استاندار آذربایجان شرقی:

افزایش سطح مبادلات تجاری با ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار هدف مشترک ماست

۱۳۹۵/۰۲/۰۱ - ۰۷:۰۰:۳۳
کد خبر: ۳۹۴۷۶۱
افزایش سطح مبادلات تجاری با ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار هدف مشترک ماست
استاندار ارزروم گفت: علاقمندیم که علاوه بر خطوط پروازی، مسیر سفرهای زمینی گردشگران بین شهرهای تبریز و ارزروم را نیز احیا کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با هیات تجاری و اقتصادی استان ارزروم، با اشاره به روابط نزدیک ایران و ترکیه به ویژه در دوران تحریم، اظهار داشت: اجرای برجام و رفع تحریم‌ها فرصت جدیدی برای توسعه روابط دو کشور در تمام زمینه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های آذربایجان شرقی در بخش‌های مختلف، گفت: این استان در بسیاری از زمینه‌ها از جمله صنایع سنگین، داروسازی، صنعت شیرینی و شکلات، خودروسازی و قطعه‌سازی، علمی و دانشگاهی و کشاورزی و دامپروری از قطب‌های کشور است.

وی با اشاره به برخورداری استان از موقعیت ممتاز جغرافیایی به عنوان دروازه اروپا و پتانسیل‌های استان در بخش حمل و نقل و ترانزیت، خاطرنشان کرد: در سایه این ظرفیت‌ها، تجار تبریزی از گذشته‌های دور روابط خوبی با ترکیه به ویژه استان ارزروم داشته‌اند.

استاندار آذربایجان شرقی با یادآوری این که دولت و ملت ترکیه در روزهای سخت همواره در کنار مردم ایران بوده‌اند، افزود: ما دوستان روزهای سخت خود را فراموش نمی‌کنیم و امروز ترجیح می‌دهیم که در تجارت و رفت و آمد با برادران ترکیه‌ای خود همکاری کنیم.

وی با اشاره به اراده جدی رهبران دو کشور به توسعه روابط، گفت: افزایش سطح مبادلات تجاری به 30 میلیارد دلار هدف مشترک ماست و ما تلاش می‌کنیم بخش عمده‌ای از این رقم را به آذربایجان شرقی اختصاص دهیم.

جبارزاده با بیان این که سرمایه‌گذاران ترک در آذربایجان شرقی خود را غریبه احساس نمی‌کنند و طبیعی است که ما نیز همین احساس را داریم، افزود: در حال حاضر زمینه‌های همکاری بسیار خوبی بین آذربایجان شرقی و ارزروم فراهم است و باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به این که رفت و آمدها منجر به همکاری می‌شود، افزود: با توجه به نزدیکی دو استان از نظر مسافت، علاقمندیم که در بخش گردشگری روابط تنگاتنگی با ارزروم داشته باشیم و مردم دو استان بتوانند رفت و آمدها و ارتباطات خود را افزایش دهند.

جبارزاده افزود: در بقیه زمینه‌ها نیز هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با ارزروم نداریم و معتقدیم که باید از فرصت‌های موجود به بهترین شکل استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین آمادگی تولیدکنندگان استان را برای همکاری با استان ارزروم در زمینه تامین اتوبوس‌های شهری، خودروسازی، انرژی و علمی و دانشگاهی اعلام کرد و برقراری خط پروازی بین تبریز و ارزروم و همچنین تورهای زمینی گردشگری بین دو استان را خواستار شد.

استاندار ارزروم نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز، از علاقه وافر مردم ارزروم به تبریز سخن گفت و با اشاره به وجود مسیر ترانزیتی تبریز- ارزروم از گذشته‌های دور، اظهار کرد: علاقمندیم که علاوه بر خطوط پروازی، مسیر سفرهای زمینی گردشگران بین این دو شهر را نیز احیا کنیم.

احمد آلتی پارماک با اشاره به اشتراکات فرهنگی تبریز و ارزروم، توسعه روابط فرهنگی دو استان را خواستار شد و گفت: در زمینه هتل‌داری و گردشگری نیز مایلیم با مسوولان استان آذربایجان ‌شرقی مذاکره کرده و تجربیاتمان را به یکدیگر منتقل کنیم.

 

نظر شما