حسین جابری انصاری:

فدریکا موگرینی شنبه آینده به تهران سفر می کند

۱۳۹۵/۰۱/۲۳ - ۱۳:۲۰:۰۴
کد خبر: ۳۹۰۷۶۵
فدریکا موگرینی شنبه آینده  به تهران سفر می کند
فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هیات بزرگی از هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا شنبه آینده (28 فروردین) به تهران سفر می کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ حسین جابری انصاری روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: سفر خانم موگرینی و هیات بزرگ همراه وی نشان دهنده محتوایی و جدی بودن این سفر است.

وی همچنین درمورد حضور هفت کمیسیونر اتحادیه اروپایی که قرار است همراه با موگرینی به تهران سفر کنند، اظهارداشت: این کمیسیونرها مسوولان هماهنگی موضوعاتی هستند که در آن حوزه کمیسیونر هستند و در واقع خانم موگرینی به همراه هیات بلندپایه به تهران سفر می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این کمیسیونرها، مسوولان اتحادیه در حوزه های انرژی، تحقیقات، محیط زیست، ورزش و صنعت هستند و گفت و گوهای جدی بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران در مسایل سیاسی به ویژه مسایل اقتصادی انجام می شود.

جابری انصاری با بیان این که در مرحله جدیدی از روابط با اتحادیه اروپا هستیم، گفت: این سفر مقدمات افزایش همکاری های دو طرف به ویژه در حوزه های اقتصادی را فراهم کرد.

وی همچنین با بیان این که نخست وزیر ایتالیا هم فردا به تهران می آید، اظهارداشت: در بهمن ماه گذشته سفر رییس جمهوری ایران به ایتالیا انجام شد که سفر موفقی در زمینه تبادل نظر و رایزنی در مسایل مختلف دوجانبه و حصول توافق ها و تفاهم های اولیه بین بخش خصوصی و دولتی دو کشور بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران مجموعه این رایزنی ها پیگیری خواهد شد و امیدواریم روابط دو کشور که در دوران سخت روابط نسبتا متمایزی بوده است در دوره جدید هرچه بیشتر گسترش یابد تا منافع دو کشور و دو ملت را تامین کند.

 توافق های جدیدی بین تهران - مسکو برای اجرای قرارداد معوقه اس 300 حاصل شده است

جابری انصاری در خصوص تحویل سامانه دفاعی اس 300 به ایران اظهار داشت: توافق های جدیدی بین دو کشور برای اجرای قرارداد معوقه حاصل شده و در مسیر اجراست.

وی افزود: مرحله نخست این قرارداد مسیر اجرایی را طی کرده و امیدواریم بر اساس برنامه جدید تا پایان قرارداد مراحل مختلف اجرایی آن تکمیل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر و تحولات در وزارت امورخارجه بویژه تغییر پست حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه اظهار داشت: تعییر و تحول پست در وزارت امور خارجه امری کاملا عادی است و در طول هر سال و بویژه در تابستان تعداد قابل توجهی از مدیران مرکز به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران اعزام می شوند.

جابری انصاری تصریح کرد که در مورد آقای حسین امیر عبداللهیان هم جدا از تغییر و تحولات طبیعی در وزارت اموتر خارجه نیست.

وی افزود: هیچکس نه سخنگو، نه وزیر و نه معاونین پست های ابدی در وزارت امورخارجه ندارند، یک زمان آغاز می شوند و یک زمان خاتمه می یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آقای امیر عبداللهیان چند سال در این سمت شاغل بودند و خدمات شایانی انجام دادند و در صورتی که گردشی صورت بگیرد کاملا طبیعی خواهد بود.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: تفسیرها و تحلیل ها مختلفی که در این زمینه مطرح می شود نوعی خیالات و حرف ها بی اعتبار است و هیچ ربطی با تغییرات در وزارت امور خارجه ندارد.

عربستان سیاست خلاف حرکت عقربه های ساعت دنبال می کند

خبرنگاری سوال کرد: عربستان برای جلوگیری از افزایش صادرات نفت ایران دست به وضع تحریم های ثانویه علیه ایران زده و اعلام کرده است که نفتکش های خارجی که یکی از 3 بندر آخر محل بارگیریشان ایران است باید قبل از ورود به آب های عربستان از مقامات سعودی مجوز بگیرند در این مورد موضع وزارت امور خارجه ایران چیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز گفت: اقدامات و مواضع این گونه عربستان سعودی که بالاتر از ظرفیت های اجرایی این کشور است ایستادگی در برابر اراده بین المللی و اجرای توافقاتی است که بین طرف های مختلف ایجاد شده است.

جابری انصاری یادآور شد: عربستان سعودی به دلیل این که منافع خود را در اجرا نکردن توافقات و تحولات در سطح منطقه و جهان دنبال می کند نه فقط در برابر ایران بلکه در برابر منافع طرف های مختلف منطقه ای و بین المللی که منافع خودشان را در گسترش همکاری ها و تبادلات اقتصادی مابین ایران و کشورهای مختلف می بینند در حال موضع گیری است و اقداماتی را انجام می دهد.

وی ادامه داد: اما دوران این سیاست ها گذشته است و عربستان در حال رویارویی با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: عربستان سیاستی را در مسیر خلاف عقربه های ساعت دنبال می کند و این سیاست ، سیاست عقیمی است که با موفقیت همراه نخواهد شد.

هیات سازمان حج و زیارت 26 فروردین ماه به عربستان سفر می کند

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری درمورد اعزام زائران ایران به حج تمتع اظهار داشت: حج فرضیه واجب اسلامی است و مساله انتخابی نیست، سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران تسهیل مقدمات برگزاری فریضه حج بوده است.

وی افزود: ایران در همین چارچوب به رغم همه مشکلات و برخوردهای نامناسبی که عربستان سعودی داشت با خویشتن داری و پیگیری برای فراهم کردن مقدمات انجام این فریضه را برای ایرانیان انجام می دهد.

وی با بیان این که هیات سازمان حج و زیارت 26 فروردین ماه برای گفت و گو با طرف های سعودی به این کشور سفر می کند، اظهارداشت: این سفر براساس جدول زمان بندی هر ساله حج می بایست چهار ماه قبل و قبل از اقدام عربستان به قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: متاسفانه طرف عربستانی تاریخ مذکور را به تعویق انداخت و 19 اسفند 94 را تاریخ جدید اعلام کرد، به رغم اعلام این تاریخ به نماینده سازمان حج و زیارت برای دریافت روادید در دوبی، بخش کنسولی سفارت عربستان در دوبی اعلام کرد که ما اطلاعی از این برنامه نداریم.

جابری انصاری اضافه کرد: این در حالی است که این تاریخ توسط وزارت حج سعودی اعلام و بیان شده بود که ویزای هیات ایرانی آماده است .

وی تصریح کرد: در هر صورت با این اختلاف بین دستگاه های سعودی یا به هر دلیل دیگر این سفر به نتیجه نرسید و بازی آنها تا به امروز ادامه یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که در حال حاضر روادید پنج نفر از هشت نفر عضو هیات ایرانی آماده شده است، اظهار داشت: این هیات به زودی به عربستان اعزام می شود تا مقدمات این فریضه واجب را فراهم کند، البته دولت میزبان می بایست امنیت زائران را فراهم کند و مسوولیت های بدیهی خود را انجام دهد.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: متاسفانه تجربه ما در سال گذشته به شکل فاحشی حاکی از نقض امنیت حجاج و کشتار بزرگ در منا است و این زخمی است که همچنان باقی مانده است.

وی اظهار امیدواری کرد: عربستان همان گونه که ادعا می کند زمینه انجام فریضه حج را فراهم کند و این گفت و گوها امکان برگزاری حج به شکل عزتمندانه و با کرامت و همچنین با تحقق حقوق و نیازهای طبیعی حجاج را فراهم کند.

ظریف در اجلاس استانبول شرکت می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص حضور ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول اظهار داشت: سازمان همکاری اسلامی، سازمانی است که به دنبال حادثه آتش‌سوزی در مسجدالاقصی و به منظور اتحاد کشورهای اسلامی در برابر خطرات مشترک و پیگیری منافع امت اسلامی تاسیس شد.

جابری انصاری افزود: در مقاطع مختلف از جمله مقطع فعلی، سیاست برخی از کشورها تسویه حساب و دعواهای سیاسی بین طرف‌ها بوده است با این حال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو اساسی این سازمان همواره استفاده از ظرفیت‌های آن را در اولویت خود داشته تا در چهارچوب هدف‌گذاری سازمان و تحقق منافع مشترک و مقابله با خطرات مشترک اقدام شود.

وی درمورد سطح حضور هیات ایرانی در این اجلاس اظهار داشت: در این خصوص اگر تصمیم‌گیری نهایی شود به اطلاع افکار عمومی می‌رسد. وزیر امور خارجه در این اجلاس شرکت می کند اما اطلاع‌رسانی درخصوص حضور در سطح بالاتر توسط نهاد ریاست جمهوری به اطلاع افکار عمومی می رسد.

وی اظهارامیدواری کرد: با تدبیر صحیح دولت میزبان زمینه برای همکاری بر پایه منافع مشترک فراهم شود و امکان سوءاستفاده از این اجلاس و تدبیل آن به مکانی برای تسویه‌حساب سیاسی و پیگیری کینه‌ها و عقده‌های برخی اعضا مسدود شود.

اولویت نخست دستگاه سیاست خارجی گسترش همکاری ها با همسایگان است

خبرنگار دیگری سوال کرد که آقای ظریف اخیرا گفته است که سال جدید را باید سال همکاری با همسایگان و کشورهای پیرامون خود قرار دهیم، آیا وزارت خارجه برای تحقق این مهم برنامه خاصی دارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: اولویت نخست این وزارتخانه و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مقطع فعلی گسترش همکاری ها و روابط براساس منافع متقابل با همسایگان هم در حوزه جنوبی و هم در حوزه شمالی و شرق و غرب ایران است و در چارچوب این سیاست برنامه های مختلفی داریم که یکی از نمودهای آن هم سفر اخیر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به کویت است.

جابری انصاری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران روابط ممتازی را با بسیاری از کشورهای همسایه دارد که در همین مسیر تحرکات و اقدامات جدیدی هم در پیش دارد.

وی یادآور شد: متاسفانه سیاست برخی بازیگران منطقه ای باعث تشدید درگیری ها و اختلافات در سطح منطقه است که جمهوری اسلامی ایران در نقطه مقابل این سیاست است.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین گفت: ایران همه ظرفیت های سیاست خارجی و روابط خارجی خود را برای گسترش همکاری ها و مناسبات در حوزه های سیاسی، اقتصادی، منطقه ای و بین المللی در جهت حل و تخفیف مشکلات و بحران های موجود در منطقه به کار خواهد گرفت.

جابری انصاری افزود: برای تامین منافع اقتصادی و سیاسی کشورهای منطقه در همین قالب و با همین هدف گیری مجموعه ای از تحرکات و رفتار و آمدهای متقابل در آینده نزدیک در دستور کار ایران با کشورهای همسایه خواهد بود.

 توجه به حوزه های مختلف جغرافیایی و ژئوپلتیک در سیاست خارجی ایران حایز اهمیت است

خبرنگار دیگری سوال کرد پس از توافق هسته ای شاهد تحرکات دیپلماتیکی بیشتری با کشورهای اروپایی بودیم، اما کارشناسان اعلام کردند که نگاه وزارت امورخارجه به کشورهای آسیای میانه و قفقاز کمرنگ تر شده است آیا ما شاهد تحرکات بیشتر در این مناطق خواهیم بود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: من بارها گفتم که سیاست خارجی ایران باید یک سیاست متوازنی باشد و تمرکز بر یک حوزه خاص در شرایط فعلی جهان محقق کننده منافع ایران و هیچ کشوری نخواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین توجه به حوزه های مختلف جغرافیایی و ژئوپلتیک در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حایز اهمیت است و راهنمای تنظیم روابط با حوزه های مختلف جغرافیایی، منافع ایران و طرف های متقابل خواهد بود.

وی یادآور شد: دکتر ظریف 12 روز قبل از تعطیلات سال جدید به 6 کشور شرق آسیا سفر کرد و بعد از تعطیلات عید نیز بلافاصله اجلاس سه جانبه رامسر با حضور ترکیه و جمهوری آذربایجان که چهارمین نشست بود، برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در نشست رامسر درمورد همکاری های سه جانبه در حوزه های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی آخرین رایزنی ها انجام شد و برنامه اقدام مشترکی هم در حوزه های مختلف همکاری و گسترش روابط مورد توافق قرار گرفت .

جابری انصاری گفت: بعد از اجلاس رامسر وزیر امور خارجه برای شرکت در نشست سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه به باکو سفر کرد که این مجموعه ای از همکاری ها و تعاملات سه جانبه در حوزه های اقتصادی و غیراقتصادی را شامل می شود.

وی یادآور شد: سیاست خارجی ایران سیاستی متوازن و توجه به حوزه های مختلف جغرافیایی و ژئوپلتیکی است و اصل راهنمای ما منافع جمهوری اسلامی ایران از مسیر این همکاری ها خواهد بود و در همین مسیر هم پیش خواهیم رفت.

جابری انصاری به حضور هیات های سیاسی بلندپایه در تهران و سفر رییس جمهوری قزاقستان اشاره کرد و اظهارداشت: سفر رییس جمهوری قزاقستان امروز به ایران آغاز شده است هیات مقدماتی قبل از سفر رییس جمهوری به ایران آمد و مجموعه ای نشست ها و توافقات بین بخش های خصوصی و شرکت های قزاقستان با طرف های ایرانی برگزار شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: در سفر نورسلطان نظربایف همکاری های جمهوری اسلامی ایران با قزاقستان در زمینه های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی پیگیری می شود و ملاقات هایی در عالی ترین سطوح بین این مقام عالیرتبه قزاقستان و مقامات جمهوری اسلامی ایران در پیش خواهد بود.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد 11 توافق نامه و یادداشت تفاهم توسط روسای جمهوری دو کشور امضا می شود ضمن این که حدود 40 توافق نامه و یادداشت تفاهم بین بخش های اقتصادی دو کشور در یکی دو روز آینده به امضا رسیده و توافق شده است.

وی گفت و گو در خصوص همکاری های دو کشور در سازمان های بین المللی را از دیگر محورهای این سفر عنوان کرد که طی امروز و فردا انجام می شود.

دی میستورا امشب وارد تهران می شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری های جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد برای حل و فصل بحران سوریه و سفر دی میستورا به تهران اظهار داشت: آقای دی میستورا امشب وارد تهران می شود و همانطور که اطلاع دارید 25 فروردین ماه دور جدید گفت و گوهای سوری ـ سوری با حضور نمایندگان دولت معارضه سوریه در ژنو آغاز می شود.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: چند ماه است که مسیر جدیدی برای آشتی در سوریه آغاز شده است و جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار حل و فصل مسالمت آمیز و سیاسی بحران سوریه بوده است.

وی با تاکید بر این که ایران همواره از تلاش های سازمان ملل و شخص دی میستورا استقبال و با آن همراهی کرده اند، اظهارداشت: در مراحل مختلف همکاری های ایران با دی میستورا در جریان بوده و این همکاری ها ادامه خواهد یافت.

وی اظهارامیدواری کرد: این تلاش ها با همکاری واقعی کشورهای موثر در بحران سوریه زمینه خروج از این وضعیت را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تغییرات در کابینه حیدر العبادی در عراق اظهار داشت: طبیعی است که ایران در مسایل داخلی کشورهای دیگر مداخله نمی‌کند و هرگونه تصمیم‌گیری از سوی مردم عراق و نهادهای قانونی و منتخب عراق انجام شود، جمهوری اسلامی ایران از آن استقبال می کند.

جابری انصاری ادامه داد: مهم انتخاب ملت عراق است و برای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه عراق، ثبات و استقرار و تامین منافع ملت عراق اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: هر تصمیمی که توسط ملت عراق گرفته شود، مورد حمایت ایران خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور کردها در مذاکرات صلح سوری- سوری اظهار داشت: ما در جزئیات مسائل هیچ یک از کشورهای منطقه اینکه کدامیک از گروهای سوری از کدام قومیت و نژاد و جهت ها در این گفت و گوها شرکت می کند، دخالت نمی کنیم.

جابری انصاری افزود: هر گروهی در چهارچوب توافق دولت سوریه و طرف های مقابل برای گفت و گوها شرکت کند مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هم خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص آتش بس در یمن گفت: اصل ثابت ما در بحران های منطقه ای حمایت از حل و فصل مسالمت آمیز و گفت و گوهای سیاسی بوده است و در بحران یمن هم در طرحی که از مدت ها قبل از سوی ایران ارائه شده بود برقراری آتش بس و توقف کشتار و خشونت ها از اصول آن بود.

وی با بیان این که از توافق بین طرف های یمنی در چهارچوب حل و فصل مسالمت آمیز بحران حمایت می کنیم، اظهار امیدواری کرد: توافقاتی که پیگیری می شود زمینه پایان دادن به این فاجعه انسانی را فراهم کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری رزمایش آمریکا به همراه 30 کشور در خلیج فارس اظهار داشت: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران حفظ ثبات و امنیت منطقه ،کشورهای منطقه های و آبراهه های بین المللی با کشورهای منطقه است.

جابری انصاری گفت: مداخله کشورهای خارج از منطقه را بیش از این که در چهارچوب منافع و امنیت منطقه بدانیم، مشکل آفرین می دانیم و امیدوار هستیم باهمکاری مشترک و گسترده مابین کشورهای منطقه زمینه تامین امنیت و ثبات در منطقه فراهم شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد سفر وزیر اطلاعات به کویت و گمانه زنی های درباره میانجی گری این کشور بین ایران و عربستان سعودی اظهار داشت: روابط ایران و کویت همواره روابط ممتاز و متمایزی بوده و بویژه در یک دهه اخیر در آزمونهای مختلف و شرایط سخت موفقیت آمیز بوده است و این مسیر ثابت ما بوده و ادامه خواهد یافت.

وی با بیان این که تبادل هیات های سیاسی و غیر سیاسی بین دو کشور همواره وجود داشته و مبادله پیام ها بین دو کشور در جریان بوده است ، تصریح کرد: سفر وزیر اطلاعات در همین چهارچوب بوده و برای تاکید بر سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در ثبات و امنیت منطقه و همکاری با کشورهای منطقه انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: دولت کویت هم در این زمینه سیاست روشنی دارد و اقداماتی هم تاکنون انجام داده مسیر همکاری های ایران و کویت وکشورهای منطقه ادامه دارد.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: برخی از مشکلاتی که وجود دارد مربوط به میانجی گری نیست ،مربوط به تعریفی است برخی بازیگران منطقه از منافع خودشان در مسیر اشتباه دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد:ما همواره از درخواست ها و ابراز تمایل برخی کشورهای منطقه برای بکار گیری تلاش ها در جهت آرامش و محدود سازی مشکلات استقبال کرده ایم اما تاکید می کنیم موضوعات منطقه بیش از این که نیازمند میانجی گری باشد نیازمند فهم مشترک از خطرات و منافع مشترک ملت های منطقه است.

به گفته جابری انصاری ،عربستان سعودی مسیری مقابل با این برداشت و فهم را دنبال می کند و به دنبال تشدید اختلافات در منطقه است

وی گفت: سیاست ما این است که با افزایش همکاری ها و تبادل هیات ها با همه کشورهای منطقه اجازه موفقیت سیاست برخی از بازیگران برای اختلاف افکنی را مسدود کنیم و این ماموریت در این قالب انجام شده است.

این خبر در حال تکمیل است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز