نعمت زاده:

خدمات پس از فروش قوی لازمه صادرات خودروی داخلی است

۱۳۹۴/۱۲/۱۰ - ۱۲:۰۸:۰۵
کد خبر: ۳۷۹۱۳۵
خدمات پس از فروش قوی لازمه صادرات خودروی داخلی است
وزیر صنعت، معدن و تجارت در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران گفت: خدمات پس از فروش را قطعاً در مشارکت‌ها و غیرمشارکت‌ها دنبال می‌کنیم و اگر بخواهیم خودرو صادر کنیم باید خدمات بعد از فروش قوی در خارج از کشور داشته باشیم و خودروسازان سازمانی را برای این سرویس‌دهی داشته باشند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران ، «محمدرضا نعمت‌زاده» در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران افزود: هدف اصلی ارتقای کیفی محصولات مربوط به خودرو اعم از قطعات، اجزا و خود خودرو است و هدف دیگر افزایش ظرفیت تولید خودرو، حداقل تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در چشم‌انداز ده ساله دیده شده و امیدواریم با گشایش بازارهای صادراتی این رقم افزایش یابد.

وی افزایش توان مهندسی و فنی و تحقیق و توسعه را از الزامات جهانی شدن خودرو عنوان کرد و افزود: این هدف مهم را با کمک مراکز علمی و تحقیقاتی و صنایع پیش خواهیم برد.

وی یادآور شد: 1.5 سال پیش با کمک دست‌اندرکاران برنامه راهبردی ده ساله تدوین و سال گذشته نیز در همین اجلاس ارائه شد و بر مبنای آن حرکت آغاز شده است و اگر اصلاحاتی لازم باشد حتماً انجام می‌شود.

نعمت‌زاده تصریح کرد: یکی از اهداف چشم‌انداز بیست ساله کشور این است که سطح تولیدات صنعتی از لحاظ فناوری افزایش یابد و در حال حاضر در حدود 37 درصد است که امیدواریم ظرف 5 سال آینده 50 درصد تولیدات صنعتی از فناوری متوسط به بالا برخوردار باشد که صنعت خودرو می‌تواند نقش بسزایی در این زمینه ایفا کند.

به گفته وی، صنایع خودرو مهمترین بخش صنعتی کشور است و حدود ده درصد ارزش افزوده بخش صنعت در این حوزه نهفته که در آینده افزایش خواهد یافت و این در حالی است که از جهت اشتغال در رتبه 3 و از لحاظ فناوری دارای فناوری متوسط به بالاست.

نعمت‌زاده با اشاره به جلب مشارکت شرکت‌های معتبر خارجی افزود: خوشبختانه این حرکت بعد از شرایط بین‌المللی ایجاد شده آغاز شد و یکی از شرکت‌های فرانسوی که سابقه همکاری فنی با ایران خودرو را داشت به قرارداد 50ـ50 مشارکت رسیدند و به زودی کار آغاز می‌شود.

وی همچنین از ایجاد تفاهم اولیه دایملر ـ بنز با سه شرکت مشارکت برای تولید موتورهای پیشرفته دیزلی و تولید خودروهای بازرگانی و نیز خدمات بعد از فروش و صادرات خبر داد و افزود: امروز مذاکراتی با برخی از دوستان خارجی داریم و فردا ادامه می‌یابد و امیدواریم بعضی از حرکت‌ها به تصمیمات قاطع‌تر بیانجامد.

نعمت‌زاده ادامه داد: بحث دیگر رقابت‌‌پذیری صنعت است و می‌خواهیم خودرویی که از لحاظ کیفیت، قیمت، طراحی و پذیرش مشتری قابل رقابت باشد تولید کنیم به همین دلیل پیش‌بینی شده از 3 میلیون خودروی تولیدی یک میلیون آن را به بازارهای خارجی تولید کنیم و در این زمینه علاقمندیم از نام و نشان و تجارب شرکت‌های خارجی بهره ببریم و همانطور که بازار خودمان را در اختیارشان می‌گذاریم آنها هم این کار انجام دهند و خودرویی تولید کنیم که روزآمد باشد و شرایط کمی و کیفی و آلایندگی مورد پذیرش برخوردار شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: مورد دیگر که به دولت تعهد داده‌ایم و تعهد می‌گیریم این است که باید بیلان و بالانس ارزیی ما مثبت باشد. خودرو باید برای توسعه خودش در داخل و خارج و توسعه اقتصاد ملی مولد ارز باشد.

به گفته وی، خودروی داخلی باید یکی از تولیدکنندگان ارز باشد و با توجه به توان داخلی در طراحی و ساخت قطعات که باید توسعه یابد می‌توان با مشارکت قطعه‌سازان خارجی بخش اعظم کار را انجام داد.

نعمت‌زاده اظهار کرد: ما از لحاظ مواد اولیه پلیمری و فلزی خودکفا هستیم و در شرایطی که بحث آلایندگی امروز در نمایشگاه‌‌های بین‌المللی مطرح است محیط زیست همان‌قدر در کشورمان اهمیت دارد که در جهان و باید قطعاً تولیدات خودرو در حداقل آلایندگی باشد. چرا که در کلانشهرها مانند تهران موضوع آلایندگی بسیار مهم است و در این مسیر باید سوخت مرغوب‌تر تولید کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر سوخت یورو 4 تولید می‌شود که امیدواریم با احساس پالایشگاهی در حال ساخت ظرف یک سال آینده به یورو 5 برسیم و باید خودروهای بنزینی و دیزلی مجهز شوند چرا که در نهایت مشتری ضلع سوم تولید، عرضه و توزیع است و رأس آن مهم است و همه تلاش برای جلب رضایت مشتری باید باشد.

به گفته وی؛ رضایتمندی مشتری باید از طراحان شروع شود چه از لحاظ شکل، استایل و ایمنی تا قطعات استحکام و غیره باید دیده شود و مشتری باید مطمئن باشد که خودروی تولیدی بالاترین استانداردها را دارد تا مبادا خودرویی با ایراداتی حتی جزیی تحویل مشتری شود.

 

نظر شما