معاون وزیر امورخارجه:

برجام فرصت مناسبی برای فعالیتهای اقتصادی میان ایران و اروپا است

۱۳۹۴/۱۲/۱۵ - ۱۳:۵۸:۰۹
کد خبر: ۳۸۱۰۶۴
برجام فرصت مناسبی برای فعالیتهای اقتصادی میان ایران و اروپا است
معاون وزیر امورخارجه با بیان این که برجام فرصت مناسبی برای کارهای اقتصادی بین ایران و اروپاست، گفت: مانع قانونی برای توسعه همکاریهای اقتصادی با ایران وجود ندارد و کشورهای مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند که همکاریها را آغاز کنند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه، امروز (شنبه، ١٥ اسفندماه) در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا گفت: آمریکاییها اعلام کردند مانعی برای کار تجاری اقتصادی در چارچوب برجام وجود ندارد، اما کم اطلاعی بانکهای اروپایی نسبت به موضوع لغو تحریم از چالشهاست.

وی درباره دیگر چالشهای بعد از برجام افزود: برخی از کشورها هنوز تلاش دارند در روند موفقیت آمیز برجام اخلال ایجاد کنند، اما هر چه زمان بگذرد این امر کمرنگتر می‌شود.

تخت روانچی، با بیان این که برجام فرصت مناسبی برای کارهای اقتصادی بین ایران و اروپاست، تصریح کرد: مانع قانونی برای توسعه همکاریهای اقتصادی با ایران وجود ندارد و کشورهای مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند که همکاریها را آغاز کنند.

معاون وزیر امورخارجه با بیان این که به دلیل تحریمها، شرکتهای اروپایی سالها ارتباط اقتصادی کمرنگی با ایران داشتند، گفت: اکنون با رفع تحریمها علاقه زیادی برای از سرگیری روابط تجاری با ایران وجود دارد و بر همین اساس شرکتها و مقامهای اروپایی برجسته به ایران سفر کرده‌اند.

وی عنوان کرد: میزان مبادلات تجاری ایران و اروپا در سالهای ٢٠١١ و ٢٠١٢ کاهش یافت و این در حالی بود که اروپا پیش از آن، شریک تجاری ایران بود، اما با تحریمها جایگاه خود را از دست داد و در همین حال ایران به سراغ شرکای جدید رفت.

تخت روانچی با تاکید بر اینکه تحریمها ناعادلانه بود و سبب کاهش روابط تجاری ایران و اروپا شد، افزود: دستاوردهای برجام شامل مشروعیت برنامه هسته‌ای ایران می‌شود، علاوه بر این بعد از برجام نیز با تصویب قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت قطعنامه های گذشته از بین رفت.

معاون وزیر امورخارجه با تاکید بر این که تحریمها و ایران هراسی به تاریخ پیوسته و فضای جدیدی برای کار ایجاد شده است، گفت: علاوه بر این، ارتقای جایگاه منطقه‌ای ایران نیز محقق شده است.

وی با بیان این که همه تحریمهای اقتصادی و مالی مرتبط با بحث هسته‌ای ایران لغو می‌شود، تصریح کرد: در حوزه اروپا، نقل و انتقالات مالی بین اشخاص و نهادهای اروپایی و همچنین موسسه های مالی امکانپذیر شده، همچنین ارائه خدمات پیام رسانی مالی از جمله سوئیفت برای افراد و اشخاص امکان پذیر است.

تخت روانچی، حمایت مالی از تجارت با ایران و تعهد پرداخت وامهای بلاعوض را از دیگر موارد برجام اعلام کرد و گفت: مقامهای اروپایی علاقمند به بازگشت به روابط اقتصادی به روال عادی هستند و باید مسیر اقتصادی روی ریل خود قرار گیرد.

معاون وزیر امورخارجه با بیان این که تحریمها دو نوع بود، افزود: نخست شامل تحریمهایی که سالها علیه ایران اعمال می‌شد و شهروندان آمریکایی را از روابط تجاری با ایران منع می‌کرد، هرچند در برجام، چند استثنا در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: نوع دوم تحریمها که علیه شهروندان کشورهای دیگر بود، اگر اروپاییها می‌خواستند اقدامهای تجاری انجام دهند باید این تحریمها برداشته می‌شد که این امر محقق شد.

تخت روانچی با تاکید بر این که نمی‌خواهیم بازاری برای کالاهای مصرفی باشیم، گفت: علاقه مندیم در روابط تجاری، سرمایه گذاری در ایران انجام شود و انتقال فناوری داشته باشیم.

معاون وزیر امورخارجه افزود: در دروان تحریم با برخی از کشورها ارتباطهای تجاری داشتیم و در این زمان نیز آنها را فراموش نخواهیم کرد و در بازار ایران نقش خواهند داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز