رمزگشایی از مصاحبه خواهر بابک زنجانی

۱۳۹۵/۰۱/۲۴ - ۱۲:۳۳:۳۲
کد خبر: ۳۹۱۱۹۱
رمزگشایی از مصاحبه خواهر بابک زنجانی
مصاحبه خواهر بابک زنجانی در ایسنا حاوی چند نکته مهم است. از جمله این احتمال را تقویت می‌کند که کسانی که از دارایی‌های بابک زنجانی منتفع هستند، قید دادن پول را زده ودرصورت اعدام آن را بازنگردانند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، داوود حشمتی در روزنامه قانون نوشت: بخش اعظم مصاحبه بابک زنجانی به مویه‌های خواهرانه برای برادر دربندش مربوط می شود. اینکه خانواده چه سختی‌هایی کشیدند و چه نگرانی‌هایی در دوران بازداشت داشتند.البته این کاملا طبیعی است.وقتی ازمنظرخانوادگی به مسئله بزرگ‌ترین بدهکار بانکی نگاه کنید، حتما نگرانی‌هاوغم‌های مادرانه وخواهرانه به طور طبیعی در آن جلوه می کند امالابه‌لای این گفته‌ها،خواهربابک زنجانی به سه نکته مهم اشاره می کند.

اول: درست درآخرین روزهای نزدیک به دستگیری بابک زنجانی او یک مصاحبه مفصل با هفته‌نامه صدا انجام داد. بعد از دستگیری رضاضراب وپرونده فساد رشوه در دولت ترکیه، بابک زنجانی در مقام پاسخگویی به رسانه‌ها برآمد.صفحه فیسبوک او فعال شد و حتی در نامه‌ای به اردوغان نوشت که او دارای ثروت زیادی است و نیازی به انجام فعالیت‌های غیرقانونی ندارد. چند روز بعد اما بابک زنجانی بازداشت شد.خواهرش در این مصاحبه توضیح داد که «دوستان» و «آشنایان» به محض اینکه آنها را می‌دیدند گوشزد می‌کردند که او نباید کار «رسانه‌ای» بکند و خواهر زنجانی این موضوع را اینگونه به او منتقل می‌کند:«همه می‌گویند نباید خودت را رسانه‌ای کنی و از رسانه‌ها باید دور شوی.»سوال این است که چه کسانی به او توصیه می‌کردند وارد فضای رسانه‌ای نشده و همچنان در پس پرده باقی بماند؟ 

دوم: خواهر زنجانی در این مصاحبه موضوع دیگری را نیز فاش می‌کند.بابک قصد داشت باترفندی مسئله بدهی خودرا از وجهه سیاسی وفساد اقتصادی خارج کرده ودرحد یک بدهی معمولی به صورت عادی تبدیل کند.اودی‌ماه 92 دستگیر شد.درحالی که مدت‌ها پول نفت راکه باید پرداخت می‌کردتحویل نداده بود.براساس این مصاحبه بابک زنجانی قصد داشت ماجرا را تا اردیبهشت ماه 93 ادامه دهد و به این ترفند امیدوار بود.دراولین ملاقات مادر از بابک می‌پرسد:«پسرم حالا چه می‌شود؟»  بابک توضیح می‌دهد:«مرا چهار ماه زودتر از زمان مقرر و تعهدم بازداشت کردند.»آنطورکه از این بخش بر می‌آید ظاهرا او خواستار یک مهلت چهارماهه برای پس دادن پول شده بود.خواهرزنجانی موضوع دستگیری چهارماه زودتر را از یکی از مدیران بابک سوال می‌کند. این مدیر توضیح می‌دهد: «به من گفت بابک طی قراردادی با وزارت نفت، یک چک تاریخ اردیبهشت 93 به آنها داده است و در صورتی که آن چک به هر دلیلی دچارمشکل می‌شد باید طبق قوانین چک برخورد شود اما قبل از اینکه زمان سر رسید چک برسد یا شکایتی از سوی نفت یا اشخاص حقیقی یاحقوقی علیه بابک صورت گیرد،بازداشتش کرده‌اند.» نکته مهم «برخورد طبق قوانین چک» و در حد یک بدهی عادی تلقی شدن ماجراست که بابک زنجانی امیدوار بود بتواند با پرداخت بخشی از آن یا افتادن پرونده در کش و قوس‌ دادگاه‌ از زیر بار آن شانه خالی کرده یا آن را در دراز مدت به صورت ذره ذره پرداخت کند.

سوم:ازابتدا بابک زنجانی و همه نزدیکانش تلاش داشتند اثبات کنند که اوهیچ بدهی‌ای به وزارت نفت ندارد.دراین راستا یکی از سایت‌ها(سایت راه دانا)با انشارنامه‌ای که مدعی شده بود بابک زنجانی آن را به رئیس‌جمهور نوشته است،زنجانی خطاب به رئیس‌جمهور پرسیده بود:«اصلا مگروزارت نفت به من نفت تحویل داده که الان طلبش را می‌خواهد» امروز دیگر فرار از اصل بدهی ممکن نیست. لحن او در جلسات اول نیز با جلسات آخر متفاوت بود.او پذیرفته بود که بدهکار است و باید پول را پس بدهد. حالا اما تردید‌هایی گریبان نزدیکان و شرکای این بدهکار بزرگ را گرفته است. تردیدی که نشان می‌دهد آنها تصور می کنند حکم قاضی نه به علت مبانی حقوقی و باعلم وآگاهی،بلکه به خاطروادار کردن آنها به پرداخت بدهی صادر شده است. نکته‌ای که محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز یکشنبه صراحتا آن را رد کرد. آنطور که خواهر می‌گوید بعد از اعلام حکم اعدام با او گفت‌وگو کرده و بابک گفته است:«ناراحت نباشین من این پول را برمی‌گردانم ووضعیت اینگونه نمی‌ماند و باید این پول برگردد. به بابک گفتم نکنه این پول برگردد وحکم را اجرا کنند.» خواهر بزرگ‌ترین بدهکار نفتی ایران و کسی که در قالب دورزدن تحریم‌ها ثروت هنگفتی را برای خود و خانواده‌اش اندوخته معتقد است در مقطع کنونی  «پرداخت بدهی بیشتر جنبه آبرو و اعتبار را دارد» اما بلافاصله خودش می‌پرسد: «نمی‌دانم صلاح است پرداخت شود یا خیر؟»اگر بابک زنجانی بدهکار است باید بدهی خود را پرداخت کند. طرح این سوال معنای مشخصی دارد.اگر خواهر او نسبت به برگرداندن پول تردید می‌کند،حتماسایرهمدستان اوحاضرند به راحتی او راقربانی کنند.درچندجای مصاحبه خواهرزنجانی مرتبا ازبازپس گیری اموال پروژه VIP اظهارنگرانی می‌کند. حالاطناب دار بیش از پیش به گردن او نزدیک شده است وظاهرا نزدیکانش هم بیشتر به فکرحفظ منابع مالی هستند.در این وضعیت این احتمال وجود دارد که آنها به این فکر باشندکه اگر قراراست اواعدام شود،‌«دیگر چه نیازی است پول را پرداخت کنند؟این تردید ممکن است به یک گروکشی برای رهایی اوازچوبه دار نیزمنجر شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز