دکتر روحانی در نشست مشترک خبری با رییس جمهوری کره جنوبی:

روابط اقتصادی ایران و کره‌جنوبی به ۱۸ میلیارد دلار می‌رسد/ ایران خواهان جهانی عاری از تسلیحات اتمی است

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۱۲:۵۸:۵۷
کد خبر: ۳۹۹۷۹۴
روابط اقتصادی ایران و کره‌جنوبی به ۱۸ میلیارد دلار می‌رسد/ ایران خواهان جهانی عاری از تسلیحات اتمی است
رییس جمهوری تاکید کرد: روابط تجاری و اقتصادی فعلی تهران و سئول که حدود 6 میلیارد دلار است، به 18 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در نشست مشترک خبری با رییس جمهوری کره جنوبی اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور کره جنوبی به عنوان دو کشور مهم در خاورمیانه و شرق آسیا، حائز اهمیت است. در طول 54 سال گذشته باوجود فراز و نشیب روابط خوبی میان دو کشور برقرار بوده است. دو کشور دارای تمدن کهن هستند و همچنین روابط دهه های گذشته دو ملت، بخش های اقتصادی را نسبت به هم آشنا کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در سفر رییس جمهور محترم کره جنوبی به ایران توافقات مهمی انجام شد که یکی از توافقات مهم  تبدیل روابط تجاری دو کشور به روابط اقتصادی ریشه دار و راهبردی بین دو است. برای ایجاد این تحول بزرگ شرکت های کره جنوبی مبادرت به سرمایه گذاری و فعالیت مشترک اقتصادی با ایران خواهند نمود و همچنین فناوری های پیشرفته همراه این فعالیت وارد کشور خواهد شد. همچنین برای تحرک جدید اقتصادی بین دو کشور فعالیت بانک های مرکزی و بانک های دیگر برای فعالیت کارگزاری و همچنین دادن اعتبار باید فعال تر شود که در این سفر این تصمیمات اتخاذ شد.

دکتر روحانی اضافه کرد: زمینه های بسیار زیادی برای فعالیت دو کشور و کارآفرینان کره جنوبی در ایران وجود دارد، همچنین دو طرف تصمیم گرفتند، روابط تجاری و اقتصادی فعلی که حدود 6 میلیارد دلار است را به سه برابر یعنی 18 میلیارد افزایش دهند.

رییس‌ جمهوری همچنین از توسعه روابط فرهنگی، علمی و فناورانه و فعالیت مشترک دو کشور در این زمینه خبر داد و گفت: گردشگری و توریسم و برقراری پرواز مستقیم سئول به تهران و نیز سرمایه‌گذاری بخش‌های کره‌ای در زیرساخت‌های مربوط به توریسم در ایران از جمله ساخت هتل از موضوعاتی بود که در مذاکرات خود آن را مورد تأکید قرار دادیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود امنیت شبه جزیره کره و خاورمیانه را برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور بسیر حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: ایران خواهان صلح و ثبات در شبه جزیره کره است و به طور اصولی با هر گونه ساخت سلاح کشتار جمعی مخالفیم. خواست ما عاری شدن جهان از سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای به ویژه در شبه جزیره کره و منطقه خاورمیانه است.

رییس‌ جمهوری اضافه کرد: در جریان مذاکرات خود در زمینه برقراری صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه، پایان جنگ در یمن و آغاز مذاکرات یمنی - یمنی برای استقرار امنیت در این کشور، و نیز مبارزه  دولت عراق به منظور پایان دادن تروریسم در این کشور و آینده سوریه با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردیم.

خانم «پارک گئون هی» نیز در این نشست خبری با اشاره به این که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک تهران - سئول در سال 1962 میلادی تاکنون این نخستین دیدار رییس‌جمهوری کره جنوبی از ایران است، اظهار داشت: زمانی که فصل جدیدی در توسعه روابط ایران با جامعه بین‌المللی آغاز شده این سفر مهم و تاریخی انجام می‌شود و دو طرف علاقمند هستیم که مناسبات و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف هر چه بیشتر گسترش دهیم.

وی با اشاره به ترسیم چشم‌اندازی از روند توسعه روابط تهران – سئول گفت: در جریان این سفر نخستین بیانیه مشترک دو کشور صادر خواهد شد و این می‌تواند راهنمای خوبی برای توسعه روابط تهران – سئول باشد.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز