۵۰ درصد هزینه‌ها صرف تامین سرپناه؛

مسکن همچنان دغدغه اصلی جوانان

۱۳۹۵/۰۳/۰۱ - ۱۱:۲۳:۳۱
کد خبر: ۴۰۷۵۰۴
مسکن همچنان دغدغه اصلی جوانان
تامین مسکن یکی از نیازهای اولیه انسانها است که به دلیل اهمیت بالای این موضوع در مقوله ازدواج همواره ذهن مردم و مسئولین را به خود مشغول کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، ایران بابرخورداری از جمعیت جوان با مشکلات عدیده ای در راه رفع نیازهای اساسی آنان از جمله مسکن روبروست که مسوولان ذیربط را با چالش های جدی مواجه کرده است، چالشی که به بحرانی بزرگ برای دولتمردان تبدیل خواهد شد. در چند ساله اخیر وعده ها و نویدهای بی شمار برای برطرف شدن مشکل مسکن جوانان داده شده و متاسفانه هیچ یک رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

آمارها حکایت از این واقعیت دارد که 50 درصد هزینه های زندگی صرف تامین سرپناه می شود که شکاف بین درآمد ، هزینه و عمیق تر شدن هر چه بیشتر این شکاف و تورمی که همه ساله عمق این شکاف را دو چندان می کند، مشکلات جوانان را دو چندان کرده است. همچنین فشارهای روانی وارده به جوانان که ناشی از کاهش توان پرداخت هزینه های تامین مسکن است به واقعیتی تلخ و نمایشنامه ای دراماتیک برای جوانان تبدیل شده است.

امروز خیل کثیری ازجوانان آماده تشکیل زندگی هستند و تنها به دلیل نداشتن سرمایه کافی برای تهیه مسکن قادر به تشکیل خانواده نیستند. این درحالی است که متاسفانه مسئولان بدون توجه به این مولفه٬ تاکید بر تشکیل خانواده و تشویق به امر ازدواج را در اظهارات خود تکرار می کنند.

اهمیت پرداختن به این موضوع در کشوری مانند ایران که برابر آمار رسمی بیش از یک سوم جمعیت آن را جوانان تشکیل می دهد نمود بیشتری پیدا می کند، زیرا برخورداری از مسکن مناسب موجب استقلال ، آرامش ، آسایش زندگی و کمک مهمی به استحکام نهاد خانواده می کند.

برخی کارشناسان معتقدند مقوله ازدواج و مسکن دو موضوع موازی هستند که عدم پاسخگویی مناسب به آن موجب تشدید بحران های دیگر خواهد شد . عدم ازدواج جوانان در سن نیاز به تشکیل زندگی مشترک ، علاوه بر تخریب فکری و روحی نسل جوان باعث تشدید فساد و ناهنجاری در سطح جامعه به خصوص در کلان شهر تهران می شود.

به گفته آنان، مسکن یکی از نیازهای اولیه ی انسانهاست و اهمیت این موضوع به قدری است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل سوم ، سی و یکم و چهل و سوم مورد تاکید قرار گرفته و تامین آن به هر شکلی، حتی در حد سرپناه لازم و ضروری دانسته شده است.

2هفته پیش، شورای پول و اعتبار مصوبات جدیدی در رابطه با افزایش سقف وام مسکن به ویژه برای زوجین خبر داد که بنا بر این مصوبات جدید پرداخت تسهیلات برای زوجین در تهران از 80 به 160 میلیون تومان، از 60 به 120 میلیون تومان و از 40 به 80 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

 بنابراظهارات مدیرعامل بانک مسکن  بازپرداخت 12 ساله اقساط این وام ها نیز  به این شرح است: وام 160 میلیونی در تهران ماهیانه یک میلیون و 900 هزار تومان، وام 120 میلیون تومانی در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت ماهیانه یک میلیون و 400 هزار تومان و همچنین وام 80 میلیون تومانی در سایر مناطق شهری ماهیانه 970 هزار تومان خواهد بود.

حالا سوال اینجاست آیا با در نظر گرفتن این سقف که حداکثر 160 میلیون تومان است و باید 80 درصد ارزش ملک باشد کسی  صاحب ملک خواهد شد؟! و یا اگر هم صاحب ملک شد با حقوق های وزارت کاری توان پرداخت اقساط آنرا دارد؟

با توجه به میزان بالا رفتن هرساله تورم نجومی در بازار ملک و املاک، آیا کسی قدرت خرید ملک و یا خانه دار شدن را دارد ؟؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز