نمایشگاه "ایران زیبا" در کتابخانه ملی چین گشایش یافت

۱۳۹۵/۰۳/۱۸ - ۱۱:۴۲:۲۳
کد خبر: ۴۱۴۲۷۸
نمایشگاه ایران زیبا در کتابخانه ملی چین گشایش یافت
نمایشگاه معرفی میراث فرهنگی، مکتوب و مستند ایران با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کتابخانه ملی چین گشایش یافت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه ایران زیبا بعد از ظهر امروز دوشنبه ۱۷ خرداد با حضور سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ‌هان یونگ جین، رئیس کتابخانه ملی چین و جمعی از ایرانیان و علاقمندان به فرهنگ و تمدن ایران گشایش یافت.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در آیین افتتاح این نمایشگاه ضمن ابراز خرسندی از برپایی این نمایشگاه در پکن گفت: در نمایشگاه ایران زیبا تلاش کرده‌ایم تا گوشه‌ای از زیبایی‌های کشور ایران را در معرض دید علاقه‌مندان و مردم خوب کشور چین قرار دهیم. عکس‌هایی که جلوه‌هایی از طبیعت، آثار باستانی و میراث فرهنگی ایران را نشان می‌دهد.

وی با تشکر از همکاری کتابخانه ملی چین برای برپایی این نمایشگاه، افزود: روابط ایران و چین چه در سطح دولتی و چه در سطح ملت‌های دو کشور از وضعیت مناسبی برخوردار است و فعالیت‌های دیپلماتیک و نیز روابط اقتصادی دو کشور در سطح بسیار خوبی است.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: این امر نشان از اهمیت کشور چین برای دولت ایران دارد و قطعاً توسعه این روابط افق‌های روشن‌تری را در مقابل دیدگان ما قرار می‌دهد. چین و ایران دو کشور بزرگ متمدن و فرهنگی در جهان هستند و دوستی دو طرف بسیار عمیق و دیرینه است و مطمئنم سفر فعلی و نمایشگاه ایران زیبا نیز به ارتقای دوستی و همکاری دو کشور در زمینه‌های فرهنگی یاری خواهد کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به سفر اخیر شی جیت پینگ، رئیس‌جمهوری خلق چین به ایران گفت: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران که نهاد بسترساز فرهنگی است، این افتخار را داشت که در زمان حضور رئیس‌جمهوری خلق چین در ایران میزبان برگزاری نمایشگاه چین زیبا بود که تداعی‌گر خاطره جاده ابریشم بود و جلوه‌های زیبای طبیعی چین و میراث دیرین این کشور در مقابل دیدگان افراد نخبه و فرهیخته ایران به نمایش درآمد.

صالحی امیری تصریح کرد: امیدوارم که نمایشگاه ایران زیبا هم گام دیگری برای ارتقای سطح فرهنگی و تعاملات و همکاری‌های گسترده در عرصه فرهنگی میان دو کشور باشد و با همکاری بیشتر، سطح روابط فرهنگی ما با چین که اولین شریک تجاری ایران است، هم پای روابط اقتصادی و دیپلماتیک دو کشور شود.

در ادامه این مراسم، هان یونگ جین، رئیس کتابخانه ملی چین برپایی این نمایشگاه را فرصتی مغتنم برای معرفی ایران به مردم چین دانست و گفت: چین و ایران دو کشور دارای فرهنگ مهن و غنی با سابقه رابطه بیش از دو هزار سال هستند.

وی ادامه داد: از قرن دوم قبل از میلاد که جاده ابریشم ایجاد شد رفت و آمد مردم ایران و چین آغاز و شد و کاغذ، ظروف سفالی و ابریشم از چین به ایران و محصولات کشاورزی متنوع و همچنین هنر، معماری و موسیقی ایران به چین آمد. تمدن چین و تمدن ایران با هم توسعه یافتند و به توسعه تمدن بشری خدمات بسیاری کردند.

رئیس کتابخانه ملی چین با اشاره به روابط گسترده دو کشور در چهل سال گذشته، گفت: در این سال‌ها دوستی بین دو ملت هر روز شکوفاتر می‌شود و روابط دو ملت در سطوح مختلف وسیع می‌شود.

هان یونگ جین، ادامه داد: دفتر مطبوعاتی دولت چین در ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی در کتابخانه ملی ایران نمایشگاه چین زیبا را برگزار کرد که این نمایشگاه منظره‌هایی از چین و تاریخ و تمدن کهن چین را به مردم ایران معرفی کرد و امروز به‌صورت متقابل، کتابخانه ملی ایران نمایشگاه ایران زیبا را در کتابخانه ملی چین برگزار می‌کند و بخشی آر تاریخ و تمدن ایران در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید.

وی برگزاری این نمایشگاه را موجب آشنایی بیشتر مردم چین از ایران دانست و گفت: برگزاری این دو نمایشگاه در کتابخانه‌های ملی دو کشور بیانگر علاقه مسئولین کتابخانه‌های ملی ایران و چین برای توسعه همکاری‌هاست.

رئیس کتابخانه ملی چین با بیان اینکه معتقدیم رفت‌وآمد و مبادلات ملت‌های مختلف یک فرصت است، یادآور شد: دو کشور ایران و چین برای نشر فرهنگ باید همکاری‌های خود را عمیق‌تر و وسیع‌تر کنند.

پس از سخنرانی روسای کتابخانه ملی دو کشور، نمایشگاه ایران زیبا توسط صالحی امیری، ‌هان یونگ جین و علی‌اصغر خاجی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن گشایش یافت.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه ایران زیبا که به معرفی جلوه‌هایی از میراث فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی، میراث مکتوب و مستند ایران پرداخته است از ۱۷ لغایت ۲۳ خرداد در تالار ورودی کتابخانه ملی چین برپا خواهد بود. در این نمایشگاه عکس‌هایی با موضوعات «مناظر طبیعی»، و «میراث تاریخی و فرهنگی»، «معماری ایرانی و اسلامی»، «آثار باستانی»، «میراث جهانی در ایران»، «صنایع‌دستی و هنرهای سنتی» و نیز «میراث مکتوب و نسخ خطی» به نمایش گذاشته شده و جاذبه‌های زیبای طبیعی، تاریخ دیرینه و میراث ارزشمند فرهنگی ایران نشان داده شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز