سخنگوی شرکت بوئینگ اعلام کرد:

شرط فروش هواپیما به ایران موافقت دولت آمریکاست

۱۳۹۵/۰۱/۲۵ - ۱۳:۵۷:۲۹
کد خبر: ۳۹۱۸۰۹
شرط فروش هواپیما به ایران موافقت دولت آمریکاست
سخنگوی شرکت بوئینگ مدعی شد فروش هواپیما به ایران منوط به موافقت دولت آمریکاست.

به گزارش گروه سیاست خارجی و بین الملل خبرگزاری برنا؛ به نقل از شبکه‌ سی ان ان، در حالی که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به بستن قراردادی برای فروش هواپیماهایش به خطوط هوایی ایران نزدیک‌تر شده است، اعلام کرد این کار منوط به موافقت دولت آمریکاست.

شرکت بوئینگ آمریکا ابتدای هفته جاری یک هیأت را به ایران فرستاد تا درباره‌ فروش هواپیماهای خود با طرف ایرانی رایزنی کند اما مت نولز سخنگوی بوئینگ، گفت‌وگوهای انجام شده را تنها یک گام در یک فرآیند چند مرحله‌ای دانست و فروش هواپیما را به موافقت دولت آمریکا مشروط کرد.

وی همچنین گفت که این رایزنی‌ها به آنها کمک کرده است تا فهم بهتری از وضعیت کنونی ناوگان هوایی ایران، زیرساخت‌های هوایی و طرح‌های آتی ایرانی‌ها برای عملیات‌های آینده پیدا کند.

بر اساس این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا در اواخر ماه مارس سال جاری یک سند را منتشر کرد که بنابر اعلام واشنگتن هدف آن، بررسی کارآمدتر درخواست‌ها برای انجام معاملات مربوط به هواپیماهای مسافربری با ایران توسط شرکت‌ها و اتباع آمریکاست.

در این سند آمده است که اتباع و شرکت‌های آمریکایی می‌توانند با طرف ایرانی برای صادرات و ارائه خدمات و قطعات هواپیماهای مسافربری قرارداد امضا کنند، منوط بر اینکه این قراردادها به صورت مشروط امضا شوند و اجرای آن‌ها به صدور مجوز مورد به مورد از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده موکول شود.

پس از آن بود که خبرهایی مبنی بر سفر یک هیات از نمایندگان بوئینگ، این شرکت بزرگ هواپیمایی آمریکایی به منظور گفت‌وگو با هیات ایرانی درباره همکاری در زمینه امکان فروش هواپیما منتشر شد.

در همین زمینه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران با اشاره به سفر هیأتی از بوئینگ به ایران تصریح کرد: بعد از مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا به بوئینگ برای مذاکره با ایران، مدیران شرکت بوئینگ تمایل خود را برای سفر به ایران و مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اعلام کردند.

وی با بیان اینکه شرکت بوئینگ سری‌های جدید هواپیماهای 737، 787 و 777 را برای فروش به ایران پیشنهاد داد، گفت: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی پیشنهادات بوئینگ برای فروش محصولات خود به ایران را بررسی و متناسب با منافع شرکت‌ها و مصالح ملی تصمیم‌گیری خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) آمریکا موظف به همکاری برای فروش هواپیما و تجهیزات هوایی به ایران بر اساس این توافق است.

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت که واشنگتن بر سر مبادلات تجاری با ایران که در برجام مجاز شمرده شده‌اند مانع ایجاد نمی‌کند. آمریکا یکی از امضاء کنندگان برجام است و متعهد شده که سه حوزه از مبادلات تجاری را که پیش از این ممنوع بوده است، مجاز کند.

تونر اظهار کرد: یکی از این سه حوزه فروش هواپیما و تجهیزات و خدمات هوایی به ایران است.

 

نظر شما