در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید رسانه ملی مظرح شد؛

لاریجانی: با عملکرد صدا و سیما در بحث برجام موافق نبودم

۱۳۹۵/۰۲/۲۸ - ۱۳:۱۸:۴۱
کد خبر: ۴۰۶۱۸۷
لاریجانی: با عملکرد صدا و سیما در بحث برجام موافق نبودم
رییس مجلس گفت: ممکن است برخی نظرات مخالف در رابطه با برجام و مذاکرات درست باشد، اما با چالش درست کردن بهره‌ای نمی‌بریم و من با آن عملکردی که در صداوسیما وجود داشت، موافق نبودم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، علی لاریجانی که صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کرده بود، در سخنانی گفت: مقام معظم رهبری اولویت کشور را اقتصاد دانسته اند که این موضوع براساس بررسی جامعی بوده است؛ بنابراین باید سهم رسانه‌ها و کمیت و کیفیت فعالیتشان در این رابطه مشخص شود و گویای این باشد که رونق تولید وکارآفرینی ملاک است و من درباره این موضوعات به آقای سرافراز نیز تاکید داشتم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «اگر می‌خواهیم یک انقلاب قوی داشته باشیم، باید در اقتصاد به پیشرفت مطلوب دست یابیم» ادامه داد: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی باید برنامه‌ریزی‌ها به نحوی باشد که رونق تولید، ملاک باشد و انگیزه جوانان باید بر کارآفرینی باشد؛ در حال حاضر شرایط در حد زیادی در حالت رکودی است و صدا و سیما می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند و باید روی اراده‌ها تاثیرگذار باشد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور افزود: برای ترقی کشور و سامان بخشی موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید به مباحث واقعی اقتصاد و ثروت زایی توجه شود و انگیزه‌ در جامعه برای رشد صادرات را افزایش داد.

وی با اشاره به آشنایی علی عسگری رئیس جدید صدا و سیما با مسائل اقتصادی گفت: برای دستیابی به جهش اقتصادی باید از افزایش چالش‌های داخلی جلوگیری شود؛ مثلا گاهی در اخبار مشاهده می‌شود 4 آیتم خبری منفی پخش می‌شود که این امر بر روحیه مخاطبان تاثیرگذار است.

دکتر لاریجانی ادامه داد: اگرچه اشکالات باید منعکس شود، اما باید احساس زنده بودن و امیدواری در جامعه همیشه وجود داشته باشد؛ زیرا یک جامعه منقبض از لحاظ روحی عملکرد خوبی ندارد. بنابراین باید با همت و امیدواری فعالیت کرد و از مشکلات عبور کرد و نباید فراموش کرد که بعد از انقلاب از مشکلات عبور کردیم.

وی با اشاره به تاثیر پخش برنامه‌های طنزآمیز در افزایش روحیه جامعه گفت: چینش برنامه‌ها باید به نحوی باشد که به افزایش فعالیت سوق داده شود.

لاریجانی ادامه داد: در موضوع سلامت گام‌های خوبی برداشته شده و بحران رفع شده؛ لذا اگر کمی مشکل نیز وجود دارد نباید این موضوع بزرگ شود.

رئیس نهاد قانونگذاری درباره نحوه پرداختن به برجام در صداوسیما، افزود: در موضوع برجام، رادیو و تلویزیون با آراء مختلف مواجه است و باید در این رابطه استراتژی روشن داشت و بنده، هم نسبت به رادیو و تلویزیون و هم نسبت به مسئله هسته‌ای بیگانه نیستم.

لاریجانی ادامه داد: در موضوع هسته ای مسیر جمهوری اسلامی ایران آگاهانه و خوب بود و تصمیم کشور مبنی بر انجام مذاکره، کار بسیار عاقلانه و داهیانه‌ای بود زیرا دشمنان می‌خواستند ایران گرفتار تحریم‌ها بماند.

وی افزود: در موضوع هسته‌ای کار با محاسبه پیش رفت و در جاهایی که نرمش نشان دادیم خیلی به زیان کشور نبود و فوایدی به همراه داشت و در حدود 3 سال در جلساتی با سطوح مختلف و ابعاد سیاسی و فنی بحث‌ها انجام شد تا جمهوری اسلامی به تصمیم‌گیری در این موضوع رسید.

لاریجانی ادامه داد: یک عده از ابتدا مخالف این موضوع بودند که باید به آن‌ها نیز احترام گذاشت و ممکن است دلایل سیاسی یا هر دلیل دیگری داشته باشند، اما به هرحال تصمیم گرفته شده و حال سوال این است که باید از این موضوع بهره ببریم یا دوباره دعوا را بیاندازیم؟ که صدا و سیما باید این موضوع را خود تحلیل و حل کند.

لاریجانی گفت: صدا و سیما علی‌القاعده رادیو و تلویزیون نظام جمهوری اسلامی ایران است و تصمیم گرفته شده در مسئله هسته‌ای مانند بسیاری از مسائل دیگر، تصمیم نظام است؛ به طور مثال اگر در سوریه نظام از مبارزه علیه تروریست‌ها حمایت می‌کند، چرا شما این موضوع را باز نمی‌کنید که آیا رفتن به سوریه خوب است یا نیست؟ اینکه با تروریست‌ها مبارزه کنیم بد است یا خوب؟ چرا شما این کار را نمی‌کنید؟ در مسئله هسته‌ای نیز همین طور است.

وی ادامه داد: سوال این است که آیا اکنون فرصت مناسبی برای استفاده کردن از برجام است؟ استفاده به نحوی است که مردم برای انجام سرمایه‌گذاری امیدوار شوند؛ لذا اگر دوباره مناقشات را برجسته کنید فرصت را از کشور می‌گیرید پس انتخاب درستی صورت نگرفته است.

شاید یک زمانی چالش و طرح مساله درمورد برجام لازم بود ولی اکنون، نه

لاریجانی با احترام به موافقان و مخالفان در موضوع برجام گفت: از نظرات موافقان و مخالفان برجام آگاه هستم و ممکن است در بعضی جاها درست باشد؛ اما طرح مسائل و چالش ایجاد کردن چه بهره‌ای دارد؟ یک زمانی طرح مسئله و بررسی ممکن بود لازم باشد -البته با کیفیت مطرح شدن با آن وضعیت نیز خیلی موافق نبودم ولیبه هر حال سلیقه‌ای بود- و این کار را شما انجام دادید، حال که زمان گذشته باید از فرصت‌ها استفاده کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: در موضوع برجام باید نگاه ملی داشت و به بهره‌ای که برای ملت و نظام ایجاد شده توجه کرد. مسیر برجام طی شده و باید از آن استفاده شود. استفاده یعنی ایجاد فضای آرام و امیدوارکننده. بنابراین وقت این نیست که بازگردیم و با عنوان چالش‌ها سوال مطرح کنیم؛ بلکه باید از راه‌حل منطقی و ملی به مصلحت کشور نگاه کرد.

وی ادامه داد: البته شاید اشتباهاتی انجام شود و آمریکایی‌ها رفتار گستاخانه انجام دهند که نظام جواب آن‌ها را می دهد و پیگیری باید انجام شود؛ البته پیگیری به این معنا نیست که مردم را ناامید کرد.

لاریجانی افزود: امیدوارم آقای علی عسگری رئیس جدید صدا و سیما که فردی با تجربه و آشنا به امور است و در صحنه سیاسی نیز فردی با نظر است، بتواند موفق باشد.

وی افزود: درباره همکاری قوای نظام با صدا و سیما، بنده فکر می‌کنم همه قوا علاقه دارند که این سازمان موفق باشد. مجلس نیز امسال 150 میلیارد تومان به بودجه صدا و سیما اضافه کرد و علاقه‌مند به کمک به این سازمان است. همچنین مقرر شد 2 درصد از کل بودجه دستگاه ها در زمینه عقد قرارداد با سازمان صدا و سیما اختصاص یابد تا در موضوعاتی مانند اقتصاد مقاومتی سامان یابد.

لاریجانی گفت: باید ارتباطات صدا و سیما با دستگاه‌ها نزدیک‌تر شود و آقای علی عسگری در این رابطه استاد است؛ بنابراین ایجاد همگرایی خوب است و  باید از ظرفیت‌های صدا و سیما برای درآمدزایی استفاده شود.

وی ادامه داد: مجلس از سازمان صدا و سیما حمایت می‌کند و امیدوارم صدا و سیما نیز زمینه همگرایی بیشتر را در کشور فراهم کند.

لاریجانی با اشاره به سخنرانی آقایان سرافراز، علی عسگری و پورمحمدی گفت: بحث‌ها و مطالب خوبی در خصوص عملکرد و برنامه‌های صدا و سیما بیان شد.

وی با بیانی آمیخته به طنز خطاب به آقای پورمحمدی معاون سیما گفت: آقای پورمحمدی پدیده عجیب و غریبی است و احساس می‌کنم مشکل آقای سرافراز همین آقای پورمحمدی بودند. بنابراین بهتر است آقای علی عسگری رئیس جدید سازمان به نحوی کار کند که دیگر مجبور نباشیم سال دیگر برای جلسه معارفه به اینجا بیاییم.

لاریجانی ادامه داد: از اینکه عمر مدیریتی دوست عزیزم آقای سرافراز یک سال و نیم بود تاسف می‌خورم، همچنان که پیش تر نیز گفته بودم آقای سرافراز فردی باهوش و با استعداد است که مسائل رسانه را می‌شناسد و حدود 20 سال است که آقای سرافراز در صدا و سیما کار می‌کند که سرمایه‌ای برای کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: آقای سرافراز در بخش معاونت برون مرزی صدا و سیما خلاقیت‌های خوبی داشته‌اند و شبکه‌های مختلفی راه‌اندازی شد که کار حرفه‌ای صورت گرفت، در دوره ریاست در سازمان نیز انصافا تلاش‌های خوبی داشتند، البته ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد اما قدر و منزلت آقای سرافراز پیش همه ما وجود دارد و از ایشان خواهش کردم در سازمان باقی بماند.

لاریجانی با آرزوی موفقیت برای رئیس سازمان صدا و سیما گفت: تردیدی ندارم آقای علی عسگری از مدیریتی توانا برخوردار است و فردی خستگی ناپذیر و مثبت اندیش است و روحیه استعفا ندارد بنابراین باید در مقابل مشکلات با روحیه مثبت ایستاد تا حل شود.

وی افزود: از مقام معظم رهبری برای انتخاب آقای علی عسگری به عنوان رئیس صدا و سیما تشکر می‌کنم به دلیل اینکه این انتخاب احترام به کارکنان رادیو و تلویزیون است.

لاریجانی افزود: مطالبی که آقای علی عسگری برشمردند در حکم آقای سرافراز نیز توسط مقام معظم رهبری بیان شده بود، اگر برنامه‌ریزی و اجرایی شود رادیو و تلویزیون به جایگاه مطلوب می‌رسد.

وی ادامه داد: رادیو و تلویزیون باید به مختصات جمهوری اسلامی توجه کند به دلیل اینکه ممکن است جریان‌ سکولار در خصوص رسانه موضوعاتی بیان کند که این مبنای کار ما نیست.

لاریجانی گفت: بعد از انقلاب اسلامی نیروهای ارزشمند، هنرمندان و مدیران به خوبی در رسانه ملی کار کردند که باید صدا و سیما به دین مردم بسیار توجه کنند و مردم را با حقایق دینی بیشتر آشنا کنند.

وی افزود: امام حسین (ع) فرمودند در پناه دین، عقل به کمال می‌رسد. بنابراین باید به موضوعات دینی توجه جدی شود این وجه در کارهای مختلف با زبان هنری نیز می‌تواند بیان شود و در یک دوره‌ای بسیار کارهای درخشانی انجام شد به طور مثال آقای میرباقری سریال امام علی (ع) را ساختند و همچنین آثار دیگری ساخته شد که این موضوعات سرمایه‌های اثرگذار بود.

لاریجانی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به فرهنگ اسلامی و تاریخ ایران و انقلاب اسلامی افزود: باید سرمایه‌گذاری‌ها با حوصله صورت گیرد و با همت بیشتر در بخش فرهنگ و تمدن کار شود.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه مقام معظم رهبری اولویت نخست کشور را اقتصاد دانستند، افزود: اگر در زمینه اغنای اقتصادی کار نشود، نمی‌شود توقع داشت کارهای مهم به سرانجام مطلوب برسد و این موضوع دستوری نیست، ما در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی نقص داریم که باید حل شود البته استراتژی بین‌المللی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران خوب بوده است و در کل مسیر دقیقی را پیش می‌رویم.

گفتنی است در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران علاوه بر رئیس مجلس شورای اسلامی آیت الله رسولی محلاتی نماینده مقام معظم رهبری، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور، ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از مدیران و مسئولان و همچنین هنرمندان جمهوری اسلامی حضور داشتند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز