جابری انصاری خبر داد؛

انجام مذاکرات برای فروش آب سنگین به روسیه/ شکایت ایران از آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی

۱۳۹۵/۰۲/۰۶ - ۱۳:۱۸:۰۶
کد خبر: ۳۹۶۸۸۲
انجام مذاکرات برای فروش آب سنگین به روسیه/ شکایت ایران از آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی
سخنگوی وزارت امور خارجه از انجام مذاکرات برای فروش آب سنگین به روسیه خبر دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال برنا درباره انتشار خبری مبنی بر رزمایش مشترک ایران و روسیه گفت: چنین مطلبی در مراجع رسمی انجام نشده و برگزاری رزمایش مشترک میان  ایران و روسیه منوط به درخواست دو کشور است و در صورتی که نیازمند چنین امری باشیم در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.

جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تحرکات عربستان علیه ایران در منطقه اظهار داشت: منطقه ما دستخوش تحولات درونی و بیرونی است و برخی کشورها  تلاش می کنند مانع از روند تحولات شوند و شرایط را در شرایط پیش از آغاز تحولات نگهدارند. ایجاد تنش در میان کشورهای منطقه دیر یا زود محکوم به شکست خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد درگیری در قره باغ گفت: ما از ابتدا موضع خود را در این باره اعلام کردیم که تشدید درگیری و ایجاد ناامنی و بی ثباتی می تواند نتایج خطرناکی را در پی داشته باشد و بی ثباتی را گسترش خواهد داد و در گفت و گو با آذربایجان و ارمنستان درخواست کردیم که به سمت حل مسالمت آمیز این موضوع بروند. اگر دو کشور تمایل داشته باشند ایران آمادگی دارد به شکل فعال تری در این مسیر نقش آفرینی کند اما اگر چنین درخواستی هم نباشد ما از دو کشور حمایت می کنیم.

جابری انصاری درباره اعزام 250 نیروی نظامی به سوریه بیان کرد: ما از ابتدا اعلام کردیم که هرگونه  مداخله خارجی در بحران سوریه در صورتی که بدون هماهنگی باشد منجر به تشدید بحران خواهد شد و هرگونه م داخله و اعزام نیرو نیز به  تشدید آن می افزاید. آنچه که مسلم است این اعزام باید با هماهنگی انجام شود.

وی درباره اینکه چرا ایران در دادگاه های بین المللی از آمریکا شکایت نمی کند گفت: برای مقابله با اقدامات مختلفی که توسط دولت ها در سطح جهان صورت می گیرد انجام هرگونه اقدام باید براساس محاسبات نتیجه بخش صورت گیرد در سطح بین المللی بعضی از قدرت ها بر اساس قدرتی که دارند قوانین بین المللی را نقض می کنند و هر دولتی تلاش می کند براساس امکانات موجود حق خود را استیفا کند و در صورت نتیجه بخشی قطعا ایران هم این فرصت را از دست نخواهد داد و در دستگاه های بین المللی از آمریکا شکایت خواهد کرد.

وی درباره دیدار ظریف با برخی از نمایندگان کنگره آمریکا گفت: آقای وزیر برای شرکت در مراسم رسمی امضای موافقت نامه تغییرات آب و هوایی که پس از سال ها گفت و گو در سطح جهان در پاریس توافق شده بود مراسم امضای رسمی در مجمع عمومی در نیویورک برگزار شد نمایندگان 175 کشور این موافقت نامه را پذیرفتند در غالب این سفر مجموعه ای از گفت و گوهای مطبوعاتی، سخنرانی در محافل فکری آمریکا و همچنین دیدار با نمایندگان کنگره از جمله برنامه های دکتر ظریف بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عادی سازی روابط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی بیان کرد: موضع  ایران در این باره همواره ثابت بوده و از همان ابتدا با رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناختیم و معتقدیم این رژیم یک رژیم جعلی است که براساس حقوق پایه ملت فلسطین شکل گرفته است.و بسیار از نابسامانی ها در منطقه غرب آسیا به دلیل نقش آفرینی این رژیم در چند دهه گذشته است. هر گونه اقدامی در زمینه به رسمیت دانستن رژیم صهیونیستی از دید ایران پذیرفتنی نیست و امیدواریم دولت های اسلامی هیچگونه اقدامی که ناقض منافع فلسطین باشد انجام ندهند.

وی درباره همکاری ناتو با شورای همکاری خلیج فارس بیان کرد: ما از ابتدا منشا خطر برای هیچ یک از کشورها نبودیم. این اقدام یک نوع جنگ رسانه ای است و بهبودی در وضعیت عمومی نخواهد نداشت و راه حل امنیت در منطقه و تامین منافع ملت ها مبتنی بر توافق بین کشورهای منطقه است ایران بارها در طول چند دهه گذشته طرح های عملیاتی ارایه کرده اما متاسفانه با پاسخ مثبتی مواجه نشده است. آن چه در ارتباط با این موضوع منتشر شده اغراق است و حتی اگر به این سمت هم حرکتی صورت گیرد تنها به تشدید مشکلات در منطقه منجر خواهد شد.

جابری انصاری درباره انتخابات آمریکا گفت: انتخابات در آمریکا یک نوع مساله داخلی است و هر  دولتی که بر سر کار باشد قطعا منافع ایالات متحده را پیگیری خواهد کرد. انچه که مسلم است هر رییس جمهوری که در آمریکا انتخاب شود ایران منافع خود را دنبال خواهد کرد و هر دولتی که آمادگی پذیرش تعامل مبتنی بر منافع مشترک داشته باشد می تواند در مجموع تعاملات ایران قرار بگیرد و هر کس با این سیاست رفتار نکند با برخورد ایران مواجه خواهد شد و ما منافع خود را قربانی هیچ سیاست مدار و حزبی نخواهیم کرد.

وی درباره بحث حج نیز گفت: دولت عربستان اعلام کرده که حج یک مساله غیرسیاسی است اما در عمل این مساله را نادیده گرفت و برای اعزام هیات های اجرایی ایران برای تنظیم برنامه برای سفر به حج تعاملی انجام نداد و هر بار تاریخ اعزام هیات های ایرانی را به تاخیر انداخت که در نهایت تاریخ جدیدی را در آستانه اجلاس همکاری اعلام کردند. حج فریضه واجبی است و ایران وظیفه خود می داند مقدمات آن را فراهم کند. ما هیچ خواسته فوق العاده ای از کشور عربستان نداریم و تنها می خواهیم که وظیفه خود را انجام دهند اما تصمیم نهایی بر عهده مراجع ذیربط است.

وی درباره لغو سفر وزیر امور خارجه به چین و باکو گفت: از ایران برای شرکت در اجلاس سیکا دعوت به عمل آمد و ایران پذیرفت که در این اجلاس شرکت کند البته این نماینده شخص وزیر نیست و به احتمال زیاد آقای سرمدی در این نشست حضور خواهند داشت. همچنین برای سفر به باکو نیز آقای سلطانی فر معاون رییس جمهوری به باکو خواهند رفت.

وی درباره اقدامات وزارت امور خارجه درباره برخی مشکلات سرمایه گذاران خارجی در ایران گفت: بخشی از مساله امنیت سرمایه گذاری مربوط به تصمیمات دولت های دیگر است اما بخشی هم مربوط به اقدامات خودمان است. اما اصول ثابت ما در زمینه اقتصادی بر مبنای اقتصاد مقاومتی و در کنار آن به دنبال جذب سرمایه خارجی و فناوری خارجی نیز هستیم.

وی درباره اقدامات وزرات امور خارجه در باره دستگیری رضا ضراب مبنی بر دور زدن تحریم های ایران گفت: اگر تصمیمی در این باره اتخاذ شود به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

جابری انصاری با اشاره به غارت دو میلیارد دلار از اموال ایران در آمریکا بیان کرد: موضوع حکم دیوان عالی آمریکا از چند زاویه مختلف باید مورد ارزیابی قرار گیرد به لحاظ حقوقی این اقدام بر خلاف قانون است و دولت آمریکا چنین اختیاری ندارد که قوانین داخلی را بر قوانین بین المللی تحمیل کند و همچنین این اقدام به این معناست که هیچ اراده ای در آمریکا برای پایان دادن به بی اعتمادی وجود ندارد و تنها به تشدید وضعیت سابق منجر خواهد شد. اما به لحاظ آسیب شناسی داخلی آنچه که مربوط به وزارت امور خارجه است باید به این نکته اشاره کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم که این اتفاق در چه سالی رخ داد و برای جلوگیری از تکرار این اشتباهات چه باید بکنیم. ما معتقدیم این مطلب با نگاه آسیب شناسانه باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارایه گزارش حج به کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مسوولیت موضوع حج براساس روال طبیعی بر عهده سازمان حج و زیارت است و ما به عنوان وزارت امور خارجه در سطح حاکمیتی دخالت داریم و مسوولیت پیگیری پرونده برعهده سازمان حج و زیارت است.

جابری انصاری در خصوص فروش 32 تن آب سنگین به آمریکا گفت: مسوولیت مذاکره برای فروش آب سنگین بر عهده سازمان انرژی اتمی است اما واقعیت این است که کارخانه تولید آب سنگین اراک تا به امروز 200 تن آب سنگین تولید کرده و نیاز راکتور آب سنگین اراک حدود 60 تن است اما تصمیمی که گرفته شده این است که 70 تن آن در بازارهای بین المللی به فروش برسد و درباره فروش آن با آمریکا و روسیه مذاکراتی صورت گرفته است.

وی درباره اعزام نیرو به عنوان مستشار به سوریه گفت: تصمیم ایران از ابتدای بحران در سوریه ، براساس موافقت با دولت سوریه است و این که چه نیروهایی خدمات ارایه بدهند براساس حسب نیاز است. تصمیم ایران این بوده که از ابتدا خواسته سوریه را در زمینه مستشاری محقق کند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت 300s گفت: ما بین ایران و روسیه در این باره توافقاتی وجود دارد و امیدواریم مسیر طبیعی خود را طی کند.

وی در ادامه درباره اینکه آیا کشور ثالثی برای صدور ویزا به عرستان درنظر گرفته خواهد شد یا خیر گفت: این اتفاق منوط به نوع اقدامات و تصمیمات دولت عربستان است و اگر وظایف طبیعی دولت میزبان در این راستا  محقق شود به طور طبیعی زمینه اجرا و صدور ویزا نیز فراهم خواهد شد آنچه مسلم است ما هیچ درخواست ویژه ای از دولت عربستان نداشتیم.

وی در پایان درباره تشکیل کمیته برای رسیدگی به دو میلیارد دلار اموال ایران در آمریکا گفت: مجموعه اقدامات به لحاظ حقوقی و قانونی برای دو میلیارد دلار اموال ایران در آمریکا انجام خواهد شد و نتایج اقدامات وقت اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز