جهانگیری:

ترکیه از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران برخوردار است/ بدخواهان دو کشور برای تخریب روابط ایران و ترکیه برنامه‌ریزی می‌کنند

۱۳۹۴/۱۲/۱۵ - ۱۴:۲۲:۰۴
کد خبر: ۳۸۱۰۸۷
ترکیه از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران برخوردار است/ بدخواهان دو کشور برای تخریب روابط ایران و ترکیه برنامه‌ریزی می‌کنند
معاون اول رییس جمهوری گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توسعه همه جانبه روابط با همسایگان است و در این میان ترکیه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (شنبه ) در مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ایران و ترکیه اظهار داشت: تداوم گفتگوها و رایزنی های سیاسی میان تهران و آنکارا موثر و مفید خواهد بود و ایران از این موضوع استقبال می کند.

وی اظهار امیدواری کرد در پرتو گفتگوها و رایزنی های متقابل، دو کشور بتوانند فصل جدیدی از روند همکاری ها را آغاز کنند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دوستی دو کشور و روند تقویت روابط در دوره حزب عدالت و توسعه ترکیه پیشرفت چشمگیری داشته است خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه باید برای مراقبت از روابط فی مابین تلاش مضاعف داشته باشند.

جهانگیری با بیان اینکه ایران و ترکیه در حوزه مسایل دو جانبه از دیدگاه های مشترکی برای توسعه مناسبات برخوردار هستند تصریح کرد: دو کشور از منافع مشترکی در برقراری صلح و ثبات در منطقه برخوردار هستند و در کنار آن، در برخی مسائل مرتبط با منطقه نیز تفاوت دیدگاه میان تهران و آنکارا وجود دارد که این موضوع باید به شکلی مناسب مدیریت شود.

وی ادامه داد: جای تردید نیست که کسانی هستند که حیات خود را در ایجاد تفرقه میان کشورهای منطقه جستجو می کنند و از دوستی ایران و ترکیه نیز خشنود نیستند و برای تخریب روابط دوستانه میان تهران و آنکارا برنامه ریزی می کنند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود به توافق هسته ای و برجام نیز اشاره و تصریح کرد: در نتیجه مقاومت ملت ایران و تدبیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و نیز همکاری های کشورهای دوست از جمله ترکیه، توافق هسته ای و برجام شکل گرفت که جا دارد از همکاری و مساعدت ترکیه در این زمینه قدردانی کنیم.

جهانگیری با تاکید براینکه نباید اجازه دهیم در روابط دو جانبه رویکرد تقابل و رقابت منفی جای دوستی را بگیرد اظهار امیدواری کرد سفر نخست وزیر ترکیه به تهران نقطه عطفی در توسعه مناسبات فی مابین و حل و فصل مسائل منطقه ای باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات پیش روی توسعه روابط میان ایران و سایر کشورها در دوران تحریم موانع بانکی بوده است گفت: ترکیه یکی از کشورهای منطقه بود که در دوران تحریم همکاری های بانکی خود را با جمهوری اسلامی ایران حفظ کرد و انتظار داریم در شرایط فعلی و پس از لغو تحریم ها، روابط بانکی میان دو کشور بیش از پیش گسترش پیدا کند.

جهانگیری همچنین با تاکید براینکه در سیاست کلی ایران هیچ مانعی برای حضور شرکت های ترک و سرمایه گذاری های مشترک در ایران وجود ندارد اظهار امیدواری کرد در کمیسیون مشترک دو کشور نقشه راهی برای توسعه مناسبات فی مابین به منظور مکمل شدن اقتصاد دو کشور تدوین شود.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به اینکه این سفر می تواند آغاز و سرفصل خوبی در مناسبات دو کشور باشد گفت: آنکارا از هیچ اقدامی برای بهبود همکاری ها دریغ نخواهد کرد و اطمینان می دهیم در چهار سال آینده می توانیم یک چارچوب مناسبی برای توسعه مناسبات بنیان بگذاریم.

داوود اوغلو از دو واقعه تفاهم هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی و نیز برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بعنوان حوادثی مهم در ایران یاد و اظهار امیدواری کرد: از این پس هیچ مانعی برای گسترش همکاری های اقتصادی وجود نداشته باشد و سطح و سرعت روابط برای رسیدن به افق های اعلام شده میان روسای جمهور دو کشور هرچه بیشتر افزایش یابد.

وی با تاکید براینکه ممکن است میان دو کشور در خصوص برخی مسائل اختلاف نظر هایی وجود داشته باشد گفت: ترکیه در دوران سخت تحریم در کنار ایران قرار داشت و هر زمان دیگر نیز که نیاز باشد دوباره در کنار ایران قرار خواهد گرفت.

نخست وزیر ترکیه با قدردانی از مهمان نوازی انجام شده در این سفر اظهار امیدواری کرد با حل و فصل مسائل موانع توسعه مناسبات بویژه مانع منفی ایجاد شده در افکار عمومی دو کشور برطرف شود.

داوود اوغلو با اشاره به هیات بزرگ همراهش که متشکل از نمایندگان بخش خصوصی ترکیه نیز می باشد اظهار امیدواری کرد ظرف یکماه آینده با برگزار شدن کمیسیون مشترک همکاری دو کشور در همه بخشهای بانکی، تجاری و انرژی به توافقات خوبی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اشتیاق بخش خصوصی ترکیه برای کار و سرمایه گذاری در ایران به برقرار شدن ارتباط میان بورس تهران با بورس استانبول اشاره کرد و گفت: این اقدام می تواند بازار سرمایه ایران را به بازارهای جهانی و بورس بین المللی متصل کند.

داوود اوغلو با تاکید براینکه اقتصاد ایران و ترکیه در صورت برطرف شدن موانع اداری مکمل همدیگر باشند گفت: بدون تردید پیوند اقتصاد دو کشور می تواند موجب استقرار آرامش در منطقه می شود و صلح و ثبات را به ارمغان آورد.

وی همچنین از همکاری های مشترک در بخش های مختلف اقتصادی نظیر اقتصادی و گردشگری با حضور بخش خصوصی حمایت کرد و گفت: اگر اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر باشند می تواند در سرنوشت کشورهای منطقه تاثیر گذار باشد.

در این مذاکرات دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بعنوان رییس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ترکیه نیز گزارشی از آخرین وضعیت همکاری های دو کشور و موانع پیش رو ارائه کرد و به تشریح زمینه همکاری میان تهران و آنکارا پرداخت.

وی نفت و گاز، حمل و نقل، گردشگری و همکاری های علمی، فرهنگی و آموزشی را از جمله زمینه های همکاری میان دو کشور برشمرد و گفت: وزرای مرتبط دو کشورمذاکراتی با یکدیگر داشته اند و توافقات خوبی برای توسعه ی مناسبات و ارتقاء سطح همکاری ها در زمینه های مورد نظر فراهم شده است.

جودت ایلماز رییس طرف ترکیه در کمیسیون همکاری های دو کشور نیز در این مذاکرات وجود برخی از موانع اداری در دو کشور را مانعی برای توسعه همکاری ها دانست و گفت: علی رغم اراده سیاسی مقامات عالی ایران و ترکیه، مسائل اداری مانعی پیش روی همکاری ها شده است که باید نسبت به رفع این گونه موانع اقدام کنیم.

وی همچنین بر لزوم سهولت بخشیدن به فعالیت بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد و خواستار رفع موانع پیش روی فعالیت بخش خصوصی ایران و ترکیه شد.

 

نظر شما