رییس جمهوری در پیامی به همایش بزرگداشت روز ملی آب:

دولت با جدیت بهبود مدیریت مصرف آب در کشور را در دستور کار دارد

۱۳۹۴/۱۲/۱۲ - ۱۰:۱۴:۰۱
کد خبر: ۳۷۹۹۱۰
دولت با جدیت بهبود مدیریت مصرف آب در کشور را در دستور کار دارد
رییس جمهوری، بحران آب را به عنوان واقعیتی که زندگی در خاورمیانه و از جمله ایران را تحت تأثیر قرار داده، خواند و تاکید کرد: تحقق برنامه‌های دولت برای مدیریت بحران آب، به علت فرابخشی و فرازمانی بودن آن و نیز آثاری که بر پیکره اقتصاد، اجتماع و محیط زیست و حتی امنیت کشور دارد، بدون مشارکت مؤثر همه بخش‌ها نتیجه‌بخش و منشأ اثر نخواهد بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در پیامی به همایش بزرگداشت روز ملی آب که در تهران برگزار شد، گفت: در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، دولت همچنان با جدیت بهبود مدیریت مصرف آب در کشور را در دستور کار خود دارد و این اراده در مفاد لایحه برنامه ششم توسعه و اقدامات جاری دولت متجلی است.

متن پیام رییس جمهوری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه فرارسیدن بهار؛ فصل تحول و شکوفایی زیبایی‌های بی‌بدیل طبیعت، بزرگداشت روز ملی آب، با حضور متخصصان این حوزه، تلاشی ارزنده و فرصتی مغتنم برای پرداختن به یکی از چالش‌های اساسی در سطح ملی است.

آب؛ آبروی زمین و جان مایه حیات است. به تعبیر دقیق و روشن کلام وحی «و جعلنا من الماء کل شیء حی» و در کارگاه خلقت، آب بن مایه آفرینش انسان و دیگر مخلوقات است.

بحران آب واقعیتی است که زندگی انسان معاصر را به ویژه در خاورمیانه و از جمله ایران تحت تأثیر قرار داده است. بشر امروز در مواجهه با این عنصر حیات بخش، راه افراط پیموده و با نگرش‌های سطحی و خودخواهانه در این عرصه، نگرانی‌هایی جدی به وجود آورده است.

دولت تدبیر و امید برای مدیریت این بحران، از ابتدا فعالیت‌های عملی خود را، از جمله با تشکیل «کمیته نجات» دریاچه ارومیه آغاز کرد و سپس با فعال سازی شورای عالی آب، تصمیم‌های اساسی برای حل مشکل آب‌های زیرزمینی و رفع کم‌آبی برخی از رودخانه‌های کشور از جمله زاینده‌رود، ‌اتخاذ کرد.

ورود دولت به مسائلی همچون حفظ حقوق بین‌المللی آبی کشور و سرمایه‌گذاری در مأموریت فراموش شده مهار آب‌های مرزی، از نتایج ملموس توجه به امر مهار، ذخیره و مصرف آب به خصوص برای مناطق دورافتاده و کمتر توسعه یافته کشور است.

در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، دولت همچنان با جدیت بهبود مدیریت مصرف آب در کشور را در دستور کار خود دارد و این اراده در مفاد لایحه برنامه ششم توسعه و اقدامات جاری دولت متجلی است.

بر این باورم که تحقق برنامه‌های دولت برای مدیریت بحران آب، به علت فرابخشی و فرازمانی بودن آن و نیز آثاری که بر پیکره اقتصاد، اجتماع و محیط زیست و حتی امنیت کشور دارد، بدون مشارکت مؤثر همه بخش‌ها نتیجه‌بخش و منشأ اثر نخواهد بود.

انتظار دارم همه دستگاه‌های مسئول و بخش خصوصی ایده‌ها و راهکارهای خود را برای اجرای مناسب و موفق طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و ارتقای بهره‌وری آب ارائه کنند. دولت نیز با تمام توان آماده حمایت و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در این امر مهم است.

در پایان از دست‌اندرکاران و برگزار کنندگان این نشست ارزشمند تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم حاصل آن شکل‌گیری گفتمانی مؤثر حل بحران فراگیر آب و اهتمام بیشتر همگان در کاستن از دامنه این بحران بزرگ باشد.

حسن روحانی

رییس‌جمهور اسلامی ایران

نظر شما