پیام تبریک دبیرکل سازمان ملل به‌مناسبت نوروز؛

بان‌کی‌مون: سنت‌های نوروز منطبق با ارزش‌های سازمان ملل است

۱۳۹۴/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۶:۰۸
کد خبر: ۳۸۵۳۸۶
بان‌کی‌مون: سنت‌های نوروز منطبق با ارزش‌های سازمان ملل است
دبیرکل سازمان ملل با انتشار پیامی روز جهانی نوروز ‌را به تمام کسانی که آن‌را جشن می‌گیرند، تبریک گفت و سنت‌های این جشن باستانی را منطبق با ارزش‌های سازمان ملل دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی سازمان ملل، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در پیام خود به مناسبت روز جهانی نوروز آورده است: اینجانب با خرسندی تمام بهترین شادباش‌هایم را به مناسبت فرخنده نوروز به تمامی کسانی که این روز را در سراسر گیتی جشن می‌گیرند، به‌علاوه به افراد بسیار دیگری که می‌توانند از این میراث فرهنگی غنی بهره‌مند شوند، تقدیم می‌کنم.

نوروز، سنتی باستانی با مناسبت‌های امروزی است. روح دوستی، همبستگی و احترام به محیط زیست طبیعی در نوروز قویا با ارزش‌های سازمان ملل منطبق است. صد‌ها میلیون انسانی که در سراسر جهان این سنت را گرامی می‌دارند، نماینده طیف گسترده تجربه انسانی هستند. سنت‌های آن‌ها به گونه‌ای غنی متنوع است و تصویری از نمادها و جلوه‌های فرهنگی را ارائه می‌دهد.

جشن‌های بیشمار نوروز در جهان ما، تکریم مشترک برای تجدید حیاتی است که از اعتدال بهاری سرچشمه گرفته و تمامی مردم می‌توانند از این حس تازگی الهام بگیرند.

نوروز از مرزهای ملی، تقسیمات مذهبی و سایر تفاوت‌ها فرا‌تر می‌رود و جوامع را با پیوندهای حسن نیت متحد می‌کند. چنین هدف مشترکی می‌تواند به صعود انسانیت در این لحظه تاریخ کمک کند.

ما هم‌اکنون در نخستین سال از دستور کار توسعه پایدار ۲۰۳۰ قرار داریم که دیدگاه ما برای زندگی با منزلت برای تمام مردم است. همچنین این نخستین سال برای توافق تاریخی پاریس در باره تغییرات اقلیمی است که دارای توان بالقوه زیاد برای شروع آینده‌ای نوین است.

در عین حال درگیری، تبعیض و سایر موارد نقض حقوق بشر همواره هزینه زیادی دارند در حالی‌که باید ریشه ایجاد مشکلات را از بین برد، باید با اقدام دلسوزانه به این رنج‌ها پایان داد. نوروز با تمرکز بر روابط خوب، نظارت زیست محیطی و صلح پایدار، مناسبتی است برای تقویت تصمیم ما در این جهت که هیچکس در سفر ما به سوی آینده‌ بهتر، عقب نماند.

بیایید به تمام مردمی که نوروز را جشن می‌گیرند، اجازه دهیم آن را با شادی و با معنا جشن بگیرند و اجازه دهیم این پیام اساسی نوروز، یعنی امید و تجدید حیات در سرتاسر جهان اشاعه یابد.

نظر شما