رئیس جمهوری ویتنام:

ایران و ویتنام پلی برای اتصال آ.سه.آن و خاورمیانه اند

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۱۲:۴۴:۰۰
کد خبر: ۳۸۴۴۴۶
ایران و ویتنام پلی برای اتصال آ.سه.آن و خاورمیانه اند
رئیس جمهوری ویتنام گفت: ایران و ویتنام می توانند پلی برای اتصال دو بازار بزرگ آ.سه.آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) و خاورمیانه باشند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ «ترانگ تان سانگ» (Truong Tan Sang) امروز (سه شنبه) در همایش فرصت های تجاری و سرمایه گذاری ایران و ویتنام افزود: بعد از 43 سال که روابط سیاسی دو کشور برقرار شده است ما به دنبال همکاری های گسترده در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی هستیم.

وی ادامه داد: ایران و ویتنام مشترکات زیادی و بازارهای قابل توجهی برای یکدیگر دارند؛ برداشته شدن تحریم ها حوزه های بیشتری برای همکاری های اقتصادی باز خواهد کرد.

بشامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.

رئیس جمهوری ویتنام گفت: با اینکه تقاضاهای زیادی در هر دو کشور وجود دارد اما تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیت ها بدرستی استفاده کنیم؛ حجم تجارت دو کشور در سطح خوبی قرار ندارد و محصولاتی که بین دو کشور می تواند تجارت شود، هنوز محقق نشده است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط دو کشور، روابطمان را می توانیم به دو میلیون دلار آمریکا ارتقا دهیم.

این مقام ویتنامی گفت: ایران تا کنون نتوانسته است از ظرفیت های ویتنام به خوبی استفاده کند؛ در دیدار با رئیس جمهوری ایران، وی نیز بر روابط اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری تاکید داشت.

وی گفت: برنامه های توسعه ای ویتنام تاکنون دستاوردهای خوبی داشته است و با کشورهای مختلف و 70 سازمان ارتباط برقرار کرده ایم و توانسته ایم 6 هزار شرکت مختلف را ثبت کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ویتنام عضوی فعال در نشست های آ.سه.آن است و با کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن، چین و کشورهای اروپایی به تفاهم های اقتصادی رسیده است.

رئیس جمهوری ویتنام اشاره کرد: این کشور دروازه ای برای بازار بسیار بزرگ آسیا است که می تواند 70 میلیارد دلار فعالیت داشته باشد.

وی ادامه داد: ویتنام اهمیت زیادی برای روابط با ایران قائل است و این رابطه می تواند برای هر دو کشور ثمربخش باشد و دو کشور می توانند شرکای خوبی برای یکدیگر باشند.

این مقام گفت: می توان اقدامی انجام داد که سرمایه گذاران ایرانی با اطمینان در ویتنام سرمایه گذاری کنند و از طرف دیگر افزون بر شرکت ملی نفت و گاز ویتنام (پی.وی.ان-PVN)، شرکت های دیگر ویتنام نیز می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند و روابط اقتصادی دو کشور را تسهیل کنند.

رئیس جمهوری ویتنام، بیست و سوم اسفندماه در سفری سه روزه به ایران وارد تهران شد.

قرار است رئیس جمهوری ویتنام در این سفر درباره افزایش روابط دوجانبه به ویژه در بخش اقتصادی، مالی، بانکی و نفت و گاز با مقام های کشورمان گفت وگو کند.

مناسبات اقتصادی ایران و ویتنام از 80 میلیون دلار در سال 2010 میلادی به 300 میلیون دلار در سال 2013 رسید و دو کشور گام هایی برای توسعه مناسبات اقتصادی در دوران پساتحریم برداشته اند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران بیست و چهارم اسفند در دیدار همتای ویتنامی خود در تهران، از حصول توافق هایی در موضوعات مهم اقتصادی با ویتنام خبر داد و گفت: تصمیم گرفتیم حجم مبادلات ایران و ویتنام که اکنون حدود 350 میلیون دلار است، در پنج سال آینده به دو میلیارد دلار افزایش یابد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز