وزیر امور خارجه:

بدون همکاری نمی‌توان به یک امنیت واحد در جهان دست پیدا کرد

۱۳۹۴/۱۲/۲۴ - ۰۸:۰۹:۰۷
کد خبر: ۳۸۳۹۰۸
بدون همکاری نمی‌توان به یک امنیت واحد در جهان دست پیدا کرد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در جمع نخبگان نیوزیلند، تاکید کرد: امنیت جهانی بدون همکاری جمعی امکان پذیر نیست.

  به گزارش گروه سیاست خارجی و بین الملل خبرگزاری برنا؛ محمدجواد ظریف' رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان عصر دوشنبه به وقت محلی در نشست موسسه امور بین الملل نیوزیلند که با حضور نخبگان در محل مجلس این کشور برگزار شد، به تشریح روند مذاکرات هسته ای و اعمال تحریم های غرب علیه ایران پرداخت.

وی بر ایجاد امنیت جهانی با همکاری جمعی تاکید کرد و اظهار داشت: نمی توان بدون همکاری به جهانی شدن رسید.

وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد: ایران به عنوان عضو معاهده 'ان.پی.تی' همواره خواهان انرژی صلح آمیز هسته ای بوده است و در این زمینه تلاش کرده است.

ظریف ادامه داد: در گذشته آمریکایی ها به بازی حاصل جمع صفر معتقد بودند، اما به این نتیجه رسیدند که باید به خواست طرف مقابل احترام گذاشت.

وی خاطرنشان کرد حادثه 11 سپتامبر نشان داد که بزرگ ترین کشور دنیا قادر به دفاع از کشور خود نیست.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادعای بازگرداندن اجباری پناهندگان و مهاجران غیرقانونی ایرانی از استرالیا با توجه به سفر پیش رو به کانبرا، گفت: هموطنانی که کشور را ترک کرده اند هر زمانی می توانند به ایران بازگردند.

ظریف تاکید کرد: ما هیچ فردی را به زور به کشور باز نمی گردانیم ، آماده هستیم آنها را تشویق به بازگشت کنیم و مجازاتی وجود ندارد.

برخی رسانه های استرالیا هفته گذشته ادعا کرده بودند که همزمان با سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به استرالیا توافقنامه ای بین دو کشور برای بازگرداندن اجباری مهاجران غیرقانونی ایرانی امضا می شود که 'عبدالحسین وهاجی' سفیر کشورمان این ادعا را رد کرد و گفت که بازگشت ایرانیان به کشور اختیاری است و امضای توافقنامه در برنامه کاری ظریف به کانبرا و سیدنی نیز وجود ندارد.

وزیر امور خارجه در ادامه در جمع نخبگان نیوزیلندی به حضور مهاجران افغانستانی در ایران طی چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: ایران با دارابودن ارزش های اسلامی سال ها پذیرای مهاجران بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات تهدید آمیز 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران پس از آزمایش موشکی کشورمان نیز، گفت: ایران برای هیچ کشوری تهدید نیست، اما اگر هر کشوری بخواهد ایران را تهدید کند، ما ایستاده ایم.

وی گفت: چرا نتانیاهو هر روز ایران را تهدید می کند و این که گزینه های نظامی وجود دارد.

ظریف بار دیگر تاکید کرد توان نظامی ایران برای دفاع از کشور است.

یکی از شرکت کنندگان در این نشست در ولینگتون از وزیر امور خارجه کشورمان در مورد مناسبات ایران و عربستان سئوال کرد و ظریف در پاسخ، گفت: عربستان خود روابط با ایران را یک طرفه قطع کرد و دلیلی نمی بینیم که نتوانیم روابط خوبی با این کشور نداشته باشیم.

وی در مورد تاثیر لغو تحریم ها بر ایران نیز گفت: فشارهای ناشی از اعمال تحریم علیه ایران بیشتر روانی بود تا اقتصادی، چرا که مردم ایران تلاش بسیاری برای خوداتکایی کردند.

وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد که با لغو تحریم ها، شاهد رشد اقتصادی و توسعه کشور باشیم و این امر موجب رشد کشور ایران شود.

 

نظر شما