ندیمی در گفت‌وگو با برنا:

نقش مردم و دیگر قوا در اجرای اقتصاد مقاومتی کمتر از دولت نیست

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۸:۳۷:۳۰
کد خبر: ۳۹۶۸۸۶
نقش مردم و دیگر قوا در اجرای اقتصاد مقاومتی کمتر از دولت نیست
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی همه به یک اندازه باید تلاش کنند تا بتوانیم کشور را توسعه دهیم و در این میان نقش مردم و دیگر قوا کمتر از دولت نیست.

ایرج ندیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی  خبرگزاری برنا؛ نقش مردم و مسولین را در اجرایی شدن  اقتصاد مقاومتی به یک اندازه دانست و  گفت: چندین مولفه  در این راستا وجود دارد، مهم ترین آن قوای حاکم  بر کشوراست. قوه مجریه، قضاییه، مقننه و هزینه های مربوط به آنها ،بخش دیگر نهادها، بنیادها و قرارگاه هایی  است که دارای ثروت و اقتصاد هستند و در نهایت مردم و فرهنگ آنان است، باید به خاطر داشته باشیم که تنها قوه مجریه متولی این امر نیست.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی باید یک پروژه مدام برای کشور باشد، نه اینکه  فقط شعارش را بدهیم و سپس به دست فراموشی بسپاریم. اقدام و عمل را برای این مهم تعریف شده است پس نباید برای آن ابتدا و انتها قرار دهیم باید تا رسیدن به حداکثر تولید، اشتغال و صادرات تلاش کنیم.

ندیمی به نقش مردم اشاره کرد و اظهار داشت : نقش مردم بسیار مهم است و از قوه  مجریه کمتر نیست ، ما باید این فرهنگ را در مردم ایجاد کنیم که از اجناس تولید داخل استفاده کنیم البته از طرفی دیگر باید از تولید کنندگان بخواهیم که کیفیت محصولات خود را بالا ببرند، همچنین یک بازار رقابتی در داخل و خارج ایجاد کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما باید  از بازار خارج  کشور  برای تولید، اشتغال و صادرات استفاده کنیم  هیچ منعی برای  جریان وجود ندارد،چرا که هر کدام در جای خودشان می توانند برای تولید مطلوب مفید باشند.

این عضو کمیسیون اقتصادی با یادآوری اینکه اقتصاد مقاومتی از ابتدای انقلاب  در حکومت وجود داشت است،  گفت:  اقتصاد مقاومتی بیان جدید در فرهنگ اقتصادی کشورما  نیست ، شعارهای ما از ابتدا با استقلال همراه بوده و هست که مفهوم اقتصادی آن کارکردهایی مثل جایگزینی واردات کاهش واردات تعرفه ها و یا حمایت از ساخت داخل است.

ندیمی با اشاره به نقش ناخواسته نفت در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت:   نفت در اقتصاد ما نقش دارد اما در حال کاهش است. ما باید صندوق توسعه ملی را تقویت کنیم، هر اندازه به این رویکرد بها داده شود باعث کاهش وابستگی می شود،  در برنامه ششم پیشنهاداتی را داده ایم تا این وابستگی را به 50 درصد کاهش بدهیم.

وی ادامه داد: ما بقی در آمدها هم باید  وارد حوزه سرمایه گذاری بخش های غیر دولتی شود.  تا زمانی نفت می تواند برای ما سود و منفعت داشته باشد که  که در آمد حاصل از آن  به چرخه تولید و اشتغال برگردد می تواند منفعت داشته باشد.

نماینده مجلس نهم درباره معضلات جاری در اقتصاد کشوربیان کرد: در کشور نقدینگی سرگران وجود دارد و از طرفی هم میل به سرمایه گذاری کاهش یافته است که باید این کمبود مرتفع شود، ما باید دنبال بازدهی بازار داخلی خودمان در خارج از کشور باشیم که باعث می شود اقتصاد تقویت شود و هم روابط بین المللی ما گسترش یابد .

وی در خاتمه تاکید کرد: باید بازنگری اساسی در قوانین صورت بگیرد ، اقتصاد نیازمند رقایت است .

 

نظر شما