاری های سازنده میان دو کشور ودر کلیه سطوح باشیم .

رحیم پور معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار با اشاره به وجود پیوند های مستحکم تاریخی ،سیاسی ،فرهنگی و مردمی میان دو کشور گفت:  فرصت های جدیدی برای توسعه و تحکیم روابط فی مابین ایران و ترکیه خصوصا در دوران پسا برجام فراهم گردیده است . این امر ایجاب می نماید مقامات سیاسی تلاش های بیشتری برای تحکیم مودت ، دوستی ها و افزایش مراودات و همکاری های سطوح مختلف فراهم نمایند .

وی تاکید نمود : جمهوری اسلامی  ایران در این زمینه همواره برای جمهوری ترکیه الویت قائل است و امیدواریم از این فرصت از طریق تحکیم روابط صمیمانه بیش از گذشته استفاده نماییم .

معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به بحران یمن ، سوریه عراق و توسعه تروریسم و اهمیت برقرای صلح و ثبات و آرامش به منطقه تصریح نمود: در شرایط کنونی منطقه بیش از این گنجایش توسعه بحران و ایجاد تنش های بیشتر را ندارد. در این زمینه ایران وترکیه به عنوان همکار مشترک با هم افزایی می توانند با مشارکت خیر خواهان در مسیر بازگرداندن صلح و امنیت ، ایجاد روند سیاسی و ثبات در سوریه یمن ، عراق و مبارزه با تروریسم و تسکین دردهای  مردم منطقه و خصوصا پایان دادن به رنج ملت سوریه نقش کلیدی ایفا نمایند.

طرفین با تاکید بر دیدگاه مشترک ایران و ترکیه برای برقرای صلح و ثبات در منطقه نسبت به ضرورت ادامه گفتگو های سازنده سیاسی میان مقامات عالیرتبه دو کشور تاکید نمودند . در این ارتباط موضوع انجام سفر های رسمی مقامات دو کشوردر کلیه سطوح ، دیدار وزاری امورخارجه دو کشور ، سفر نخست وزیر ترکیه به ایران، تشکیل شورای عالی روابط راهبردی میان دو کشور هم زمان با انجام سفر روسای جمهور م مورد تبادل نظر قرار گرفت . 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز