برخی نظارتی‌ها سهام‌دار موسسات غیر مجاز هستند؛

بانک‌های غیر مجاز حاشیه امن دارند

۱۳۹۵/۰۱/۱۸ - ۰۸:۲۸:۴۷
کد خبر: ۳۸۸۶۱۰
بانک‌های غیر مجاز حاشیه امن دارند
در روزهای بررسی برخی احکام دائمی لایحه بودجه صحبت بسیاری در مورد بانک های غیر مجاز از تریبون خانه ملت به گوش رسید. عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس تاکید کرد: متاسفانه برخی اصحاب نظارتی خود سهام دار این بانک هستند و از همین رو بانک های غیر مجاز از یک حاشیه امن برخوردارند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص نظارت بر بانک ها و برخورد با موسسات غیر مجاز به خبرنگار پارلمانی این خبرگزاری گفت: متاسفانه تا امروز نظارت ها نتیجه ای در بر نداشته است.

عزت الله یوسفیان ملا ادامه داد:  در هر صورت هم قانون برنامه پنجم توسعه باید اجرا می شد وهم تغییراتی در ساختار بانک مرکزی باید انجام شود، که این امر صورت نگرفت. این عوامل در کنار نبودن ضمانت اجرا و در موضع انفعالی قرار گرفتن دستگاه های نظارتی بانک ها، موجب شد تا امروز برخورد با موسسات غیر مجاز نتیجه ای در بر نداشته باشد.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر برخی از بانک های دولتی نیز به بیماری بانک های خصوصی دچار شدند، به عبارت دیگر آنها به فکر خدمات نیستند بلکه به فکر پول هستند و می خواهند درآمد های بانک را افزایش دهند.

یوسفیان ملا بیان کرد: اگر یک دکه ای در گوشه یک روستا باز شود از تعزیرات، امور صنفی کشور، حمایت  از حقوق مصرف کننده و ... به سراغ آن می روند تا ببینند این دکه یا مغازه مجوز برای کار داشته است یا خیر که در غیر این صورت او را به دادگاه می فرستند و مجازات و ... را برای صاحب آن مغازه رقم می زنند. این در حالی است که وقتی یک بانک بدون مجوز احداث می شود و میلیاردها نقدینگی مردم را جمع آوری می کند کسی جرات نمی کند به آنها حرفی بزند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کسی جرات نمی کند انتقادی به این بانک ها داشته باشند، گفت: فرضا کافی است تا غیر مجاز بودن یک بانک مطرح شود، فردا چندین نفر مقابل این بانک تجمع می کنند که پول ما چه شد. همین چند موردی که اعلام شد آیا به سود کشور شد؟! متاسفانه به سراغ هرچه رفتیم بدتر شد. نمونه بارز آن پدیده شاندیز بود که چه اتفاقاتی به دنبال آن رخ داد و یا بانک ثامن الحجج؛ در همه موارد وضعیت پیچیده تر و به نوعی بدتر شد. بنابراین وقتی یک بانک بدون مجوزی  تاسیس می شود برخورد با آن مانند برخورد با یک مغازه و یا دکه ساده نیست، لذا باید همان ابتدا اجازه تشکیل آن داده نشود.

نماینده مردم آمل و لاریجان در پاسخ به این سوال که نظارت بر مجوزها چطور صورت می گیرد، اظهار داشت: مجوزی اخذ نمی شود که بخواهند بر صدور آن نظارت کنند و  ایراد کار همین جاست که برخی بدون اخذ مجوز اقدام به تاسیس بانک می کنند.البته ناگفته نماند بانک مرکزی، بانک های بدون مجوز را اعلام می کند و در این خصوص به مردم هشدارمی دهد، اما اینقدر سود این بانک ها بالا و چشمگیر است که این اخطارها چندان کارساز نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی اصحاب نظارتی خود سهام دار این بانک هستند و از همین رو است که یک بانک های غیر مجاز از یک حاشیه امن برخوردارند.

نظر شما