اتحادیه عرب:

در مورد دخالت نظامی در سوریه تصمیمی نگرفته‌ایم

۱۳۹۴/۱۱/۲۶ - ۱۶:۱۴:۳۰
کد خبر: ۳۷۳۷۹۹
در مورد دخالت نظامی در سوریه تصمیمی نگرفته‌ایم
معاون دبیرکل اتحادیه عرب اتخاذ تصمیمی در این اتحادیه در مورد اعلام عربستان برای اعزام نیروی نظامی به سوریه را تکذیب کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی و بین الملل خبرگزاری برنا؛به نقل از پایگاه خبری المصریون، عبداللطیف عبید، معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد: اتحادیه عرب هیچ تصمیمی در مورد اعلام عربستان برای اعزام نیروی نظامی به سوریه اتخاذ نکرده است و زمانی که این مساله در اتحادیه مطرح شود در مورد آن موضع‌گیری خواهد شد.

عبید افزود: شورای اتحادیه عرب پیش از نشست سران اتحادیه که قرار است هفتم و هشتم آوریل آتی(18 و 19 فروردین) در مراکش برگزار شود، ابتدا نشستی در سطح نمایندگان و سپس نشستی در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: بدون تردید دو پرونده سوریه و یمن از پرونده‌های مهم و دائمی نشست سران اتحادیه خواهند بود و از جمله موضوعاتی هستند که در نشست‌های این اتحادیه رسیدگی خواهند شد.

معاون دبیرکل اتحادیه عرب در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود اختلافاتی میان موضع‌گیری برخی کشورهای عربی درباره این مسائل به ویژه سوریه و یمن گفت: از این مساله اطلاعی ندارم و تاکنون چنین مواردی به من ابلاغ نشده است اما آنچه که می‌توانم به عنوان معاون دبیرکل بر آن تاکید کنم این است که اتحادیه عرب به دنبال آن است که اختلافات خود را در داخل شورا و در چارچوب کنفرانس سران حل و فصل کند.

عاید المناع، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی کویتی در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی اظهار داشت: بر این باورم که یک اتفاق نظر بین‌المللی برای شکست داعش در سوریه وجود دارد.

المناع در ادامه این مساله که رویکرد عربستان برای اعزام نیروهای زمینی‌اش به سوریه با مخالفت کشورهای عربی و در راس آنها مصر مواجه شود را بعید دانست به این دلیل که حضور نظامی در نهایت بخشی از راه‌های دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه است.

این تحلیل‌گر کویتی افزود: احتمال دارد در منطقه یک درگیری سه بعدی آغاز شود روسیه و هم پیمانانش از یک سو عربستان، ترکیه و باقی کشورهای عربی از سوی دیگر و داعش از سوی دیگر.

وی افزود: داعش تقریبا در حال نابودی است و یا اینکه با گریختن نیروهایش به دیگر مناطق به ویژه لیبی قدرت آن رو به افول است وضعیت سوریه نیز به تازگی به دلیل مشارکت نظامی روسیه رو به بهبود است. این تحولات نیازمند آن است که فورا رویکردی سیاسی برای خروج سوریه از این بحران ارائه شود.

المناع ادامه داد: اما وحدت مواضع کشورهای عربی در مورد داعش به معنای یکی بودن این موضع‌گیری‌ها در مورد سوریه نیست. برخی کشورها یعنی عربستان بر این باورند که حل بحران سوریه تنها با برکناری کامل اسد محقق می‌شود این در حالی است که برخی دیگر یعنی مصر معتقدند، راه حل سیاسی به معنای برکناری اسد و نظامش نیست.

این تحلیل‌گر در ادامه با بعید دانستن امکان وقوع درگیری نظامی میان آمریکا و روسیه گفت: روشن است که آمریکایی‌ها می‌خواهند روس‌ها را مجبور به ورود به جنگ کنند اما روس‌ها خوب می‌دانند که در مقابل آمریکا ضعیف خواهند بود.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگوی روز یکشنبه خود با همتای سوئیسی‌اش در ریاض تاکید کرد: زمان اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه به تصمیم ائتلاف ضد داعش بستگی دارد.

وی مدعی شد: برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه موضوع روز است. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز