جهانگیری:

اولویت ایران ایجاد خطوط گازی با کشورهای همسایه است

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۱۲:۰۹:۴۱
کد خبر: ۴۰۱۵۷۴
معاون اول رییس جمهوری گفت: اولویت اول ما خطوط گازی به کشورهای همسایه است و اگر کشورهای دیگر قصد داشته باشند در این زمینه با ما همکاری کنند، باید به امکانات و نحوه همکاری آنها نظر داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در همایش نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ایران در دوران بعد از تحریم در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: بعد از چندین سال تحریم و فشارهایی که بر اقتصاد کشور به طور عمد و تحریم هایی که بر بخش گاز، نفت و پتروشیمی به طور خاص وارد شده بود، این اولین بار است که در دوران پسا تحریم نمایشگاهی با این عنوان برگزار می شود.

وی افزود: محدودیت های بین المللی که کشورهای غربی علیه ملت و دولت ایران وضع کرده بودند با سیاست گذاری و برنامه ریزی هایی که انجام شد، منجر شد که اقتصاد کشور حداقل در یک مسیر سریع و در ریل مناسب قرار بگیرد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: مهمترین کار دولت در سال های گذشته برگرداندن ثبات و آرامش اقتصادی به کشور بوده و ما توانستیم تورم فزاینده را کاهش دهیم و آن را از 40 به 11 برسانیم.

جهانگیری با بیان اینکه بازگشت رونق اقتصادی به کشور نیازمند کار جدی است، اظهار داشت: ما توانستیم انضباط مالی را به طور کامل بر دولت حاکم کنیم و در حال حاضر که در پساتحریم قرار داریم و دولت می تواند با خیال آسوده سرمایه گذاری ها را انجام دهد.

جهانگیری گفت: در دوران پسا تحریم این سوال به وجود می آید که دولت چه سیاست هایی را دنبال می کند. من به شما  می گویم در همین چند ماه گذشته شاهد حضور مقامات عالی رتبه آسیای شرقی تا اروپا، آمریکا و سایر کشورهای معتبر جهان بوده ایم. مهمترین پیام این حضور تا این لحظه این است که کشور ما دارای ظرفیت ها و شایستگی هایی است که می تواند در این مقطع از تاریخ دنیا کانون توسعه باشد. ایران دارای منابع عظیم نفت و گاز و نیروی انسانی است که می تواند هم بازار جهانی  وهم بازار منطقه ای را بدست آورد.

وی ادامه داد: ما دوست داریم کشور را به سرعت توسعه دهیم و آن را به موقعیتی که سزاوار است برسانیم.

جهانگیری درباره نقد بعضی ها به اقتصاد مقاومتی گفت: به طور قطع سیاست های اقتصاد مقاومتی از جمله سیاست هایی که دولت باید آن را اجرا کند و آن چیزی که من به عنوان رییس ستاد اقتصاد مقاومتی می گویم درست است، نه اینکه برخی از منتقدین یا مخالفین آن را بیان می کنند. اقتصاد مقاومتی به هیچ عنوان در تعامل با دنیا نیست و قصد ندارد ایران را در انزوا قرار دهد و یا آن را محدود کند. اقتصاد مقاومتی دنبال این است که از تمام ظرفیت های کشور برای تعامل با دنیا استفاده کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دانش بنیان کردن اقتصاد و خصوصا نفت، اظهار داشت: فناوری باید دانش بنیان شود و به علم روز دنیا برسد. اقتصاد یک علم سنتی نیست، بخش خصوصی ما باید در محور و مدار اصلی آن قرار گیرد و در بین بخش های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی باید دانش لازم برای آن تعبیر، تفسیر و تعبیه شود.

وی تاکید کرد: اولویت نخست ما سوق دادن ایران به سمت بازار جهانی است و منابع خارجی و استفاده از آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین بخش اقتصاد ایران نفت و گاز است و در آینده قطعا با شایستگی که دارد می تواند در بازار جهانی حضور داشته باشد.

جهانگیری گفت: از شرکت نفت و شرکت های زیرمجموعه اش می خواهم ده ها میلیارد دلار در این بخش ها سرمایه گذاری شود و شرایط مطلوب را به وجود آوردند.

وی در مورد قراردادهای جدید نفتی گفت: نقدی براین قراردادها در داخل و خارج وجود دارد. از کسانی که نظراتی داشتند خواستیم تا آنها را اعلام کنند و امروز با قاطعیت می توان گفت، اصول حاکم بر قراردادهای نفتی اصولی دقیق و متکی بر تجربیات گذشته وزارت نفت بوده است تا جذابیت لازم برای سرمایه گذاران خارجی را داشته باشد. قطعا هر اصلاحی که لازم باشد طی یک یا دو هفته در دولت انجام می شود.

وی در ادامه گفت: بهینه سازی مصرف سوخت از مهمترین اقدامات دولت در سال 1395 در تمامی حوزه ها خواهد بود و ما قصد داریم در تامین انرژی دنیا نقش مهم و واقعی خودمان را ایفا کنیم. البته اولویت اول ما خطوط گازی به کشورهای همسایه است و اگر کشورهای دیگر قصد داشته باشند در این زمینه با ما همکاری کنند، باید به امکانات و نحوه همکاری آنها نظر داشته باشیم.

وی در خاتمه گفت: از دوستان در بخش نفت، گاز و پتروشیمی انتظار دارم با شجاعت و ریسک پذیری تصمیم گیری کنند و قراردادهای بزرگی ببندند، و تمام کشور از اقدامات آنها حمایت خواهد کرد و همچنین آنها باید در استفاده از تجهیزات داخلی اعتماد داشته باشند و در مسیر کار به یکدیگر کمک کنند.   

 

نظر شما