آیت الله هاشمی رفسنجانی:

بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی بررسی شود

۱۳۹۴/۱۲/۱۹ - ۱۵:۰۴:۵۳
کد خبر: ۳۸۲۷۷۰
بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی بررسی شود
آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیامی به اولین همایش ملی پیشگیری دانش‌مدار از آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم، وجود آسیب‌های اجتماعی و تأثیرات مستقیم آنها بر زندگی فردی و جمعی را در هر جامعه‌ای انکارناپذیر دانست و در این مسیر، جامعه‌ای موفق خواهد بود که به جای انکار آسیب‌ها، واقعیت‌ها را بپذیرد و برای کم کردن آن اقدام نماید.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تازه‌ترین مصداق برای بررسی چرایی و چگونگی بعضی از بی‌اخلاقی‌های اجتماعی که می‌تواند مقدمه‌ای برای جرم‌های فردی و جمعی باشد را بی‌اخلاقی‌های انتخابات اخیر دانست. متن کامل پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نگاه علمی به پدیده‌های مثبت و منفی جامعه، برای گسترش و یا جلوگیری از اشاعه‌ی آن، از ضرورت‌های روزگار است. از وقتی که انسان با نگاه علمی، مسائل مبتلا به جامعه‌ی خویش را بررسی و برای پیدا کردن راهکار به محققین دانشگاهی سپرده، بسیاری از گره‌های اجتماعی و فرهنگی از زندگی مردم باز و یا لااقل حلّ آنها تسهیل شده است.

وجود آسیب‌های اجتماعی و تأثیرات مستقیم آنها بر زندگی فردی و جمعی، در هر جامعه‌ای انکارناپذیر است و در این مسیر، جامعه‌ای موفق خواهد بود که به جای انکار آسیب‌ها، واقعیت‌ها را بپذیرد و برای کم کردن آن اقدام نماید که جوامع بشری در این راستا به شاخه‌های متعدد علوم انسانی، از جمله روان‌شناسی و جامعه‌شناسی روی آورده که به خاطر نیازهای بشری، این علوم نیز شاخه‌ها و گرایش‌های متعدد و متنوعی پیدا کرده است.

شاید در جمع فرهیختگانی که برای بررسی راه‌های پیشگیری دانش‌مدار از آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم، گرد هم آمده‌اند، لازم به یادآوری نباشد که بسیاری از بایدها و نبایدهای آسیب‌های اجتماعی، ریشه در فرهنگ دارد. فرهنگی که آمیخته با فضیلت‌ها و رذایل است. براساس یک اصل مسلم، اسلامی، انسانی، به هر میزان که انسان از رذیلت‌های اخلاقی مانند دروغ، تهمت، دزدی، ریا، تجسس در زندگی مردم، سعایت، توهین، تحقیر دیگران، تبعیض و... اجتناب و دوری کند، به فضیلت‌های اخلاقی و به تبع آن جامعه‌ی اخلاق‌‌مدار نزدیک‌تر می‌شود و شاید برای شما جالب باشد که قرن‌ها پیش امام محمدباقر(ع)، با نگاهی عمیق به آسیب‌های اجتماعی و تأثیرات آن در جامعه، در سفارش به یکی از شاگردان خویش، همه‌ی خوبی‌ها و بدی‌ها را به عنوان لشگریان عقل و جهل برشمرده، که اگر همان سخنان، تابلویی برای محققان و دانشمندان امروز جامعه باشد، سعادت بر همه جای جامعه سایه می‌گستراند. البته توجه به شرایط زمان و مکان و لحاظ کردن پدیده‌های نوظهور، مانند همه‌ی آنچه که به خاطر پیشرفت‌های تکنولوژی به عنوان رسانه و فضای مجازی در اختیار انسان‌ها قرار گرفته، از ضرورت‌هاست که مطمئناً محققان دانشگاهی و حوزوی برای بررسی آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری فرهنگ‌مدارانه از وقوع جرم به آنان توجه خواهند نمود. تازه‌ترین مصداق برای بررسی چرایی و چگونگی بعضی از بی‌اخلاقی‌های اجتماعی که می‌تواند مقدمه‌ای برای جرم‌های فردی و جمعی باشد، بی‌اخلاقی‌های انتخابات اخیر بود و خوب است به عنوان اقدامی جنبی، در میزگردهای همایش به آن پرداخته شود.

اینجانب با ابراز خوشحالی به خاطر برگزاری چنین همایشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و همراهی نهادها، سازمان‌ها، ارگان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه، امیدوارم نتایج علمی بحث‌ها تأثیرات عملی در جامعه داشته باشد و از دست‌اندرکاران این مراسم تشکر می‌نمایم که چنین همایشی را با هدف تبیین مبانی نظری پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم، دست‌یابی به راهکارهای اثربخش در پیشگیری و هماهنگی میان مؤسسات آموزشی و پژوهشی با نهادهای مرتبط، برگزار نموده‌اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

نظر شما