جهانگیری در همایش ملی معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز:

کسانی شرمنده ملت باشند که کشور را به سمت ویرانی بردند/ محیط زیست جدی ترین چالش بشر امروز است

۱۳۹۴/۱۱/۲۶ - ۱۰:۴۹:۴۴
کد خبر: ۳۷۳۶۰۵
کسانی شرمنده ملت باشند که کشور را به سمت ویرانی بردند/ محیط زیست جدی ترین چالش بشر امروز است
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه موضوع محیط زیست موضوعی زینتی، تزئینی و فانتزی نیست گفت: امروز محیط زیست مسئله ای ملی، منطقه ای و جهانی است و گزاف نیست اگر بگوییم جدی ترین چالش بشر در قرن 21 مسئله ی محیط زیست است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر جهانگیری روز دوشنبه در هفدهمین همایش ملی معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز گفت: گردهمایی پاریس در خصوص مسائل محیط زیست نظیر گرمایش زمین، مصرف سوخت های فسیلی و تعهدات کشورها برای مواجه با آسیب هایی که کره ی زمین را تهدید می کند، نشان داد که دنیا به این نتیجه رسیده که اگر به سرعت این معضلات حل نشود بشر با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ایران به دلایل متعدد به دنبال توسعه ی همه جانبه و پایدار است و لازمه ی این حرکت توجه به مسائل زیست محیطی است، گفت: در توسعه ی پایدار باید حقوق همه ی نسل ها لحاظ شود. ما نمی توانیم در مقطع کنونی و بدون توجه به آینده ی فرزندانمان و اینکه آنها چه شرایطی برای زندگی خواهند داشت از طبیعت استفاده کرده و به محیط زیست صدمه وارد کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه ایران مسیر توسعه را برای مواجه با چالش های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بصورت جدی دنبال می کند، اظهار داشت: اصلی ترین چالش های پیش روی کشور ایجاد اشتغال، تامین رفاه مردم، اقتدار اقتصادی، امنیتی و سیاسی ایران در منطقه و جهان است. باید با برنامه ریزی محیطی ایجاد کنیم تا همه ی استعدادهای کشور در این جهت به کار گرفته شود و در عین رشد اقتصادی مستمر مسائل زیست محیطی را نیز رعایت کنیم.

جهانگیری با اظهار خرسندی از اینکه امروز واحدهای تولیدی و خدماتی که نقش کلیدی در توسعه و ایجاد اشتغال در کشور دارند به اهمیت محیط زیست واقف هستند و در فعالیت هایشان مسائل زیست محیطی را لحاظ می کنند،‌تصریح کرد: امروز هیچ طرح متوسط و بزرگی در کشور اجرا نخواهد شد مگر اینکه ملاحظات زیست محیطی اش به تایید سازمان محیط زیست رسیده باشد.

وی از کمبود آب، خشکسالی های مستمر، فرسایش خاک، خشک شدن تالاب ها، نشست دشت‌ها و آسیب به جنگلها و مراتع و نیز آلودگی هوا به عنوان مهمترین معضلات کشور یاد کرد و افزود: اگر به سرعت به بخش های آسیب خورده رسیدگی نشود، مشکلات بزرگی گریبان کشور را خواهد گرفت. خوشبختانه درشرایط امروز اراده ی جدی برای مقابله با این مسائل شکل گرفته که مهمترین آن ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست به عنوان سند بالا دستی از سوی رهبر معظم انقلاب است.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: این سیاست ها برای همه ی دستگاه های دولتی و خصوصی و عمومی لازم الاجراست و سازمان محیط زیست موظف است، اجرای این سیاست ها را به شکل دقیق دنبال کند و یکی از تفاوت های این دولت با دولتهای گذشته در این است که بلافاصله سیاست های زیست محیطی توسط معاون اول رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست ابلاغ و پیگیری می شود.

جهانگیری ادامه داد: رییس جمهور بر روی مسئله ی محیط زیست حساسیت بسیاری دارد و در جلسات بطور مکرر و بویژه در مباحث توسعه بر این شعار که دولت یازدهم می خواهد دولت محیط زیست باشد، تاکید می کند.

وی با اشاره به مصوبات متعدد دولت برای حفظ زیست بوم ایران نظیر تشکیل کارگروه برای نجات دریاچه ی ارومیه گفت: دولت طرح های مربوط به حفظ زیست بوم کشور را با جدیت دنبال خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از کسانی که از دولت می خواهند به خاطر عدم انتشار گزارش سه ماهه در خصوص یک شاخص اقتصادی شرمنده باشد، گفت: دولت از نقد و تذکر داده شده استقبال کرده و تلاش می کند تا با شفاف سازی آمارهای مورد نیاز را در اختیار جامعه قرار دهد اما کسانی که این تعابیر را به کار می برند باید شرمنده ی اقداماتی باشند که کشور را به سمت ویرانی هدایت می کرد.

جهانگیری با بیان اینکه 700 میلیارد دلار از منابع نفت کشوردر سالهای گذشته نابود شد، گفت: امروز و در شرایطی که قیمت جهانی نفت به پایین ترین حد خود رسیده کشورهای منطقه برای اینکه اقتصادشان کمتر دچار نوسان شود از حساب ذخیره ی ارزی خود برداشت می کنند اما متاسفانه مسئولان گذشته یک دلار در حساب ذخیره ی ارزی کشور باقی نگذاشتند.

وی با اشاره به اینکه دولت با همه ی مسائل توانسته مانع از نوسانات ارزی در اقتصاد کشور شود، گفت: کسانی باید شرمنده باشند که خرج کردند و بدهی هایی بزرگ بر عهده دولت بعد قرار دادند و یک دولت به معنای واقعی بدهکار ایجاد کردند که یک رقم از تعهدات آن که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی اعلام شده 380 هزار میلیارد تومان است.

معاون اول رییس جمهوری افزود: کسانی باید شرمنده باشند که 22 میلیارد دلار در 17 ماه از پولهای کشور را به بهانه ی واهی جلوگیری از نوسانات قیمت ارز به استانبول و دبی برده و فروختند، در حالی که بعد از آن باز هم کشور دچار شوک اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی شد. این در حالی است که یک ایرانی فقط می تواند 5 هزار دلار از کشور خارج کند.

جهانگیری شرمندگی را برای کسانی دانست که 17 هزار میلیارد تومان ظرف 18 ماه از منابع بانک مرکزی بدون مجوز قانونی برداشتند، گفت: کسانی باید شرمنده باشند که بابک زنجانی درست کرده و دکل نفتی گم کردند، ده ها فساد در کشور شکل داده و فساد را نهادینه کردند.

وی که سخنانش با تشویق حاضران مواجه بود، گفت: کسانی باید شرمنده باشند که جسورانه مصوبه ی دولت برای فروش بیش از 1 میلیون متر مربع از زمین های پارک پردیسان را دادند که خوشبختانه اولین مصوبه ی دولت تدبیر و امید لغو مصوبه ی فروش زمین های این پارک بود.

معاون اول رییس جمهوری سپس به اقدامات دیگر دولت یازدهم برای برطرف کردن آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی اشاره کرد و گفت: امروز بیشترین نیروگاه های اطراف شهرهای بزرگ از گاز به جای گازوئیل و مازوت استفاده می کنند و دولت برای گازی شدن نیروگاهی در سیستان در حال احداث خط لوله ی گاز از مرکز کشور به این استان است.

جهانگیری مصوبات دولت برای حذف خودروهای فرسوده و جایگزین شدن خودروهای عمومی و نیز استاندارد شدن سوخت خودروها را یادآور شد و اعلام کرد: دولت مصر و مصمم است که بصورت جدی مسائل زیست محیطی را در راس برنامه های خود قرار دهد.

وی با اشاره به تصمیمات خوب اتخاذ شده برای حل مسئله ی کارون و ریزگردها در استان خوزستان گفت: امیدوارم با پیگیری های سازمان محیط زیست بخش های طبیعت ایران از آسیب ها و آلاینده ها بر حذر بماند و مردم ایران از زندگی و حضور در طبیعت لذت ببرند.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور خانم ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اولویت محیط زیست و ارتقای شاخص های آن در دولت یازدهم گفت: تلاش دولت در جهت رشد اقتصادی در عین حفظ طبیعت و محیط زیست بوده و برنامه ای فرابخشی برای اجرا در برنامه ی ششم توسعه تبیین شده است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلان محیط زیستی از سوی رهبر معظم انقلاب در سال جاری و همکاری و مشارکت بخش تولید برای رفع دغدغه های زیست محیطی اظهار داشت: برنامه های صنعتی باید براساس سیاست گذاری ها در جهت صنایع سبز حرکت کند و همکاری های بین المللی نظیر تعامل با "یونیدو"‌ نیز می تواند کشور را در جهت تقویت برنامه های اقتصاد مقاومتی کمک کند.

در این مراسم همچنین تندیس و لوح تقدیر به صنایع برگزیده ی سبز و چند تن از مدیران کل محیط زیست استان های کشور اهدا شد.

نظر شما