دکتر روحانی در گفت وگوی تلفنی با رییس جمهوری روسیه:

آتش بس نباید به فرصتی برای تجدید قوای تروریست‌ها تبدیل شود

۱۳۹۴/۱۲/۰۵ - ۲۰:۱۵:۲۴
کد خبر: ۳۷۷۳۱۱
آتش بس نباید به فرصتی برای تجدید قوای تروریست‌ها تبدیل شود
رییس جمهوری در گفت وگوی تلفنی با رییس جمهوری روسیه، آتش بس، توقف درگیری ها و شروع کمکهای نوع دوستانه را گامی در جهت منافع مردم سوریه دانست و در عین حال تاکید کرد که روند اجرای آتش بس موقت،نباید به فرصتی برای تروریست ها جهت تجدید قوا و دریافت کمکهای جدید مالی و تسلیحاتی تبدیل شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه با ایشان گفت: در روند آتش بس در سوریه باید کمک رسانی به مردم آواره سوریه تحت حاکمیت دولت مرکزی انجام شود؛ آزادی گروگان ها و افراد بیگناه  سریعا انجام پذیرد؛ نحوه نظارت بر آتش بس روشن شده و کنترل دقیق مرزهای سوریه برای جلوگیری از تردد تروریست ها و کمکهای مالی و تسلیحاتی به گروههای تروریستی، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رییس جمهوری در ادامه این مکالمه، با تبیین مواضع کشورمان در خصوص روند سیاسی در سوریه و با تاکید بر تقویت رایزنی ها و همکاری تهران – مسکو برای کمک به مردم ستمدیده این کشور اظهارداشت: بی تردید حملات هوایی موثر روسیه و عملیات زمینی ارتش و نیروهای مردمی سوریه ، تروریست ها و حامیان آنها را به میز مذاکره کشاند و آنها دریافتند که اقدام نظامی به نفع هیچکس در سوریه نیست.

دکتر روحانی با برشمردن ابهامات و نارسایی های توافق مرتبط با آتش بس در سوریه، گفت:این توافق دارای ابهامات و نارسایی های متعددی است که رفع آنها برای از بین بردن نگرانی ها ضروری است.

رییس جمهوری با اشاره به گزارش های وزیر دفاع روسیه از روند تفاهمات در سفر وی به تهران و با ناکافی خواندن تفاهمات به عمل آمده، اظهارداشت: مبارزه با تروریسم و گروه های افراطی نباید تحت تاثیر قرار گیرد.

"ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه نیز در آغاز این گفت وگوی تلفنی ، با توضیح جزئیات مذاکرات به عمل آمده برای برقراری آتش بس در سوریه گفت: روابط ایران و روسیه برپایه اعتماد سازنده و متقابل بنا شده است و در این چارچوب ما نیازمند هماهنگی و همکاری های تنگاتنگ با یکدیگر در موضوع سوریه هستیم.

رییس جمهوری روسیه نیز با اشاره به نقایص مذکور در تفاهم به عمل آمده ،نظارت دقیق بر آتش بس و کنترل مرزها را ضروری خواند و تاکید کرد: باید با مراقبت از مرزهای سوریه ، مانع ورود تروریست ها و انتقال تسلیحات و کمکهای مالی و لجستیکی به گروههای تروریستی شد.

پوتین تاکید کرد که مبارزه با تروریست های داعش و جبهه النصره و دیگر گروههای تروریستی ، قطعا ادامه خواهد یافت.

وی همچنین اظهارداشت که در سازماندهی کمک رسانی به آوارگان سوریه نباید حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور خدشه دار شود.

نظر شما