وزیر راه و شهرسازی:

استفاده تجاری از زمین کیفیت زندگی را در شهرها تنزل داده است

۱۳۹۵/۰۲/۱۹ - ۱۴:۰۵:۳۰
کد خبر: ۴۰۲۲۷۵
استفاده تجاری از زمین کیفیت زندگی را در شهرها تنزل داده است
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تامین رفاه مردم و توسعه ملی یکی از اهداف اصلی دولت است، گفت: متاسفانه استفاده تجاری از زمین در شهرها سبب شده است کیفیت زندگی در بیشتر شهرهای کشور تنزل پیدا کند.

به گزارش گروه دولت خبرگزاری برنا؛ عباس آخوندی روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید سازمان زمین و مسکن افزود: زمین دولت در شهرها باید در اختیار منافع ملی باشد تا بتوانیم زندگی شهری را در تمام شهرهای کشور ارتقا بخشیم.

وی از تجارت زمین در کشور انتقاد کرد و گفت: باید تلاش کنیم در جهت ارتقای کیفیت زندگی ، بازآفرینی شهری را مورد توجه جدی قرار دهیم اما متاسفانه مدت هاست در ایران دولت تاجر به افکار مردم رخنه کرده است و باید این وضعیت تغییر پیدا بکند.

وی با بیان اینکه نباید از زمین به دیده تجاری استفاده شود، گفت: بازآفرینی شهری و احیای آن با تمام امکانات زیستی اشکال ندارد اما اینکه از زمین بعنوان تجارت استفاده شود، درست نیست.

وی با اشاره به وظایف سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: سازمان ملی زمین و مسکن بعنوان خزانه دار زمین در کشور ماموریت بزرگی بر عهده دارد و باید از ظرفیت های خود برای بهسازی و بازآفرینی شهری استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بیشتر سفرهای رئیس جمهوری محترم به استان ها انتقال آب از دریای خزر به سمنان، از دریای عمان به مشهد و انتقال آب از خلیج فارس به کرمان مطرح می شود، در حالی که اگر تدبیر کنیم متوجه می شویم انتقال آب به این شهرها ده ها هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

آخوندی افزود: در حالی که مشهد برای سکونت یک میلیون و 800 هزار نفر گنجایش داشت هم اکنون جمعیت این شهر به بیش از سه میلیون نفر افزایش یافته، زیرا همواره در اطرف این شهر زمین به صورت نامناسبی توزیع شده است.

وی گفت: قرار است در شهر جدید پردیس 400 هزار نفر سکونت کنند در حالی که آب آشامیدنی این شهر تنها برای 50 هزار نفر کافی است و ما باید با سختی های زیادی آب مورد نیاز این شهر را تامین کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هر جایی به این زودی ها شهر نمی شود و برای ایجاد شهرهای مناسب باید تلاش های زیادی صورت گیرد، گفت: یک سوم جمعیت شهری ایران در 19 هزار هکتار اراضی شهری در وضعیت نابسامانی قراردارد و بیشتر این افراد در حاشیه شهرها، بافت های میانی، بافت های تاریخی و یا روستاهای کنار شهرها زندگی می کنند.

آخوندی تاکید کرد: متاسفانه شهرهای ما از درون فرسوده شده است و با رشد نامناسب هم اکنون در بیشتر شهرهای کشورمان مشکلات بسیار زیادی وجود دارد.

وی گفت: در 35 سال گذشته با انجام ساخت و سازهای مورد نیاز در دور دست ها متوجه شدیم هنور در بخش مسکن هیچ مشکل حل و فصل نشده و این سبب فرسودگی در داخل شهرها شده بطوری که کیفیت زندگی مردم در شهرها تنزل پیدا کرده است.

آخوندی اظهار داشت: در بیابان ساختن یک واحد مسکونی بسیار راحت است اما احیای بافت های فرسوده شهری کار بسیار بزرگی است که مشکلات خاص خود را می تواند داشته باشد.

وی گفت: شهر یک محیط یک بار مصرف نیست که از آن جدا شویم و این که اعلام می کنند در بیابان واحدهای مسکونی زیادی ساخته ایم نمی تواند افتخار ما باشد.

شهرها یک سازمان اجتماعی هستند و تقلیل دادن شهرها به کالبد مسکن بزرگترین انحراف شهری در ایران بوده است.

وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: تمایل زیادی وجود دارد که باز هم زمین های اطراف شهرها را واگذار کنیم در حالی که ما باید به نتایج آن بیاندیشیم که نتیجه آخر ما با واگذاری این اراضی چه خواهد بود.

آخوندی در پایان با اشاره به سوابق مدیرعامل جدید سازمان ملی زمین و مسکن اظهار داشت: خوشبختانه آقای حمیدرضا عظیمیان 6 سال بعنوان شهردار اصفهان انجام وظیفه کرده اند و عملکردشان در سازمان های دیگر صلاحیت، صداقت و توانایی شان را نشان می دهد و امیدواریم با حضور ایشان در این سازمان شاهد یک دوره موفق باشیم.

«محمد پژمان» از اوایل سال 1392 تاکنون، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن بود که وزیر راه و شهرسازی با استعفای وی موافقت کرد تا عظیمیان جایگزین وی شود.

وی در سال های 1386 تا 1392 شهردار شهر مشهد بود.

عظیمیان از سال 1370 تا 1376 شهردار اصفهان بود و عضویت در هیات مدیره سیمان اصفهان، سیمان نایین، فولاد تکنیک، مجتمع صنایع قائم رضا از سوابق وی به شمار می رود. وی از سال 1386تاکنون نیز عضو هیات مدیره مجتمع پرشیا فلز بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز