زنگنه در دیدار با وزیر نفت هند:

ایران آماده افزایش صادرات نفت به هند است

۱۳۹۵/۰۱/۲۱ - ۱۲:۲۷:۳۷
کد خبر: ۳۸۹۷۵۷
وزیر نفت نسبت به افزایش واردات نفت پالایشگاههای هندی از ایران پس از لغو تحریمها با حمایت و کمک دولت هند، ابراز امیدواری کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بیژن زنگنه صبح امروز ( شنبه، ٢١ فروردین ماه) در دیدار با دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند با اشاره به این‌که ایران و هند دارای رابطه‌ای تاریخی چند هزارساله باهم هستند و امروز در بالاترین سطح سیاسی و فرهنگی باهم ارتباط دارند، تصریح کرد: من مطمئن هستم این سفر سبب تسهیل و گسترش روابط اقتصادی دو کشور بویژه در بخش انرژی  می شود.

وی با بیان این‌که ما می‌توانیم در شاخه‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی همکاری کنیم و روابطمان را توسعه دهیم، یادآور شد: ایران نه تنها علاقمند به توسعه روابط در بخش بازرگانی نفت وگاز با هند است، بلکه علاقمند به جذب سرمایه‌گذاری در این بخشها از سوی شرکتهای هندی است.

وزیر نفت با اشاره به این‌که هند یکی از مشتریان سنتی نفت خام ایران است، گفت: امیدواریم میزان برداشت نفت هند از ایران پس از برداشته شدن تحریمها با حمایت و کمک دولت این کشور افزایش یابد.

زنگنه با یادآوری این‌که دو کشور مدتی است درباره توسعه میدان گازی فرزاد بی با یکدیگر در حال مذاکره هستند، تصریح کرد: امیدواریم در این سفر بتوانیم دیدگاهمان در مورد این پروژه را به یکدیگر نزدیکتر کنیم و زمان مشخصی را برای به نتیجه رسیدن این مذکرات تعیین کنیم.

وی یکی دیگر از مباحث مورد علاقه ایران برای همکاری با شرکتهای هندی را پتروشیمی عنوان کرد و گفت: شرکتهای هندی می‌توانند در بخش پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کنند و ایران آمادگی تامین گاز طبیعی برای شرکتهای هندی که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند، را دارد. 

به گفته وزیر نفت، قیمت گاز برای پتروشیمی ها مشخص و اعلام شده است. 

وی افزود: همچنین وزارت نفت آمادگی تامین گاز برای دیگر صنایع انرژی‌بر که شرکتهای هندی در آن سرمایه‌گذاری کنند، را دارد. 

وزیر نفت همچنین به بحث صادرات گاز به هند اشاره کرد و گفت: بیش از ٢٥ سال است مذاکره درباره صادرات گاز ایران به هند ادامه دارد که با فراز و فرودهایی همراه بوده است، اما امیدواریم این مذاکرات و صادرات گاز ایران به هند به نتیجه برسد. 

 

نظر شما