رایزن بازرگانی ایران در عراق:

بصره دروازه ورود کالای ایرانی به عراق است

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۱۰:۲۹:۴۳
کد خبر: ۴۰۵۱۵۸
بصره دروازه ورود کالای ایرانی به عراق است
بصره دروازه ورود کالا به بازار عراق است اما لازم است بازرگانان ایرانی از این ظرفیت بهره بیشتری ببرند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، رایزن بازرگانی ایران در عراق، گفت: استان بصره هم اکنون تنها منطقه آزاد تجاری عراق را در خود جای داده است و بندری بودن شهر بصره سبب شده است بیشترین کالاهای وارداتی به عراق از این استان انجام شود.

ابراهیم محمدرضا زاده با بیان این مطلب افزود: دیگر مناطق عراق مانند منطقه آزاد استان انبار و منطقه آزاد استان موصل و بغداد بلا استفاده هستند و این در حالی است که می‌توان از منطقه آزاد «خورزبیر» در استان بصره برای همکاریهای مشترک و حضور صنعتی در این استان و حتی ایجاد منطقه آزاد، منطقه صنعتی یا شهرک صنعتی مشترک میان دو کشور بهره برد و نسبت به توسعه روابط با این استان و یا از طریق این استان با عراق اقدام کرد.

رضازاده با بیان این که روزانه از بندر بصره حدود چهار هزار کامیون کالا وارد عراق می‌شود، اظهار کرد: منطقه آزاد خور زبیر در بصره نیز سبب شده است تا محلی برای دپوی کالای وارداتی در این استان ایجاد و کالا وارداتی به عراق در آن تجمیع شود.

رایزن بازرگانی ایران تصریح کرد: بیشتر جمعیت استان بصره شیعه هستند و از طرفی هم مرزی آن با استان خوزستان و قرابت‌های فرهنگی و تنیدگی عشایر، قبایل و اقوام مختلف موجب شده است تا ارتباط میان خوزستان با عراق افزایش یابد.

وی گفت: بصره پس از بغداد و نینوا در بخش عربی، سومین استان پرجمعیت عراق است، هر چند بغداد به تنهایی بیش از یک پنجم جمعیت عراق را در خود جای داده و ١٠ درصد جمعیت عراق در استان نینوا و شهر موصل مستقر هستند اما بصره به عنوان سومین شهر پرجمعیت بخش عربی و به عنوان شهر مهم بندری عراق است که باید برای تجارت با این استان برنامه‌ریزی بلندمدت صورت پذیرد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق اظهار کرد: با وجود این ویژگیها، شرکتهای ایرانی حضور قوی و قدرتمندی را در همه استانهای عراق بویژه بصره ندارند و تعداد انگشت‌ شماری از شرکتهای ایرانی آنجا مستقر شده و کالاهای خود را تبلیغ می‌کنند و در بازار نسبت به توزیع و یا حتی پخش مویرگی و فروش مستقیم کالا اقدام کرده‌اند

به گفته رایزن بازرگانی ایران در عراق برگزاری همایش‌ها و نشستهای مشترک میان تجار دو کشور در استانهای مختلف و ارتباطات بیشتر بین تجار با توجه به این که مشکلات زبانی هم وجود ندارد، می‌تواند یکی از راههای نفوذ به بازار عراق باشد.

رضا زاده گفت: ایجاد مرکز و یا بازار تجاری که پیش از این در برنامه‌های دو کشور بوده  است می‌تواند به حضور شرکتهای ایرانی در بازار عراق کمک کند.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات تجار ما برای حضور در بصره ممانعت از خروج زمینی افراد از مرز شلمچه به طرف عراق است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق اظهار کرد: تجار و بازرگانان اگر بخواهند در بصره حضور یابند یا باید به صورت هوایی از تهران به بغداد و پس از آن به بصره بروند و یا منتظر شوند روزهای خاصی از طریق مسیر آبی وارد عراق شده و از آنجا با قایق به سمت بندر بصره حرکت کنند؛ در حالی که بازگانان ایرانی براحتی می‌توانند از مرز شلمچه وارد شوند.

رضازاده ادامه داد: ممانعتهای برخی سازمانها از ورود زمینی به بصره سبب شده  است تا روابط تجاری ٢ کشور با مشکلاتی روبرو شود، به علاوه سختگیریهایی که برای ورود و یا خروج کامیونهای ایرانی در دو کشور بویژه در کشور ما صورت می‌گیرد سبب کند شدن روابط تجاری دو کشور شده است که امیدواریم  این مسائل با توجه به اهمیت راهبردی بازار عراق به سرعت حل‌ و فصل شود.

نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت از ٢٩ اردیبهشت به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی بصره آغاز به کار می‌کند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز