هزار روز از عمر دولت یازدهم گذشت؛

سازی که در دولت گذشته کوک شد/ ریز و درشت مفاسد اقتصادی دولت قبل

۱۳۹۵/۰۲/۱۷ - ۰۹:۱۲:۵۵
کد خبر: ۳۹۷۵۰۷
سازی که در دولت گذشته کوک شد/ ریز و درشت مفاسد اقتصادی دولت قبل
هر دم از این باغ بری می رسد، سه سال از به پایان رسیدن دولت دهم می گذرد اما هر روز یک خبر تازه درباره فساد مالی از هشت سالی که محمود احمدی نژاد در رأس کابیه دولت قرار داشت به گوش می رسد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ در طول هشت سالی که احمدی نژاد و یارانش زمام امور اجرایی کشور را در دست داشتند و با وجود درآمدهای نفتی بالا کشور به جای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت با یک عقبگرد بی سابقه مواجه شد. در طول این هشت سال فسادهای زیادی هم در کشور رخ داد که با وجود گذشت سه سال از پایان دولت دهم همچنان این فسادها خبرساز است و گویا تمامی هم ندارد که در تازه ترین مورد بحث سرمایه گذاری پر ریسک در خاک دشمن و تقدیم دو میلیارد دلار از پول های کشور به آمریکا است. در ادامه چند مورد از فسادهایی که باعث ضربه به اقتصاد کشور شد را مرور می کنیم:

حلقه میدان فاطمی

اسفند ماه 1388 در محافل سیاسی خبرهایی درباره یک باند فساد اقتصادی به گوش می‌رسید که متهم ردیف اول آن یکی از دولتمردان بود‌؛ اما مهمترین اظهار نظر در این خصوص در هفدهم فروردین 1389 منتشر شد‌. در آن تاریخ الیاس نادران عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با طرح مطالبی در خصوص یک پرونده قضایی از عدم دستگیری معاون اول رئیس‌جمهور انتقاد کرد و نسبت به باند فساد خیابان فاطمی افشاگری کرد.

مورد عجیب آقای "م.ر"

محمد رضا رحیمی معاون اول  ریاست جمهور در دولت  احمدی نژاد، یا همان "م.ر"کم حاشیه نداشت. پرونده او دارای ابهامات فراوانی است و تخلفات ریز و درشت در آن  به چشم می خورد،از  فسادمالی  در بیمه ایران گرفته  تا دادن رشوه به  نمایندگان ملت، وی در اواخر مجلس هفتم در حالی که رییس وقت دیوان محاسبات اداری بود صدها میلیون تومان پول بدون داشتن منبع مالی توزیع کرد و در نهایت با پایان دولت احمدی نژاد محکوم و روانه زندان شد.

بقایی مرد مرموز کابینه احمدی نژاد

از زمانی که حمید بقایی بازداشت شده تا کنون هنوز  جزییاتی از پرونده اش گفته نشده و به گفته مسئولان تا روشن نشدن زوایای مبهم این پرونده از بیان آن خودداری می شود. اما بر اساس شنیده ها احتمالا پرونده فقط دارای جنبه مالی نیست و زوایای دیگری هم دارد که باید تا زمان اعلام جزییات از سوی قوه قضاییه منتظر بود.

یکی از مسائلی که این پرونده را عجیب می کرد، شانه خالی کردن حلقه ولنجک از اشنایی با حمید بقایی بود که داوری از عدم ارتباط وی با حلقه ولنجک سخن می گفت، اما بیانیه دفتر احمدی نژاد سکوت ولنجک را شکست.

خبرهای اول اینگونه بود که گویی ولنجک نشینان وی را  نمی شناختند، اما بر اساس شنیده ها بقایی در جلسات ولنجک شرکت می کرده است، مشخص نیست که جریان این پرونده چیست که ولنجک نشینان در ابتدا از بقایی عبور کرده و رابطه خود را با وی تکذیب کردند و بعد به دفاع از وی بر آمدند؟

شهریار مشیری رییس منطقه آزاد قشم در ابتدای دولت روحانی طی مصاحبه‌ای با روزنامه شرق از تخلف ۱۳ هزار میلیارد تومانی در دولت احمدی نژاد خبر داد که مربوط به فروش زمین‌های فرودگاه قشم و بندر درگهان بوده است.

به گفته وی: ۲۰ هزار هکتار از اراضی این فرودگاه را در زمان مدیریت آقای موسوی- از مدیران منصوب منطقه آزاد از سوی حمید بقایی- برای شهرک‌سازی و کاربری مسکونی، با عنوان پروژه شهرک طلایی (Golden City) واگذار می‌کنند. زمین را قیمت کرده و همان موقع آن را متری ۹۰ هزار تومان می‌فروشند. تحقیقات ما نشان داد زمین آن سوی خیابان- مجاور فرودگاه- همان موقع متری ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان فروش می‌رفته است. تخلف دیگر اینکه بدون آنکه پول بگیرند، زمین را به قیمت ۱۷ میلیارد تومان و با اقساط هفت‌ساله و از دم قسط فروخته‌اند و هیچ پیش‌پرداختی در کار نبوده است. شرکت خریدار این زمین‌ها به گفته وی در هنگام خرید ثبت نشده بوده و قرار داد صوری بوده است.

ب.ز

بابک زنجانی  که تا مدت ها رسانه ها وی را  "ب.ز" خطاب می کردند، پر سر و صداترین متهم نفتی در طول تاریخ انقلاب بوده است، او که تا پیش از ریاست محمود احمدی نژاد آنچنان فعالیتی نداشت، با روی کار آمدن وی تبدیل به یکی از سرمایه داران بزرگ کشور شد.

زنجانی با استفاده از تحریم هایی که علیه کشورمان به صورت ظالمانه وضع شد به بهانه کمک به کشور و دور زدن تحریم ها میلیاردها تومان از پول نفت کشور را به جیب بزند، نام وی با بسیاری از رانت خواری‌ها و تخلفات عظیم مالی در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد از جمله مدیریت سعید مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی،انتقال یک کانتینر طلا، فروش نفت ایران و میعانات گازی در خارج و عدم انتقال وجه آن گره خورده است. او نیز پس از دولت احمدی نژاد در دادگاه محکوم به اعدام شد.

وزرای احمدی نژاد در پرونده زنجانی

در پرونده بابک زنجانی نکته قابل توجه نام سه وزیر و رییس بانک مرکزی دولت احمدی نژاد و برخی دیگر از افراد بود که همچنان تخلف و عملکرد آنان در حال بررسی است و تحقیقات دادگاه برای صدور رای ادامه دارد.

رابطه با سعید مرتضوی

پس از تغییر درسازمان تامین اجتماعی ، تفاهم نامه این سازمان با زنجانی لغو شد. این تفاهم نامه شامل معامله ۳٫۵ میلیارد یورویی بابک زنجانی برای تأمین اجتماعی بود که از سوی سعید مرتضوی ، مدیرعامل وقت این سازمان با زنجانی عقد شده بود تا چند شرکت تأمین اجتماعی را خریداری کند در گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، آمده بود که این تفاهم نامه دارای «اشکالات عدیده حقوقی» بوده و قوانین در آن رعایت نشده است. حواله ارزی واریز شده به ارزش بیش از ۴ میلیارد یورو به حساب سازمان تأمین اجتماعی در بانک مسکن، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی قابلیت انتقال بین‌المللی نداشته است. همچنین سازمان تأمین اجتماعی قرار بوده شرکت‌های زیان‌ده خود را بفروشد، در حالی که تعدادی از شرکت‌های مورد تفاهم، از جمله پترو شیمی آبادان و پترو شیمی امیر کبیرسودآور بوده‌اند.

3 هزار میلیارد چند صفر دارد؟

سال۱۳۹۰ مقامات و رسانه‌های ایران خبر از اختلاسی دادند که خیلی از افراد جامعه نمی دانستند چند صفر دارد! در شهریور ماه کشف اختلاسی بزرگ در بانک‌های ایران در صدر خبرها  قرار گرفت. مه آفرید امیر خسروی  متهم ردیف اول این پرونده توانسته بود 3 هزار میلیارد از شبکه های بانکی خارج کند که در تاریخ ایران  تا آن زمان بزرگترین اختلاس محسوب می شد. 

 البته امیر خسروی در این ماجرا   تنها نبود، بزرگترین همدست وی محمود رضا خاوری رییس وقت بانک ملی ایران بود که قبل از برملا شدن جریان اختلاس به بهانه بیماری کشور را ترک کرد و در این میان نام چند رییس بانک دیگر بود.

شما یک دکل نفتی ندیدید؟

کم خبر عجیب و غریب در عمر دولت های نهم و دهم به گوش مردم نرسید شاید یکی از آن خبرهایی که باور کردنی نبود گم شدن دکل نفتی 80 میلیون دلاری بود.

۱۴ نماینده مجلس ایران ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳، در نامه‌ای به رئیس مجلس ایران خواستار پیگیری وضعیت این دکل نفتی شدند. به گفته آنان این دکل نفتی در سال ۱۳۹۰ به قیمت ۸۷ میلیون دلار توسط یک شرکت ترکیه‌ای به شرکت زیرمجموعه وزارت نفت ایران فروخته شده، اما هنوز تحویل این شرکت نشده است.

سندهایی که در جاده تهران شیراز گم شد!

48 هزار سند تاریخی به گمگشته نفتی پیوستند تا تنها نباشد ، برخی از کارکنان سازمان  میراث گزارش داده بودند که ۴۸ هزار سند تاریخی و کتاب خطی هنگام انتقال سازمان میراث فرهنگی ازتهران  به شیراز در زمان ریاست حمید بقای گم شده یا به تاراج رفته‌اند. بر پایه برآورد کارشناسان از کنار فروش این آثار تاریخی ناپدید شده در بازار سیاه دست‌کم ۴۸۰۰ میلیارد تومان عاید غارتگران شده است.

بهانه مسولان وقت این بود که پس از انتقال معاونت میراث فرهنگی کشور به شیراز و همچنین به دلیل نداشتن کتابخانه، کتب تاریخی و نسخ خطی در گونی برنج و کارتن در زیرزمین ساختمان محل استقرار معاونت میراث نگهداری می‌شد که همین امر باعث شد آنها طعمه حشرات، موش‌ها و همچنین رطوبت شوند!

زن خانه داری که مالک زمین های هتل هما شد

هتل هما در زمان ریاست سعید مرتضوی به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد که سال۹۱ پس از چهاربار عرضه در فرابورس طی مراسمی با حضور معاون‌اول رییس دولت وقت و سعید مرتضوی به‌عنوان رییس سازمان تامین‌اجتماعی و مدیرعامل آن زمان ایران‌ایر به تامین‌اجتماعی با قیمت حدود ۶۵۰ میلیارد تومان واگذار شد تا ۵۰۰ میلیارد آن صرف نوسازی ناوگان ایران‌ایر شود.

اتفاق عجیب در این واگذاری فروش  10هزار متر از مرغوب ترین زمین های این هتل زنجیره ای با ارزش  300 میلیارد تومان تنها به قیمت 47 میلیارد تومان بود آن هم به یک زن خانه دار که همسر وی یکی از پیمان کاران اصلی مجموعه هما محسوب می شود. 

چه کسی 2 میلیارد دلار را به باد داد؟

طی سال های  87-86 که درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت افزایش چشمگیری داشته، مسئولین دولت وقت مقادیری اوراق بهادار از طریق یک کارگزار لوکزامبورگی به نام( کلیراستریم )خریداری کردند. آن کارگزار بخشی از این اوراق را در اروپا و بخش دیگری را به صورت فیزیکی نزد سیتی بانک در امریکا نگهداری می کرده است که همین امر باعث شده خواهان های امریکایی بتوانند آنها را توقیف نمایند.

قراردادن اموال و دارایی های با قدرت نقد شوندگی بالا در امریکا در سال هایی که جریان تحریم ها روز به روز سخت تر می شده و از نظر سیاسی نیز روابط دو کشور متشنج بوده، ریسک سیاسی قابل توجهی برای نگهداری این اوراق در امریکا داشته است.

از طرفی هم  دولت آمریکا که پیگیر گرفتن غرامت از ایران در ارتباط با حادثه  لبنان بود به محض اطلاع یافتن از وجود این  دارایی که با بی مبالاتی و بی احتیاطی احمدی نژاد و یارانش با علم به اینکه می داستند در شرایط تحریم نباید چنین سرمایه گذاری هنگفتی را انجام دهند، با تشکیل دادگاهی رای بر حکم و توقیف آن داد.

 حیف ومیل بیت المال در واگذاری پرابهام پتروشیمی باختر به چند سرمایه دار بزرگ!

 هلدینگ پتروشیمی باختر داستان دیگری در دولت احمدی نژاد است، شتاب زدگی در واگذاری سهام این شرکت برای بسیار ی از کارشناسان جای تعجب داشت ، در این در پروسه  تشریفات معمول  به هیچ وجه رعایت نشد با وجود اینکه  این هلدینگ میلیون ها دلار و میلیاردها ریال به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بدهکاری داشت.

مجموع بدهی ارزی و ریالی باختر به NPC بالغ بر 1300 میلیارد تومان ارزیابی شده است و تنها همین یک دلیل، غیر معمول  بودن فرآیند واگذاری را مسجل و مبرهن می سازد.

از همان بدو آغاز به کار این هلدینگ و از سوی دولت، وام های ارزی و ریالی با سود بسیار پایین و با ضمانت شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به این هلدینگ تخصیص و تصویب می گردد وام هایی که بازپرداختش هنوز هم در تعهد دولت است!

6سال است که جامعه پتروشیمی در انتظار باز پرداخت این بدهی هستند، اما دریغ از یک ریال!

صداش در اومد و همچنان صداش میاد

"روزی دزدی که شبانه مشغول بریدن قفل مغازه ای بود و وقتی از او پرسیدند که چه می کنی گفت دارم ساز می زنم و وقتی پرسیدند، پس چرا صداش در نمیاد گفت: صداش فردا صبح در میاد". اکنون سه سال از پایان دولت احمدی نژاد گذشته است اما صدای قفل های بیت المال به گوش می رسد و گویا این سازی که برای مردم کوک کرده اند حالا حالاها قصد سکوت و تمام شدن ندارد. دولت یازدهم هم 1000 روز است که شروع به فعالیت کرده اما بیشترین انرژی خود را صرف بازپس گیری سرمایه های ملت و جبران خطاهای دولت گذشته کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز