معاون وزیر امور خارجه:

برجام، راه را برای اقتصاد مقاومتی باز کرده است / به هیچ وجه از برنامه های موشکی خود عقب نشینی نمی کنیم

۱۳۹۴/۱۲/۲۲ - ۰۳:۱۲:۱۹
کد خبر: ۳۸۳۴۷۴
برجام، راه را برای اقتصاد مقاومتی باز کرده است /  به هیچ وجه از برنامه های موشکی خود عقب نشینی نمی کنیم
عراقچی گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی، کشور را در مقابل همه فشارهای خارجی توانمند و مصون می کند، اقتصاد مقاومتی برونگرا و درون زاست و برجام، راه را برای اقتصاد مقاومتی باز کرده است.

معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان گفت: در شرایطی که قطعنامه های قبلی شورای امنیت سازمان ملل تصریح داشتند که برنامه هسته ای ایران یک برنامه ممنوعه است و هیچ کشوری حق کمک به ایران را ندارد، قطعنامه جدید این نهاد همه کشورهای جهان را به همکاری هسته ای با کشورمان تشویق می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، سیدعباس عراقچی در همایش ایران پسابرجام در تبریز افزود: قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل قبل از برجام، همه کشورهای جهان را موظف می کرد که هر هواپیما و کشتی به مقصد ایران را توقیف کنند و دانشجویان ایرانی حتی حق تحصیل در رشته های هسته ای را نداشتند، اما این وضعیت اکنون برعکس شده و همه کشورها به همکاری با کشورمان تشویق می شوند.

وی با بیان اینکه برجام یک دستاورد بزرگ برای ملت ایران است، اظهار داشت: مردم ما 12 سال در مقابل هرگونه تهدید و تحریم ایستادگی کردند تا به دنیا ثابت کنند که انرژی صلح آمیز هسته ای حق مسلم ماست.

وی ادامه داد: ما در این مدت می خواستیم به همه ثابت کنیم که حقی داریم که از آن نمی گذریم و بر این اساس نباید فراموش کرد که دعوای ما با شش قدرت جهانی در این سال ها فراتر از غنی سازی و در اصل جنگ اراده ها بود.

معاون وزیر امور خارجه تشریح کرد: در این مدت طرف مقابل می گفت ما نگرانیم و غنی سازی را تعلیق کنید و ما نیز با قدرت و استوار ایستادیم و غنی سازی را انجام دادیم.

وی گفت: این یک واقعیت و نه شعار است که ما در برابر شش قدرت بزرگ جهانی ایستادیم که پنج تا از آنها عضو دائم شورای امنیت ملل هستند و در تاریخ فعالیت این نهاد سابقه ندارد که همه آنها در یک جبهه علیه کشوری متحد شوند، اتفاقی که در مورد برنامه هسته ای ایران روی داد.

عراقچی افزود: در شرایطی که در مواقع دیگر چین و روسیه در یک جبهه مقابل چهار قدرت دیگر بودند، در مورد برنامه هسته ای کشورمان هر شش قدرت در یک سو بودند و می خواستند مردم ما را از حق مسلم خود محروم کنند، اما مردم ما ایستادند و به حق شان رسیدند.

وی با طرح این سوال که در پایان 12 سال مقاومت و مذاکره چه کسی پیروز میدان بود، اضافه کرد: در شرایطی که آمریکا به هیچ وجه غنی سازی هسته ای ایران ولو به اندازه یک کیلوگرم را نمی پذیرفت و سیاست قطعی شان، تعلیق و توقف کامل غنی سازی بود و می گفتند باید فردو تعطیل شود، شورای امنیت سازمان ملل حق غنی سازی ما را در نهایت به رسمیت شناخت.

وی ادامه داد: آنها برای این منظور شش قطعنامه در شورای امنیت علیه کشورمان تصویب کردند که در نهایت همه لغو شد و خود غربی ها اذعان داشتند که چنین اتفاقی در تاریخ فعالیت شورای امنیت بی سابقه است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان اظهار داشت: در پایان 12 سال مذاکره که دو سال آن بسیار فشرده بود، این ما بودیم که دعوای غنی سازی را بردیم و شورای امنیت سازمان ملل همه قطعنامه های خود را لغو کرد و اعتمادسازی را پذیرفت.

وی ادامه داد: در پایان این مذاکرات حق غنی سازی و برنامه هسته ای ما تثبیت و تحریم های ضد ایرانی سازمان ملل لغو شد.

وی یادآور شد: با برجام، برنامه ممنوعه هسته ای ما به یک برنامه مشروع و مورد احترام جامعه بین المللی تبدیل شد.

عراقچی با بیان اینکه ما در این مدت هیچ یک از قطعنامه های شورای امنیت را اجرا نکردیم، گفت: کار به جایی رسیده بود که به ما می گفتند شما غنی سازی را تعلیق و دوباره آغاز کنید، اما ما روی حق مان ایستادیم و حتی برای یک ساعت نیز تعلیق نکردیم.

وی گفت: بعد از آن نیز مذاکرات ادامه یافت و ما نه تنها تعلیق نکردیم، بلکه در پایان مذاکرات، تحریم ها نیز برداشته شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: پذیرش حق هسته ای ما امتیاز بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از غربی ها می گفتند ایرانی ها نابغه های بزرگی هستند که حق غنی سازی را گرفتند و در مقابل تحریم ها برداشته شد.

وی اظهار داشت: همه تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای کشورمان لغو و متوقف شد و ما در مقابل رسیدن به خواسته هایمان اطمینان دادیم که به دنبال بمب هسته ای نیستیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: قدرت مردم موجب کشیده شدن طرف های مقابل به پای میز مذاکره شد و در کنار آن اگر توانمندی دفاعی ما نبود، مذاکرات انجام نمی شد.

وی با اشاره به نقش آمادگی نیروهای نظامی کشورمان و توان موشکی و قدرت مقابله به مثل آنها در به نتیجه رسیدن برجام اظهار داشت: مردم دست هایشان را بالا نبردند و تسلیم نشدند و به این دلیل بود که طرفهای مقابل از تهدید نظامی و تحریم های اقتصادی علیه کشورمان ناامید شدند.

وی گفت: مردم و مسئولان به هر ترتیب نیازهای کشور را با روش های مختلف برآورده کردند و به اذعان غربی ها، تحریم های فلج کننده علیه کشورمان نتیجه ای نداشت و شکست خوردند.

عراقچی ادامه داد: عامل دیگری که موجب رفع فشارها و تحریم ها از ایران شد، توانمندی علمی ما بود، به عنوان نمونه دانشمندان 20 سانتریفیوژ موجود را به 20 هزار رساندند، چرخه سوخت را کامل کردند و به فناوری هسته ای از ابتدای غنی سازی تا تکمیل فرآیند دست یافتند.

وی با اشاره به اینکه ایران هیچ وقت دنبال سلاح هسته ای نبوده است، افزود: طرف مقابل وقتی دید اگر مذاکره نکند، ممکن است از چیزی که می ترسد ما دست بیابیم، پای میز مذاکره نشست.

وی اضافه کرد: توانمندی دیپلماتیک با اتکا به قدرت های مردمی و نظامی به وجود می آید و کار دیپلماتیک در این مذاکرات، به منصه ظهور رساندن قدرت ایران و توان دیپلماتیک کشور بود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: نتیجه برجام تا زمانی ماندگاری دارد که منافع آن حفظ شود و قدرت های داخلی حفظ شوند.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت حفظ توانمندی های داخلی و علم درونی و اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: تضمین اجرای برجام خودمان هستیم و حفظ قدرت های داخل کشور در این راستا ضروری است.

وی ادامه داد: ایران قدرت بزرگ منطقه است و اگر می خواهیم فرامنطقه ای و جهانی باشیم باید توانمندی های درونی خود را حفظ کنیم و ارتقا دهیم.

وی تشریح کرد: اجرای اقتصاد مقاومتی، کشور را در مقابل همه فشارهای خارجی توانمند و مصون می کند، اقتصاد مقاومتی برونگرا و درون زاست و برجام، راه را برای اقتصاد مقاومتی باز کرده است.

عراقچی با بیان اینکه برجام معجزه نمی کند، اظهار داشت: برجام، طلسم نیست که هر مشکلی را حل کند، برجام موانع را بر می دارد و راه ها را باز می کند و در ادامه باید خودمان حرکت و تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور، آماده توسعه است، گفت: اقتصاد ما به سمتی هدایت شده که می تواند در آینده در مسیر اقتصاد پیشرفته حرکت کند.

وی افزود: برجام، موانع دستیابی به علم و فناوری را برداشته است و این یکی دیگر از زمینه های پیشرفت کشور است.

وی ادامه داد: 55 روز از اجرای برجام می گذرد و در این مدت نتایج خوبی گرفته ایم و طرف های 1+5 تعهدات خود را اجرایی کرده اند و تحریم ها را برداشته اند.

وی به لغو قطعنامه های ضدایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحریم های اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: رئیس جمهوری آمریکا نیز با صدور دستورهای اجرایی، تحریم ها را برداشت و تحریم های کنگره را نیز متوقف کرد.

وی با اشاره به انتقاد برخی از نتایج برجام گفت: گذشت زمان، نتایج برجام را نشان خواهد داد و چالش های تکنیکی و فنی که وجود دارد، با گذشت زمان رفع خواهد شد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان، رفع مشکلات فروش نفت را از جمله دستاوردهای ملموس برجام برشمرد و گفت: آمریکا این تحریم را برداشت و این در حالی است که در توافق موقت ژنو تحریم نفت متوقف مانده بود تا در توافق برجام تمام تحریم های نفتی برداشته شود.

وی افزود: در پاسخ به برخی افراد که می گویند تولید نفت ایران دو و نیم میلیون بشکه در روز بود و چرا به آن سقف نرسیده ایم، باید گفت که زمان این موضوع را نیز حل می کند چون برخی از مشتریان قبلی نفت ایران فروشندگان جدیدی را یافته اند، اما ما توانسته ایم سقف فروش نفت را به یک میلیون و 700 هزار بشکه در حال حاضر برسانیم که این رقم در یک سال آینده به دو و نیم میلیون بشکه در روز می رسد.

وی موضوع سوئیفت را از دیگر انتقادهایی دانست که برخی ها به برجام وارد می کنند و افزود: این امتیاز که در اثر تحریم از ایران سلب شده بود، بیست و ششم دی ماه امسال دوباره برقرار شده است، اما برای برگشت به وضعیت نخست باید ساختار فنی و تکنیکی آن نیز کامل شود.

عراقچی ادامه داد: تحریم های ضدایرانی به بهانه واهی تروریسم و حقوق بشر با عنوان تحریم های غیرهسته ای هنوز وجود دارد، اما تحریم هایی مانند بیمه نفتکش ها با پیگیری های فراوان در حال رفع است.

وی اضافه کرد: در داخل نیز هنوز برخی از بانک ها آماده کار با سیستم روز و سوئیفت نشده اند، زیرا پیش از این صرافی ها در نقل و انتقال پول خیلی کمک کردند، اما در این میان سود زیادی نیز بردند.

وی با بیان اینکه اعتماد حرف اول را برای سرمایه گذاری و همکاری های مختلف می زند، گفت: هنوز اعتماد کافی برای کار با ایران ایجاد نشده است، چون شرکت های خصوصی و کمپانی ها خودشان تصمیم می گیرند و باید به این اطمینان برسند که در ایران از سرمایه گذاری سود خواهند برد.

وی اضافه کرد: تسریع در سرمایه گذاری خارجی در کشور به دو روش ایجاد رقابت و فضای اطمینان بخش میسر است و تحقق این دو نیز به دست خودمان ممکن است. البته باید توجه داشت که منظور از سرمایه گذاری واردات صرف نیست، بلکه ما به دنبال سرمایه گذاری واقعی هستیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: هر روز می گویند تحریم ها برداشته نشده است و منافع برجام کجاست؛ باید بگویم به اندازه 55 روزی که از اجرای برجام می گذرد، پیشرفت خوبی داشته ایم و 13 تن طلای بلوکه شده مان وارد کشور شده است، مبادلات بانکی در حال شکل گیری است و سوئیفت برقرار است.

وی افزود: بیش از 40 میلیارد دلار با فرانسه و ایتالیا قرارداد امضا شده است و به طور خلاصه برجام دستاوردهای بزرگی داشته و اراده مردم با آن به ثمر نشسته است و دستاوردهای صنعتی آن نیز در راه است.

وی با اشاره به اینکه اظهارات نادرست برخی منتقدان مبنی بر بتون ریزی به قلب راکتور آب سنگین اراک مانند سیخی در دل مذاکره کنندگان هسته ای است، تشریح کرد: ما قلب راکتور را برای نگهداری به عنوان نخستین قلب ساخت داخل حفظ کردیم.

عراقچی با اشاره به اقدام غرب در علم کردن ساختگی ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای کشورمان ( پی ام دی) اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم این پرونده را نیز مختومه کنیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با پیشرفت شرایط، دلواپسی برخی ها کاهش یافت و بی جهت بودن نگرانی بعضی ها از احتمال محدودسازی آزمایش های موشکی در نتیجه مذاکرات ثابت شد.

وی گفت: ما به هیچ وجه از برنامه های موشکی خود عقب نشینی نمی کنیم، زیرا با امنیت کشورمان در ارتباط است، به طوری که همان گونه که رسانه های خارجی نیز اذعان کردند با آزمایش سامانه های موشکی ، برجام نقض نشد.

وی اضافه کرد: عده ای نیز نگران بودند که پول نفت صادراتی به کشور بازنگردد که این گونه نشد و پول نفت مان به حساب برگشت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان از همه درخواست کرد که در احیای اقتصاد کشور مشارکت کنند، چون تحریم ها چرخ های اقتصاد را زنگ زده کرد و بر این اساس برای توسعه اقتصادی ایران همه باید چرخ ها را روغن کاری کنیم.

 

نظر شما