لحظه به لحظه با دومین جلسه علنی مجلس دهم؛

لاریجانی رییس موقت مجلس دهم/ پزشکیان و دهقان نواب رییس شدند

۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۹:۱۰:۵۳
کد خبر: ۴۱۰۴۸۷
لاریجانی رییس موقت مجلس دهم/ پزشکیان و دهقان نواب رییس شدند
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست عبدالرضا هاشم زایی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز ( یکشنبه، 9 خرداد) رأس ساعت 8 و 20دقیقه به ریاست عبدالرضا هاشم زایی رئیس سنی  و با حضور 210 نفر از منتخبین مجلس آغاز شد.

سیده فاطمه حسینی عضو هیات رئیسه سنی مجلس دهم دستور کار  روز دوم مجلس را به شرح زیر اعلام کرد:

انتخاب هیات رئیسه موقت

انجام مراسم تحلیف هیات رئیسه موقت

گزارش شعب 15 گانه در مورد انتخاب اعضای هیات رئیسه آن ها و اعضای کمیسیون تحقیق و کمیسیون تدوین آئین نامه مجلس شورای اسلامی.

لاریجانی رییس شد

علی لاریجانی با 173 رای از مجموع 281 رای به عنوان رییس هیات رییسه موقت مجلس دهم انتخاب شد.

پس از آغاز به کار دومین روز مجلس دهم شورای اسلامی با کاندیداتوری علی لاریجانی و محمدرضا عارف انتخاب رئیس موقت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دستور کار مجلس قرار گرفت که در نهایت علی لاریجانی با 173 رای به عنوان رییس انتخاب شد.

محمد رضا عارف 103 رای آورد و 5 نماینده هم رای سفید دادند.

عارف ریاست لاریجانی را تبریک گفت

محمد رضا عارف پس از اعلام آرای هیات رییسه موقت ریاست علی لاریجانی را به وی تبریک گفت.

محمدر ضا عارف منتخب مردم تهران پس از اعلام پیروزی علی لاریجانی منتخب مردم قم به عنوان رییس موقت مجلس به سمت صندلی وی رفت لاریجانی را در آغوش گرفت ، با او دیده بوسی و کرد وریاستش را تبریک گفت.    

در این هنگام منتخبان که دور آنان جمع شده بودند صلواتی فرستادند و دست زدند.  

پزشکیان نایب رییس اول مجلس شد

دکتر مسعود پزشکیان  نماینده مردم تبریز با 154 رای در انتخابات هیات رییسه موقت مجلس دهم به عنوان نایب رئیس اول مجلس در هیات رییسه موقت انتخاب شد.

بر اساس این رای گیری محمد دهقان با 136 رای به عنوان نایب رئیس دوم مجلس انتخاب شدند.

دبیران و ناظران موقت هیات رئیسه مشخص شدند

در رای گیری که دقایقی قبل انجام شد دبیران و ناظرین هیات رییسه موقت مجلس مشخص شدند که در میان نامزدها غلامرضا کاتب161 رای ، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی 146 رای ، اکبر رنجبرزاده 138 رای ، عبدالکریم حسین‌زاده 137 ، موسوی لارگانی131 رای و  احمد امیرآبادی فراهانی با 130رای  به عنوان دبیران هیات رییسه انتخاب شدند.

در ادامه همچنین بهروز نعمتی، ناصری نژاد، آشوری تازیانی، محمدقسیم عثمانی، پروانه مافی و عبدالرضا هاشم‌زایی به عنوان کاندیداهای ناظرین اعلام آمادگی کردند که نهایتابهروز نعمتی با 175 رای ، آشوری 168 رای  و محمد قسیم عثمانی 138  به عنوان ناظرین هیات رییسه انتخاب شدند.

پس از پایان شمارش رأی‌گیری انتخابات هیأت رئیسه، ‌اعضای منتخب نمایندگان با قرار گرفتن در جایگاه هیأت رئیسه سوگند یاد کردند.

متن سوگند هیأت رئیسه به شرح زیر است:

« بسم الله الرحمن الرحیم، من به عنوان عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر و متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف بکار گیرم و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب نمایم.»

تذکر محجوب به هیات رئیسه موقت

منتخب تهران که از صبح امروز قصد مطرح کردن تذکری را داشت و با مخالفت هیات رئیسه سنی مواجه شده بود در نهایت با موافقت لاریجانی توانست تذکر خود را مطرح کند.

علیرضا محجوب با اشاره به ماده 197 آیین نامه داخلی مجلس گفت: به موضوعی که می‌خواستم بگویم ورود نمی‌کنم اما وقتی قانون با صراحت می‌گوید قبل از رای گیری تذکر می‌تواند شنیده شود هیات رئیسه با آن مخالفت می کند.

تشکر از عارف و هیأت رئیسه / دستور تدوین استراتژی مجلس

علی لاریجانی که به عنوان رئیس موقت مجلس از سوی نمایندگان انتخاب شده نخستین نطق خود را در مجلس دهم ایراد کرد.

لاریجانی از عارف و هیأت رئیسه سنی مجلس تشکر کرد و ضمن تأکید بر اقتصاد و فرهنگ از مرکز پژوهش‌های مجلس خواست تا استراتژی چهارساله مجلس دهم را تدوین کنند.

مجلس فردا جلسه علنی ندارد

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مجلس فردا جلسه علنی ندارد، گفت: شعب تا دوشنبه‌ بعدازظهر باید بررسی‌های خود در خصوص اعتبارنامه‌ها را انجام داده و نظر نهایی‌شان را اعلام کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز