همکاری اقتصادی چین با قشم

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۱۰:۱۰:۲۲
کد خبر: ۳۹۷۱۹۰
همکاری اقتصادی چین با قشم
موفقیت کشورمان در زمینه توافق هسته ای با امضای برجام توسط نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به 1 + 5 (شامل فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آمریکا به عنوان پنج کشور عضو شورای امنیت) و آلمان از سه ماه گذشته به این طرف وارد فاز جدیدی شد و از آن زمان تا کنون شاهد حضور مقامات عالیرتبه بسیاری از کشورهای مطرح جهانی و همچنین فعالان اقتصادی این کشورها به ایران اسلامی هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، سفر مقامات دولتی و همچنین فعالان اقتصادی کشورهای مختلف جهان از جمله انگلیس، فرانسه، ایتالیا، چین، کره جنوبی، شماری از کشورهای حاشیه خلیج فارس به قشم از ابتدای سال 1394 تاکنون و سفر مقامات این منطقه به روسیه، ایتالیا، چین و کشورهای حوزه خلیج فارس نشان از اهمیت منطقه آزاد قشم در میان هفت منطقه آزاد کشورمان در زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی دارد.

وجود ذخایر عظیم نفت و گاز، شرایط ویژه برای تولید فولاد در قشم به دلیل دسترسی آسان به آب دریا، شرایط تولید محصولات پتروشیمی، امکان تولید 84 هزار تن محصولات شیلاتی (ماهی در قفس)، زمینه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با تولید محصولات گلخانه ای و استفاده از آبیاری مدرن، حوزه فرودگاهی و بنادر و اسکله های این جزیره به ویژه اسکله کاوه که از شرایط پهلوگیری شناورهای قاره پیما برخوردار است به همراه چهار شهرک صنعتی این منطقه و ظرفیت بسیار ارزشمند صنعت گردشگری قشم از مهمترین فاکتورهای توجه فعالان اقتصادی کشورهای مختلف جهان برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم می باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در راستای تحقق اهداف سفر "چو سیادن" استاندار گوانگ دونگ چین که دوم بهمن ماه سال گذشته در راس هیاتی 15 نفره با هدف بررسی راههای همکاری اقتصادی به جزیره قشم سفر کرده بود، روز شنبه هفته جاری به کشور چین و استان گوانگ دونگ سفر کرده است.

حمید رضا مومنی و هیات همراه طی سه روز گذشته از پروژه های مهمی همانند ساخت پل های عظیم در دریا واقع در منطقه آزاد "گوانگ جو"، شهرمدرن منطقه "جوهان" استان گوانگ دونگ چین بازدید کردند.

بازدید هیات منطقه آزاد قشم از بزرگترین مجموعه تفریحی پارک آبی و آکواریوم آسیا "آکوها" در شهر جوهان که به طور میانگین پذیرای 30 تا 50 هزار گردشگر در روز و به عبارتی بیش از یک میلیون گردشگر در هر ماه می باشد نیز از دیگر برنامه های سفر هیات منطقه آزاد قشم به این شهر بود.

مرکز تولید فیلم های انیمیشن ویژه کودکان شهر جوهان استان گوانگ دونگ نیز در این سفر مورد بازدید هیات منطقه آزاد قشم قرار گرفت.

مسئولان استان گوانگ دونگ چین که هیات منطقه آزاد قشم را در این بازدیدها همراهی می کردند، آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله در حوزه فناوری IT و ایجاد زیباترین پارک آبی در جزیره قشم اعلام کردند و به احتمال زیاد با امضای تفاهم نامه ای که در این سفر به امضای طرفین می رسد به زودی عملیات اجرایی مجهزترین پارک آبی کشور در منطقه آزاد قشم به مرحله عملیاتی برسد.

ایجاد شهر پوشاک در قشم و صادرات محصولات تولیدی آن به کشورهای مختلف جهان، تبدیل قشم به قطب دیتاسنتر(مرکز داده) خاورمیانه، مشارکت در طرح های فرودگاهی، بنادر و اسکله ها، ساخت پل بر روی دریا و سرمایه گذرای در صنعت گردشگری قشم که در سفر "چو سایدن" استاندار گوانگ دونگ با مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم بر آن تاکید شده بود نیز در این سفر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیش بینی می شود جزیره قشم در آینده نزدیک با سرمایه گذاری فعالان اقتصادی از کشورهای مختلف جهان از جمله چینی ها در بخش های مختلف صنعتی به قطب مهم فعالیت های اقتصادی و توسعه اشتغال پایدار در کشورمان تبدیل شود.

جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت و جمعیتی حدود 120 هزار نفر با داشتن ظرفیت های مهم اقتصادی شامل ذخایر نفت، گاز، انرژی، شهرک های صنعتی بزرگ و کوچک، سایت های مهم و کم نظیر صنعت گردشگری از جمله طولانی ترین غار نمکی جهان، جنگل های دریایی حرا، خلیج دلفین های بازیگوش هنگام، دره ستاره ها، تنگه چاهکوه، جزایر ناز، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی و ... وجود فرودگاه بین المللی و بنادر و اسکله های مهم مسافری و باری، مراکزعلمی شامل 10 دانشگاه و مرکز آموزش عالی با 18 هزار دانشجو، نزدیکی به آب های بین المللی، اتصال این جزیره به سرزمین اصلی با ساخت پل خلیج فارس و فراهم شدن امکان آسان تردد از طریق زمینی و ریلی در جنوب ایران واقع شده و پس از موفقیت ایران در مساله برجام با اقبال خوب کشورهای مختلف جهان برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف قرار گرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز