شهیندخت مولاوردی :

دولت یازدهم میراث دار ناعدالتی ها و عدم توازن در حوزه زنان است

۱۳۹۴/۱۲/۰۴ - ۱۷:۴۳:۲۶
کد خبر: ۳۷۶۸۶۰
دولت یازدهم میراث دار ناعدالتی ها و عدم توازن در حوزه زنان است
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: با وجود اجرای پنج برنامه توسعه ای و سند چشم انداز 20 ساله شاهد هستیم هنوز دولت یازدهم در حوزه زنان میراث دار ناعدالتی ها و عدم توازن است.

به گزارش خبرنگاری زنان و دختران خبرگزاری برنا؛شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در کارگاه تخصصی همایش تبیین برنامه ششم توسعه در سالن اجلاس افزود: آثار و پیامدهای این عدم توازن در حوزه زنان را همه لمس می کنند و به رغم پیشرفت زنان، نوعی عدم توازن در دسترسی زنان و مردان به منابع به چشم می خورد.

وی تصریح کرد: زنان به میزان بیشتری از فرصت های اجتماعی و فرهنگی که در اختیار داشته اند خوب درخشیده اند اما باید گفت: که در فرصت های سیاسی و اقتصادی با تفاهم معناداری مردان جلوتر هستند.

مولاوردی ادامه داد: براساس چشم انداز برنامه ششم که ترسیم شده امیدواریم این چالش ها و مشکلات برطرف شود چرا که ما دنبال وضعیتی هستیم که مشارکت همه جانبه زنان محقق شود و برخورداری زنان و مردان از منابع یکی باشد تا بتوانیم در تحقق خانواده سالم گام برداریم.

مولاوردی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه یک تبصره در حوزه زنان به تصویب رسیده است که در این تبصره عدالت جنسیتی را مطرح کرده ایم و امیدواریم به تحقق برسد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: بخشی از این چالش ها و مشکلات به موضوع زیرساخت ها برمی گردد که باید وضعیت زنان و خانواده را بررسی، رصد و پایش کرد تا ارتقای شاخص زنان را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه اطلس زنان و خانواده به تصویب رسیده است، گفت: پس از 18 ماه از برگزاری جلسات تخصصی برای برنامه ششم توسعه ما پنج اولویت را در دستور کار داریم که شامل خانواده، سلامت، بازار کار، تامین اجتماعی و آسیب های اجتماعی در حوزه زنان است.

مولاوردی گفت: ارتقای سطح سواد زنان، پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل و شناخت و کنترل آسیب های اجتماعی، پیگیری نظام بیمه ای و دیگر مسائل و مشکلات حوزه زنان از برنامه های حوزه زنان است که امیدوارم زمینه تحقق آنها فراهم شود.

وی اضافه کرد: برنامه بیمه های چندلایه که گروه های زنان را مورد هدف قرار داده است در پنج سال برنامه پنجم به اجرا درنیامد که امیدواریم در برنامه ششم توسعه زمینه اجرای آن فراهم شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: بخش اعظم چالش های ما ساختاری بوده و به جایگاه و ساختار تشکیلاتی بر می گردد.

وی خاطرنشان کرد: عدم التزام عملی دستگاه ها به ارزیابی اثرات و پیامدهای جنسیتی دستگاه ها است و اینکه با تعهدی که احساس نمی شود که درخصوص تخصیص بودجه حوزه زنان اقداماتی صورت گیرد.

مولاوردی با بیان اینکه شاهد هم افزایی در این حوزه نیستیم ادامه داد: ضعف نظام آماری و اطلاعاتی در حوزه شاخص های جنسیتی، پراکندگی در آمارها، نیاز برای تحلیل جنسیتی آمارها ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: متاثر شدن حوزه زنان و خانواده از توسعه نامتوازن و رنج بردن از عدم توازن ها، آسیب های اجتماعی، خانواده های تک واحد، زنان سرپرست خانوار، طلاق، بی ثباتی در برخی خانواده ها ، گسترش و تنوع آسیب های اجتماعی و عدم دسترسی عادلانه زنان به فرصت های اقتصادی و اجتماعی از دیگر چالش های حوزه زنان است.

مولاوردی تقویت کارکرد زنان، افزایش سطح باسوادی زنان، ایجاد تعادل جنسیتی در بازار کار، توانمندی زنان آسیب دیده، ارتقای سطح سلامت و بهداشت زنان و شایسته سالاری و تعادل جنسیتی را از اهداف مهم حوزه زنان عنوان کرد.

نظر شما