کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا (آیپک) :

ایران قوی‌ترین برنامه موشک بالستیک را در منطقه خاورمیانه در اختیار دارد

۱۳۹۴/۱۲/۲۲ - ۲۰:۵۲:۴۲
کد خبر: ۳۸۳۶۳۸
ایران قوی‌ترین برنامه موشک بالستیک را در منطقه خاورمیانه در اختیار دارد
کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا (آیپک) با انتشار یادداشتی آورده است که براساس نظر جامعه اطلاعاتی آمریکا، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، به محض اینکه برجام اجرایی شود، تحریم های الزام آور اعمال شده بر برنامه موشک بالستیک ایران را برخواهد داشت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، با تحلیل محافل سیاسی و رسانه ای نیویورک و در حالی که این روزها جمهوری خواهان و هواداران یهودی – اسرائیلی در کنگره و رسانه های جمعی آمریکا سخن از نقض تعهدات توسط جمهوری اسلامی ایران، با انجام آزمایش های موشکی، به میان آورند، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا (آیپک) در 24 سپتامبر با انتشار یادداشتی تحت عنوان «برنامه موشک بالستیک ایران، برداشتن محدودیت ها در زمان مواجهه با یک تهدید فزاینده» نکاتی را که به زعم این کمیته به عنوان نقاط منفی قطعنامه 2231 و برجام و به طور کلی مصالحه با ایران محسوب می شود، عنوان کرده است:

**قطعنامه 2231 یک لحن غیرالزام آور را جایگزین محدودیت های الزام آور می کند:

قطعنامه قبلی شورای امنیت (1929) محدودیتهای صریحی را بر توسعه و استفاده از سامانه های موشک بالستیک ایران وضع می کند و می گوید: 'تصمیم می گیرد که ایران نباید هیچ فعالیتی را در ارتباط با موشکهای بالستیک قادر به حمل سلاح های هسته ای بعمل آورد.'

{این در حالی است که} قطعنامه 2231 توصیه های غیرالزام آور را جایگزین این تحریمهای الزام آور می کند که تنها هشت سال بعد از اجرایی شدن این توافق دوام خواهد داشت. در این سند از ایران تنها ”خواسته شده است تا کارهای مربوط به موشکهای بالستیک را بعمل نیاورد”. و اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید نماید که برنامه هسته ای ایران {قبل از سال هشتم} صلح آمیز است، همه محدودیتهای اعمال شده بر برنامه هسته ای اش فورا برداشته خواهد شد.

**هیچ مسیر واضحی برای اعمال محدودیتهای موشکی بالستیک وجود ندارد:

قطعنامه 2231 شورای امنیت فاقد مکانیزمهای اجرایی برای مانیتور کردن پایبندی ایران می باشد و هیچ جریمه ای را برای نقض توصیه های غیرالزام آورش تعیین نمی کند.

علاوه بر این، دولت اوباما گفته است که نقض های مرتبط با موشکهای بالستیک نقض توافق هسته­ای برجام محسوب نمی شوند و بنابراین بخشی از مکانیزم «برگشت پذیری» تحریمها نمی باشند.

**مقامات ایرانی هرگونه تحدید در زمینه برنامه موشک بالستیک را رد می کنند:

در پی تصویب این قطعنامه، وزارت امور خارجه ایران بیانیه ای را صادر کرد که در آن می گوید 'ظرفیتهای نظامی ایران، به ویژه موشکهای بالستیک، خارج از محدوده و صلاحیت قطعنامه شورای امنیت می باشد.'

*در 21 ژوئیه 2015، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به پارلمان ایران گفت که از دید این قطعنامه، محدودیت های اعمال شده بر برنامه موشک بالستیک ایران 'به محدودیتهای غیرالزام آور تغییر یافته است.'

*در اوت 2015، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران مدعی شد که این قطعنامه شامل بندهایی در خصوص موشکها می باشد 'که ما به آن گوش نخواهیم داد و آنها را نخواهیم پذیرفت ... {ایران} به فعالیت موشکی خود ادامه خواهد داد.'

*در 22 اوت ایران یک موشک جدید بالستیک به نام فاتح 313 را رونمایی کرد، که به رخ کشیدن فعالیتهای جاری کشور در زمینه موشک های بالستیک در نقض قطعنامه 2231 شورا می باشد. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به صراحت اعلام کرد که تمایل ایران به ادامه نادیده گرفتن حقوق بین الملل است وقتی که گفت 'ما هر سلاحی که نیاز داشته باشیم را می خریم، می فروشیم و تولید می کنیم، و برای آن درخواست اجازه نخواهیم کرد و از هیچ قطعنامه ای تبعیت نخواهیم نمود.'

**برداشتن تحریم ها موجب تقویت برنامه موشک بالستیک ایران خواهد شد:

از لحاظ برجام، بعد از اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی اولیه ایران را تأیید نماید، ایران فورا حدود 100 میلیارد دلار را که در حال حاضر در خارج از کشور بلوکه شده است، دریافت خواهد کرد. انتظار می رود که این اقدام موجب تقویت اساسی و مهم هزینه های ایران در زمینه توسعه، آزمایش و بکارگیری تواناییهای موشک بالستیک اش گردد.

از لحاظ برجام، تحریم هایی که بر بسیاری از افراد و نهادهای درگیر در برنامه موشک بالستیک بودند، برداشته خواهد شد.

**ایران قوی‌ترین برنامه موشک بالستیک را در منطقه خاورمیانه در اختیار دارد:

بنا به نظر جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، ایران بزرگترین و متنوع ترین زرادخانه موشک بالستیک در خاورمیانه را دارا می باشد که شامل موشکهای کوتاه و میان برد می باشد. حجم، برد و پیچیدگی برنامه موشکی ایران بطور مداوم در حال گسترش می باشد.

براساس گزارش «خدمات تحقیقاتی کنگره- CRS» در می 2015، «ایران روابط کاری نزدیکی را با کره شمالی در خصوص بسیاری از برنامه های موشک بالستیک ایجاد کرده است». علیرغم قطعنامه 2231، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ایران به همکاری خود با کشورهای یاغی از جمله کره شمالی ادامه خواهد داد.

براساس نظر جامعه اطلاعاتی آمریکا، ایران پیشرفتهایی در زمینه توسعه تکنولوژی موشک بالستیک با سوخت جامد بدست آورده است که بطور قابل ملاحظه ای زمان لازم برای آماده سازی برای پرتاب و نیز footprint را کم می کند.

براساس نظر جامعه اطلاعاتی آمریکا، ایران در حال انجام سرمایه گذاری قابل توجه و زیادی در زمینه توانایی دقت و هدایت زرادخانه کنونی موشک بالستیک خود می باشد.

براساس نظر جامعه اطلاعاتی آمریکا، ایران در حال حاضر در حال توسعه موشکهای بالستیک قاره پیما می باشد.

*برنامه موشکی بالستیک قاره پیمای ایران می تواند در نهایت تهدیدی برای آمریکا باشد:

هرموشک بالستیک می تواند یک کلاهک را حمل نماید، ولی موشکهای بالستیک قاره پیما می توانند به ایران توانایی حمله به آمریکا را خواهد داد.

ایران یک برنامه تحقیقاتی پرتاب فضایی قوی در اختیار دارد که جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد است می تواند پوششی برای توسعه موشکهای بالستیک قاره پیما باشد.

براساس گزارش کنگره ای آژانس اطلاعات دفاعی 2012 آمریکا در زمینه توانایی نظامی ایران، ایران از وسایل پرتاب فضایی چندمرحله ای را استفاده کرده است که می تواند به عنوان یک بستر آزمایشی برای توسعه تکنولوژیهای موشک بالستیک دوربرد عمل نماید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز