پیشنهاد به سازمان ملل در رابطه با گروه‌های مورد حمایت عربستان؛

ضربه سنگین مسکو به ریاض

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۱۳:۵۱:۲۷
کد خبر: ۳۹۸۹۷۳
ضربه سنگین مسکو به ریاض
روسیه به سازمان ملل پیشنهاد کرد که اسامی گروه‌های "أحرار الشام" و"جیش الإسلام" را که تحت حمایت عربستان سعودی هستند، درفهرست سازمانهای تروریستی قرار دهد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به عقیده کارشناسان این مساله به معنای توقف کامل مذاکرات در ژنو، و یا ادامه آن بدون حضور برخی کسانی است که ریاض و همپیمانانش آنها را معارضان سوری می‌داند.

" ویتالی چورکین " نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه درخواست مسکو مبنی برقرار دادن گروه های " أحرار الشام" و" جیش الإسلام" در فهرست سازمانهای تروریستی به علت نقض مداوم آتش بس در سوریه از سوی آنها و ارتباط مستحکم این گروه ها با داعش و القاعده است، خاطرنشان کرد: به اعتقاد مسکو،" أحرار الشام" و" جیش الإسلام" تحت حمایت های نظامی، مالی،فنی و پشتیبانی گروه های تروریستی دیگر قرار دارند و از این رو، باید به فهرست گروه های تروریستی سازمان ملل اضافه شوند.

اما پیشنهاد روسیه ممکن است به طور کل به نقض آتش بس ناپایدار و شکست مذاکرات ژنو منجر شود که هفته گذشته به بن بست رسید.

"محمد علوش" سخنگوی رسمی کمیته عالی مذاکرات که از اعضای "جیش الاسلام" است و از سوی عربستان حمایت می شود، در صورت عملی شدن درخواست روسیه، یک تروریست بین المللی خواهد شد.

یک شرق شناس به نام "یلنا سوبونینا" با اشاره به خطرات این موضوع گفت: دراین صورت، بخش عمده ای از مخالفان از رفتن به ژنو سرباز خواهند زد زیرا این مساله به طور جدی با این دو گروه در ارتباط است، افزون براینکه میان روسیه و آمریکا دراین باره توافقی وجود ندارد.

وی افزود که پیشنهاد مسکو موجه است زیرا باید بین معارضان و تروریست ها حد و مرزی نهاد و تفاوت قائل شد، لازم است که موضوع اختلاف قائل شدن میان تروریست ها و معارضان آشکار شود و معلوم شود که با چه طرف هایی می توان همکاری کرد.

" الکساندر ایگناتینکو " رئیس مرکز ادیان و سیاست در روسیه نیز اظهار داشت، موافقت شورای امنیت با پیشنهاد روسیه به معنای ادامه مذاکرات در ژنو بدون بخش عمده ای از فهرست مذاکره کنندگان مورد حمایت "ریاض" است که دربردارنده نمایندگانی از"أحرار الشام" و" جیش الإسلام" است، همه اینها بدان معناست که مذاکرات در ژنو، بدون مشارکت کمیته عالی مذاکرات ادامه خواهد یافت ولی فهرست " حمیمیم" و فهرست " موسکو – قاهرة" و شاید کردها دراین مذاکرات مشارکت خواهند داشت و این یعنی اینکه سرنوشت سوریه بدون کمیته عالی مذاکرات تعیین خواهد شد.

مساله قابل توجه این است که " میخائیل بوگدانوف " معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است که مذاکرات ژنو روز دهم ماه می آتی از سرگرفته خواهد شد،اما دفتر دی میستورا اعلام کرده است که موعد رایزنی ها و نیز شرکت کنندگان درآن مشخص نشده است.

نظر شما