معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه:

برخی از گسترش روابط ایران و پاکستان خشنود نیستند/ ایران امنیت انرژی پاکستان را تضمین کرد

۱۳۹۵/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۷:۰۱
کد خبر: ۳۸۶۵۸۸
برخی از گسترش روابط ایران و پاکستان خشنود نیستند/ ایران امنیت انرژی پاکستان را تضمین کرد
معاون آسیا ، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امورخارجه در تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به پاکستان گفت: گسترش روابط و توسعه همکاری ها با همسایگان جزء اولویت های سیاست خارجی دولت است و سفر رئیس جمهوری به پاکستان نیز در همین راستا انجام شده و دستاوردهای آن بسیار قابل توجه بوده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رحیم پور در تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به پاکستان گفت: توجه به همسایگان و کشورهای اسلامی و سایر کشورهای منطقه و کشورهایی که به هر شکل تناسبات بیشتری با ما دارند از اولویت های سیاست خارجی ما محسوب می شوند و پیش از هرچیز باید سفر رئیس جمهوری به پاکستان را در این بستر ارزیابی کرد و تاکید کرد که اولین و مهمترین دستاورد این گونه سفرها تحکیم دوستی ها و پیوندهای مشترک و قدیمی مبتنی برهمسایگی و ارزش های اسلامی است.

رحیم پور افزود: روابط ما با پاکستان همواره رابطه ای راهبردی و با اهمیت بوده است چرا که پاکستان یک کشور مسلمان، با ارتشی بزرگ و تنها کشور مسلمان اتمی جهان است و نقش آن در حفظ امنیت و ثبات منطقه بسیار پر رنگ است. به همین خاطر تقویت روابط میان ایران و پاکستان در دستور کار همه دولت های پس از انقلاب بوده است و من به یاد دارم که سی سال پیش نیز که به همراه رئیس جمهوری وقت حضرت ایت الله خامنه ای به پاکستان رفتیم این موضوعات برای ما حائز اهمیت بوده و مورد تاکید دو طرف قرار گرفته است.

معاون ظریف گفت: برای طرف پاکستانی نیز داشتن روابط خوب و توسعه یافته با جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است. نشانه آن اینکه نواز شریف نخست وزیر این کشور تا کنون دوبار به ایران آمده است و در این سفر نیز شخصا به پیشواز دکتر روحانی در فرودگاه آمد موضوعی که در پاکستان سابقه ندارد و یا شخص رئیس جمهور این کشور برای بدرقه دکتر روحانی به فرودگاه آمد که این موضوع نیز خیلی سابقه ندارد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد: در این دولت رفت و آمدهای زیادی به پاکستان صورت گرفته است این چندمین بار است که رئیس جمهوری کشورمان با مقامات بلند پایه پاکستانی دیدار و گفتگو کرده است. آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه نیز سوای از دیدارهای سطح بالایی که با مقامات پاکستانی در اطراف و اکناف و نشست های بین الملی داشته شخصا 5 بار به این کشور سفر کرده است. این سفرها و این تعاملات نشان می دهد که دو طرف برای تقویت روابط و گسترش همکاری ها عزم جدی دارند و اگر بپذیریم که این سفرها نقش مهمی در اثبات حسن نیت میان طرفین دارد آن وقت می توانیم بگوییم که این سفر از همان ابتدا موفقیت آمیز بوده است.

او گفت: از سوی دیگر فراموش نکنیم که برخی از کشورهای منطقه و قدرت های استعماری پیر چندان از گسترش روابط و همکاری ها میان ایران و همسایگانش از جمله همسایه قدرتمند و تاثیر گذاری چون پاکستان دل خوشی ندارند و به همین دلیل هم هست که خود آقای روحانی در کنفرانس خبری در پاکستان به این موضوع اشاره کرد و در پاسخ به یک سوال درباره فردی که از بلوچستان امده و دستگیر شده گفت: هر موقع بعد از انقلاب دو کشور آمده اند کار جدیدی بکنیم همین حرفا و شایعه سازی ها را به راه انداختند تا ما را از اهدافمان بازدارند.

رحیم پور با اشاره به اینکه دشمن بیکار ننشسته است گفت: طبیعتی است وقتی کارهای اساسی می خواهیم انجام دهیم مخالف هم هست، خصوصا در این اوضاع و احوال که سعودی ها و صهیونیست ها و برخی کشورهای غربی به اختلافات میان کشورهای اسلامی دامن می زنند و نان خود را در تفرقه می پزند.

معاون وزارت خارجه ب تاکید براینکه این سفر به ذاته سفر موفقی بوده است گفت: در دوران بعد از انقلاب هر دولتی که سرکار آمده همین مسیر تعامل با پاکستان را رفته است و لطمه ای به این مسیر نزده و نمی تواند بزند. این موضوعی است که پاکستانی ها هم به آن واقفند و به همین دلیل بهترین پذیرایی را از رئیس جمهوری بعمل آوردند و انجه در شان یک همسایه بود را انجام دادند.

رحیم پور درباره سندهای همکاری امضاء شده در طول این سفر با اشاره به اینکه سند تفاهم بانک های مرکزی ایران و پاکستان در روز دوم به امضاأ رسید گفت: در مجموع هفت سند همکاری در این سفر امضاء شد که ابعاد مختلف اقتصادی، مالی ـ بانکی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی داشت . همچنین در این سفر برای اولین بار و به صورت جدی درباره بنادر چابهار و گوادر بحث و تبادل نظر شد و توافقاتی در خصوص توسعه این بنادر صورت گرفت.

معاون آسیایی ظریف با اشاره به اینکه در این سفر موارد و مسائل متعددی که میان دو کشور معوق بود مطرح شده و تکلیف مسائل مهمی مشخص شد گفت: تقریبا هرآنچه در فایل ما مانده بود و لازم بود در سطح بالا با پاکستانی ها تفاهم بکنیم انجام شد و قول و قرارها همه در اسناد قید شد.

رحیم پور در پاسخ به این سوال که برخی از دستاوردهای نقد و آنی این سفر را بیان کند گفت: اگر بخواهم فهرست کنم مهمترین مسئله ای که از نظر فوریت و اهمیت و زود به نتیجه رسیدن حائز اهمیت است مباحث امنیت و همکاری های دو جانبه در این مقوله بود. هر دو طرف علاقمند هستند که مرزهای تاریخی خود را امن کنند. ایران همواره بر این موضوع تاکید داشته است و توافقات خوبی در این زمینه حاصل شد. قرار شد دو مرز جدید ریم دان و پیشین هم به مرزهای قبلی اضافه شود و هر دو طرف تلاش هایی را برای کم کردن تهدیدها و مهار خشونت و تروریسم بعمل بیاورند.

رحیم پور با اشاره به حمله تروریستی صورت گرفته در لاهور پس از بازگشت رئیس جمهوری به کشور گفت: همین موضوع نشان می دهد که طرفهایی در منطقه ودر داخل پاکستان وجود دارند که از این تفاهمات امنیتی ناخشنود هستند. به هرحال نا امن کردن مرزهای ما همیشه یکی از برنامه های مخالفین و دشمنان دو ملت بوده است.

معاون اسیای ظریف مذاکرات و تفاهمات صورت گرفته درباره خط لوله گاز میان ایران و پاکستان را مهم ارزیابی کرد و گفت ما بحث امنیت انرژی پاکستان شامل نفت، گاز و برق را تضمین کردیم و این مسئله بازتاب گسترده و مثبتی در میان دولتمردان و افکار عمومی مردم پاکستان داشت. علاوه براین مقرر شد که صادرات یک میلیارد دلاری ایران به پاکستان به پنج میلیارد در سال برسد که این موضوع نیز یک دستاورد کاملا محسوس است.

رحیم پور مسئله ترانزیت و همکاری دو کشور در خصوص توسعه بنادر چابهار و گوادر را یکی دیگر از موضوعات مهمی بیان کرد که دو طرف به صورت جدی در خصوص آن مذکره کرده و به تفاهمات خوبی نیز دست یافته اند. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که سالها تبلیغ می شد ما و پاکستان در خصوص مسئله بند رقیب هم هستیم و حاضر نیستیم شکوفایی بنادر یکدیگر را تحمل کنیم. اما در این سفر هر دو طرف براین نکته تاکید کردند که آبادانی و شکوفایی هرچه بیشتر دو بندر چابهار و گوادر به نفع دو کشور و ملت های آنها است و حتی چینی ها نیز از آن ضرر نخواهند کرد. و این برای اولین بار بود که مسئله بنادر به صورت جدی میان مقامات عالی رتبه دو کشور مطرح شد. خصوصا اعلام امادگی ایران برای ارسال نفت و گاز به بندر گوادر که به هیچ وجه در گذشته مطرح نبوده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه ظریف همچنین با اشاره به نزدیکی برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول گفت: این سفر از جهت خط اسلامی و حفظ وحدت و یکپارچگی میان مسلمانان و خصوصا همسایگان مسلمان ما نیز بسیار مهم بود چرا که پاکستان به عنوان یک کشور قدرتمند نظامی اسلامی و یک کشور مستقل می تواند نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت مسیر تفرقه افکنانه ای که برخی کشورهای منطقه در سازمان ایجاد کرده اند داشته باشد و آن را به مسیر اصلی آن که حفظ وحدت است و مد نظر جمهوری اسلامی ایران نیز همین است بازگرداند.

رحیم پور با اشاره به رویدادهای ناگواری که در منطقه رخ داده و خصوصا حملات سنگین علیه مردم بی دفاع یمن گفت در این سفر در مورد همکاری های منطقه ای هم مذاکرات و تفاهمات خوبی صورت گرفت و دو کشور علاقمندی خود را به حل سیاسی در همه مسائل بحرانی منطقه خصوصا یمن و سوریه اعلام کردند.

او با اشاره به اینکه حتی اگر یکی از این موارد در هر سفری وجود داشته باشد می توان آن سفر را موفقیت آمیز توصیف کرد گفت: اهداف زیادی در این سفر محقق شد و این طبیعی است که هرچقدر شما در اهداف خود موفق باشید برخی بیشتر ناراحت می شوند و سمپاشی می کنند. درست مانند دستاوردهای به دست امده در بخش هسته ای که می بینید صهونیست ها و سعودی ها چه ها که نکردند. در این جا نیز منافعشان به خطر افتاده و سرو صدا به پا کرده اند.

و نداهایی را سر می هند به عنوان یک کارشناس که سی سال پیش هم به پاککستان رفتم و این بار بعد از سی سال شاهد بود فکر می کنم بسیار موفق بود تاثیر گذار وبد با افکار عمومی و دولتمردان با استقبال مواجه شد حتی در این سفر راحل شریف رئیس ستاد ارتش پاکستان مذاکره خوب یداشتند و چه برنامه های فرهنگی سیاسی اقتصادی دو جانبه چند جانبه و بین المللی همه ابعاد در این سفر انجام شد و به نظر می رسد به زودی در محافل بیند

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز