هانی زاده در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

آمریکا، عربستان و ترکیه درصدد ماجراجویی برای بحران جدید در سوریه

۱۳۹۵/۰۳/۲۱ - ۱۰:۵۴:۳۹
کد خبر: ۴۱۵۳۸۶
آمریکا، عربستان و ترکیه درصدد ماجراجویی برای بحران جدید در سوریه
برای عقب راندن گروهکهای تروریستی از مواضع‌شان، تهران، مسکو و دمشق نیازمند رویکردهایی تکمیلی هستند . به همین منظور روز گذشته در نشست تهران وزرای دفاع تهران، مسکو و دمشق، راهبردها و تاکتیک‌های احتمالی را بررسی کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، در این برهه از زمان سوریه صحنه تحولات میدانی را تجریه می کند و آن هم حضور بازیگران متعدد در این کشور است . اما ایران و روسیه با اهداف متفاوت همکاری های خود را چه در ابعاد سیاسی و چه هماهنگی‌های نظامی آغاز کرده‌اند. بمباران مواضع سوریه از مهرماه سال گذشته نشان می دهد، ارتش سوریه توانسته پیش روی های خوبی تا به امروز داشته باشد و معادلات را علیرغم حضور سه مثلث عربستان، آمریکا و ترکیه تغییر دهد.  در چنین فضایی روز گذشته نشست سه جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه در هتل اسپیناس تهران برگزار شد. در این دیدار که برای اولین بار اتفاق افتاد، محور مذاکرات از سوی وزیر دفاع پیگیری برخورد قاطع و بدون استثنا با همه گروه های تروریستی، انسداد و مانع شدن از ارسال تجهیزات، امکانات و حمایت های سیاسی عنوان شد.

در راستای نشست سه جانبه وزرای ایران، روسیه و سوریه مصاحبه ای با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه داشتیم:

تحلیل شما از نشست مشترک ایران، روسیه و سوریه چیست؟

در حال حاضر شطرنج بازی سیاسی و نظامی به نفع دولت سوریه تغییر کرده و آثار شکست در گروهک های تروریستی آشکار شده و اختلافات در میان گروهک های تروریستی به نوعی سردرگمی در میان این گروهک ها تبدیل شده است. به همین منظور تروریست‌ها بدنبال این هستند که با اعزام نیروهای نظامی بشاراسد را سرکوب کنند. همچنین سه کشور آمریکا، عربستان و ترکیه درصدد ماجراجویی برای بحران های جدید در سوریه هستند. این نشست نیز نوعی همکاری برای مقابله با این تهدیدات بود.

برگزاری نشست های سه جانبه چه میزان به بحران سوریه کمک خواهد کرد؟

بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و برگزاری این نشست ها خروجی قابل قبولی نخواهد داشت. به نظرمن، اگر بخش های زیادی از خاک سوریه پاکسازی شود قطعا برنده این جنگ 5 ساله دولت سوریه خواهد بود.

ارزیابی شما از مذاکرات آمریکا با روسیه چیست؟

ایران و روسیه در سوریه منافع مشترکی داشتند که موجب همکاری آنها با یکدیگر شد. این همکاری به معنای تطبیق همه اهداف و منافع نیست. به همین راستا، روسیه برای تامین دیگر منافع خود قطعا به سمت همکاری با یکدیگر بازیگران مطرح خواهد رفت که یکی از آنها امریکا است. همکاری و هماهنگی میان امریکا و روسیه بخشی از همین مسئله است که می‌تواند در سوریه اثرگذار باشد. به نظرمن، اگر با همکاری و مذاکره روسیه با آمریکا تروریست ها تا پایان سال نابود شوند، قطعا این مذاکرات نتیجه بخش خواهد بود. اگرچه موضع روسها مشخص است و نمی خواهند مستقیم وارد درگیری با آمریکا شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز